פתיחה של עסק עצמאי היא עניין מרגש ותובעני. בכל עסק קטן מושקעים הלב והנשמה של אדם אחד או מספר שותפים עם רעיון ורצון חזק להתפתח ולצמוח. איך עושים זאת? מתחילים בללמוד מבעלי ניסיון שהיו פעם בדיוק במקום שלכם.
הבית לסולידריות חברתית שהוקם מטעם "קרן משפחת שעשוע", החל את פעילותו כמיזם סיוע לעסקים קטנים במהלך שנת הקורונה. מאז, המיזם הרחיב את פעילותו והקים אפליקציה ראשונה מסוגה שמאגדת בתוכה אלפי בעלי עסקים קטנים והופכת אותם לקהילה תומכת. אפליקציית WeR1 מציעה אזור ייעודי של שיתופי פעולה בין עסקים קטנים, פורום ייעודי להתייעצויות ולהעלאת שאלות, סביבת ידע מקצועי עם כלים לניהול עסק, אפשרות להגיש בקשה לקבלת מענקי צמיחה ועוד.
כדי לברר מהם הדברים שהכי חשובים לצמיחה של עסק קטן, פנו חברי צוות "הבית לסולידריות חברתית" לבעלי העסקים עצמם וקיבלו מהם תשובות שמבוססות על הרבה ניסיון ולקחים מהדרך. העצות הבאות מגיעות היישר מהם, בתוספת כמה טיפים של מומחי הבית לסולידריות חברתית:
1. לקוחות הם מנוע הצמיחה של העסק שלכם
שירות טוב הוא אחד מהדברים הכי חשובים לעסק קטן וכדאי לזכור שלקוחות מרוצים חוזרים לעסק והופכים לאנשי השיווק שלו כאשר הם ממליצים עליו מפה לאוזן. אם הרווחיות שלכם על מוצר מסוים היא מספקת, כדאי אפילו לעשות את האקסטרה מאמץ לטובת הלקוח ולהציע הטבה או מתנה קטנה על הרכישה. לקוחות מאוד מעריכים את זה.
2. אל תסתמכו רק על המוצר או השירות שלכם
טוב ככל שיהיה, העסק שלכם לא יכול להסתמך רק על המוצר או השירות שלכם. מעבר לכך, המחשבה שברגע שמספיק אנשים ישמעו על העסק שלכם, הוא "יתפוצץ" בהצלחה, היא בד"כ מוטעית. אל תעשו זאת לבד ואל תשענו רק על עצמכם. כל בעל עסק קטן צריך להקיף את עצמו באנשי מקצוע שיעזרו לו בתחומים שהוא לא מתמחה בהם כמו שיווק או ניהול ספרים פיננסים ויעניקו לו את השקט להתרכז במה שהוא יודע לעשות הכי טוב.
3. המשיכו ללמוד ולהתעדכן בתחום שלכם
כל ענף זז ומתפתח, לעיתים בקצב מהיר, ובהתאם לכך – כדאי שגם אתם. אל תקפאו על השמרים, המשיכו ללמוד את השוק, את המוצר ואת המתחרים שלכם. הישארו מעודכנים בפיתוחים וטרנדים ושפרו את העשייה וההיצע שלכם. רק תחשבו לדוגמה על כל קוסמטיקאית שלא אימצה את טרנד הלק ג'ל בזמן.
4. האמינו בעצמכם
העצה הבאה לא באה מהעולמות הרוחניים ומתברר שהיא רלוונטית ללא מעט עסקים קטנים שפשוט לא מעריכים את עצמם מספיק. אל תהססו לדרוש תשלום הולם עבור העבודה שלכם, לגשת למכרזים שנראים "גדולים" עליכם או לפרוץ לשווקים חדשים. קצת חוצפה ישראלית וביטחון עצמי לא יזיקו במקרה הזה. מקסימום, תופתעו לטובה מהתוצאות.
5. שמרו על תזרים המזומנים שלכם
השנתיים הראשונות של עסק הן תקופה מאתגרת שמצריכה התנהלות כלכלית מדויקת וזהירה. ייקח זמן עד שתניבו פירות משמעותיים מהעסק. לכן, בינתיים, השקיעו את הכסף שלכם באופן מושכל כך שתוכלו להפוך כל הוצאה או הלוואה ליעילה מאוד בטווח הקצר. במציאות הנוכחית בה הריבית עולה למשל, חשוב שתישארו עם אצבע על הדופק ותבינו מה המשמעות של כך על העסק שלכם.
6. היו סבלניים
קחו נשימה עמוקה. בנייה של עסק תדרוש מכם סבלנות, כמו גם הבנה שתקלות ועיכובים הם חלק מהדרך. גם אם אתם מאוד מאמינים במוצר או בשירות שלכם, לקהל היעד שלכם ייתכן שייקח זמן ממושך יותר להכיר ולאמץ אותם. זכרו, גם תאגידי ענק היו פעם במקום שלכם והתחילו בקטן, צעד אחר צעד.
7. כוונו לקהל ספציפי
חקרו איפה הלקוחות שלכם נמצאים. הרבה בעלי עסקים יגידו שהם מכוונים לכולם, אבל עסקים קטנים חייבים לפנות לפלחי שוק ממוקדים ולא להסתמך בשלבים הראשונים על מיתוג העסק, כפי שעושים עסקים גדולים. בניית קהלי יעד תעזור לכם לבנות אסטרטגיה שיווקית יעילה ותסייע לכם להגיע אליהם דרך הפלטפורמה הנכונה. יתרון נוסף בקהלים ממוקדים וראשוניים הוא שהם יעזרו לכם להבין מה טוב ופחות טוב במוצר או בשירות שלכם וכיצד כדאי לשפר אותו - אז אל תירו לכל הכיוונים.
8. תכננו מראש
תכנון הוא חלק קריטי בהצלחה של כל עסק - לא משנה מה גודלו. גם עסקים קטנים צריכים תוכנית עסקית בשביל לכוון גבוה. ברמת המיקרו, בעלי עסקים צריכים לתכנן את הזמן שלהם נכון באופן יומיומי. ברמת המאקרו, הם צריכים לתכנן את עתיד העסק לטווח הארוך ולהיערך בהתאם – גם שנה או שנתיים מראש ולעיתים יותר מזה. לדוגמה, בעלי פאבים שמקרינים כיום את המונדיאל בעסק שלהם, נערכו מראש עם היתרים, שיווק ותפריט מותאם. זה אומר שיש לכם 4 שנים להתכונן למונדיאל הבא והרבה פחות מזה לאירוע הספורט הנוסף שבדרך. אל תשלפו מהמותן.
9. היערכו ליום סגריר
לעסקים עצמאיים אין כידוע רשת ביטחון סוציאלית כמו של שכירים. המשמעות היא שמומלץ מאוד שתדאגו לעצמכם. חסכו לפנסיה בהתאם לחוק והתייעצו עם יועצים פנסיונים המכוונים לעסקים קטנים, הפרישו כסף לחיסכון בצד ובטחו את עצמכם למצבים של "חס וחלילה". במידת האפשר, נסו להשקיע רווחים מהעסק במוצרים כלכליים שיניבו לכם אפיק הכנסה נוסף, כמו נכס קטן להשכרה וכדומה.
10. חפשו עסקאות ללא תשלום
זה נשמע בלתי אפשרי אבל בעולם העסקים הקטנים מדובר בעסקה מוכרת למדי שנקראת ברטר והיא אפשרית בהחלט. ברטר (או "עסקאות חליפין") עם בעלי עסקים אחרים יאפשרו לכם לקבל שירות או מוצר שאתם זקוקים לו תמורת שירות או מוצר שאתם יכולים לספק. יש לכם נגריה קטנה שאתם רוצים לשווק? חפשו את איש הדיגיטל שזקוק לריהוט משרדי ובתמורה ישווק אתכם. WIN-WIN קלאסי.
לסיכום, כדי לממש וליישם את כל העצות והטיפים האלה - בין אם זה להיעזר בבעלי עסק עם ניסיון, למצוא עסק קטן אחר שישתף איתכם פעולה, או לאתר איש מקצוע שיעזור לכם להצעיד את העסק קדימה, תוכלו למצוא באפליקציית WeR1 - קהילת העסקים הקטנים ממתינה לכם.