המחקר שנערך על ידי 'אדווה מחקר ופיתוח' בקרב כ – 1,000 בעלי ובעלות עסקים קטנים מרחבי הארץ, מספק תובנות אודות מצבם של העסקים הקטנים מאז ה- 7.10 ובוחן את ההשפעות ארוכות הטווח של המלחמה על פעילותם.

רוב המשיבים בסקר (81%)  הינם בעלי עסקים עם מחזור נמוך מ-500 אלף ₪, רובם (66%) פעילים למעלה מ-4 שנים וכמחציתם מפעילים עסק המספק שירותים ברמה הארצית. מתוך משיבי הסקר כ- 12% מתגוררים בדרום הארץ וכ-17% בצפון הארץ.

עסקים קטנים תחת חירום

46% מהנשאלים השיבו כי לפני המלחמה היו מרוצים מקצב צמיחת העסק. נכון לחודשים מרץ – אפריל , כ- 37% מדווחים כי הם מפעילים את העסק שלהם באופן חלקי בלבד, זאת כאשר 4% דיווחו שהוא עדין סגור.

באשר להשפעות המלחמה על היקף ההכנסות, הכנסותיהם של כ- 70% מהעסקים ירדו בעקבות המלחמה, זאת כאשר כ- 28%  מדווחים על ירידה של יותר מ 50%.

בהמשך התבקשו בעלי העסקים להסביר מדוע נפגע העסק, הסיבות השכיחות ביותר הן אובדן לקוחות (21%), מצב רגשי שמשפיע על בעל העסק ופוגע בביצועיו (18%), העסק הפך ללא רלוונטי בזמן המלחמה (10%) ונוכחות שלהם או של אחד מבני הזוג בשירות מילואים (8%).

אתגרים

כ -24% מדווחים על קושי להגיע ללקוחות נוספים או קהלי שוק נוספים מאז פרוץ הלחימה, 16% מדווחים על קושי בהרחבת השירותים, 14% מדווחים על קושי בנגישות למענקים ומקורות מימון לצורך פיתוח העסק ו – 13% מדווחים על קשיים בתזרים.

קבלת סיוע 

כ- 43% מכלל בעלי העסקים קיבלו מענק מהמדינה, 11% מדווחים כי פנו למדינה אך לא קיבלו סיוע וכ- 39% מדווחים כי לא פנו לקבלת מענק כלל.

צרכים

בעלי עסקים נשאלו בשאלה פתוחה מה הסיוע (שאינו כספי) הדרוש להם. רובם הגדול זקוק לעזרה בתחום השיווק, המכירות והפרסום במטרה להגיע לקהל לקוחות חדש. הסיוע הנוסף הוא ייעוץ עסקי כדי להגדיל את מגוון השירותים והמוצרים ולבסוף יצירת מעגלי תמיכה קהילתיים, מקצועיים ורגשיים.

סולידריות חברתית ואופטימיות לכל אורך הדרך

רוב בעלי העסקים (87%) מדווחים על כך שהתנדבו במהלך המלחמה: כ- 30% תרמו ציוד מתוך העסק, 23% סייעו בתרומה כספית לאוכלוסיות שזקוקות לכך ו – 9% סייעו לבעלי עסקים אחרים שנקלעו לקשיים.

באשר למחשבות לגבי העתיד, 46% מכלל בעלי העסקים אופטימיים וסבורים שמצב העסק שלהם יהיה טוב יותר בסוף 2024. 12% מעריכים שהמצב יהיה גרוע יותר.  בנוסף, כ- 40% דיווחו כי הם רואים במצב הנוכחי הזדמנות לשיתופי פעולה עם בעלי עסקים אחרים.

תמיכה בעסקים הקטנים  

הבית לסולידריות חברתית, הזרוע היזמית של קרן משפחת שעשוע, פעל עם פרוץ משבר הקורונה לסיוע לבעלי ובעלות העסקים הקטנים שחוו פגיעה משמעותית. במטרה לחזק את עמוד השדרה הכלכלי של מדינת ישראל, הקים ובנה מודל חלוקת מענקי צמיחה, כשמיום הקמתו העניקה קרן משפחת שעשוע באמצעות הארגון מענקים ותמיכה למעל 3,000 עסקים בסכום כולל של כ- 150 מיליון ₪.

מאז ועד היום, פועל הבית לסולידריות באמצעות פלטפורמת WER1 לגיבוש קהילה גדולה של בעלי ובעלות עסקים קטנים, לעידוד שותפויות ביניהם וליצירת מעטפת תומכת הכוללת ליווי וייעוץ שוטף, הקניית כלים מקצועיים וסיוע פיננסי.

עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", הקצה הבית לסולידריות חברתית את כלל המשאבים והתשתיות הקיימות על מנת לסייע לעסקים בדרום ובצפון שנפגעו מהמלחמה. כבר בימים הראשונים ללחימה, נפתח מוקד סיוע לעסקים במטרה להעניק מידע, ליווי והבנת הצרכים העולים מהשטח.

במקביל הוקמו שולחנות עגולים עם כלל הגורמים המובילים בתחום וזאת במטרה להכיר את הנעשה בשטח, לחלוק מידע וליזום שיתופי פעולה למען העסקים.

בנוסף יצאה הקרן בפרויקט רש"ת (רכישה, שיתוף, תרומה) במסגרתו רכש הבית לסולידריות חברתית מוצרים מעסקים בדרום או בצפון אשר נפגעו מהלחימה ותרם אותם בהתאמה לאוכלוסיות שזקוקות לו.

בדצמבר הוחלט בקרן על ניצול הידע שהצטבר בבית לסולידריות חברתית בכל הנוגע לחלוקה נכונה של מענקים לעסקים קטנים והודיעה על הענקת מענקי חירום באמצעות מתווה סיוע ייעודי למלחמה ל-200 עסקים בהיקף כולל של 2 מיליון ₪. בחודש שעבר הודיעה הקרן על חלוקת מענקי צמיחה למאות בעלי ובעלות עסקים משרתי מילואים, בני ובנות זוגם ושותפיהם בהיקף כולל של 6 מיליון ₪.

ענבר בר ניר שעשוע, יו"ר קרן משפחת שעשוע: "העסקים הקטנים נמצאים כבר חודשים ארוכים במציאות מורכבת ובחוסר ודאות. בתקופות כאלה כל תמיכה בין אם מקצועית או פיננסית, יכולה לעשות הבדל גדול ולספק אורך נשימה שיאפשר לעסקים לשרוד את המשבר. מדובר בקהילה יוזמת, נחושה ובעלת חסינות מעוררת השתאות כשלמרות הכל הם מתגייסים למען החוסן החברתי, תורמים ציוד למי שזקוקים לכך, רואים במצב הזדמנות לשיתוף פעולה וחלק ניכר מהם נשאר אופטימי. העסקים הקטנים הם עמוד השדרה של הכלכלה המקומית וחשוב שנהיה מודעים לקשיים ולצרכים העולים מהשטח ונפעל בהתאם"