בעלי העסקים הקטנים בישראל נפגעו קשות בעקבות משבר הקורונה. רבים מהעסקים היו סגורים במשך חודשים ארוכים ואלה שנפתחו בעקבות ההקלה בהגבלות סופגים ירידה משמעותית בהכנסות. בימים האחרונים, עם פרוץ הגל השני, בעלי העסקים מתמודדים פעם נוספת עם עננת אי ודאות שמרחפת מעל ראשם וקשיים כלכליים שמעמידים את עסקיהם בסכנה.
מוניר אלויה בן ה-87, בעל החנות "רדיו קסטל" בתל אביב למוצרי חשמל וציוד מחשבים, ישב בביתו במשך ארבעה חודשים בזמן שהעסק, שפועל מזה 60 שנה, היה סגור. "עברו פקחים והודיעו שאם לא נסגור את העסק, נקבל דוח על המקום", תיאר מוניר ב"פאולה וליאון" את שאירע בתחילת חודש מרץ, "בשביל טיפוס כמוני, אם אשב בבית ולא אעשה שום דבר, זה יפגע בי אנושות. אני מחפש את הדרך לשנות אווירה לכמה שעות, בשבילי זה בריאות".
לאחרונה החליט מוניר לפתוח מחדש את החנות, אך הלקוחות לא מיהרו להגיע. הראשון שנכנס וקנה בחנות היה ברק שדות, הייטקיסט צעיר שסיפורו של מוניר נגע לליבו. ברק פרסם פוסט מרגש בפייסבוק שבו קרא לאנשים להגיע בהמוניהם לחנות כדי לעזור למוניר לשוב ולעמוד על הרגליים. "אחרי שקניתי אצל מוניר הוא אמר לי 'מגיע לי מזל טוב, אתה הלקוח הראשון שלי בארבעה חודשים'. לא ידעתי מה לעשות באותו רגע, הייתי בשוק. הלב שלי החסיר פעימה".
מוניר, מה קרה מאז פרסום הפוסט?
"הגיעו הרבה מאוד לקוחות וזה עשה לי הרגשה סופר מצויינת, קודם לכן הייתי מאוד מאוכזב מהמצב. העזרה של האנשים שמגיעים לחנות באהבה ממש מחממת לי את הלב, אני רוצה להודות לכולם".
מפרגנים לעסקים
המצוקה הכלכלית שחווים בעלי עסקים בישראל בעקבות משבר הקורונה הותיר רבים מהם בקשיים כלכליים ונפשיים, וכל עזרה, אפילו הכי קטנה, יכולה לשנות את עולמם. יוזמה חדשה בתוכנית "פאולה וליאון" שתחל בשבוע הבא, נועדה לעזור לבעלי העסקים להתמודד עם המצב הקשה שנוצר ולנסות לדאוג שהעסק שלהם לא יקרוס. ליאון רוזנברג מסביר על היוזמה, איך נולד הרעיון ואיך כל אחד ואחת מכם יכול לסייע:
"המכה הכלכלית בעקבות הקורונה מכניסה רבים לייאוש ולדאגה", אומר ליאון. "ברור שישנם כאלה שעובדים בענפי התרבות והאירועים ומצבם רע מאד, אבל גם רבים מאלה שממשיכים לעבוד כשכיר או עצמאי, ולהפעיל את העסק שלהם תחת תנאי התו הסגול, חווים ירידה משמעותית בהכנסה, או דאגה גדולה לעתיד, או שניהם ביחד.
ישראלים לא אוהבים לדבר על דאגות, רובם יעדיפו להסתיר, לחייך ולהגיד ש"יהיה בסדר" אבל אפשר לראות בעיניים שלהם שהם כבר לא לגמרי בטוחים בזה".
"גם פאולה ואני מרגישים את הדכדוך הזה", ממשיך רוזנברג. "אמנם לנו יש את העבודה כמגישי התכנית, אבל גם אנחנו חווינו ירידה משמעותית בהכנסות (הרצאות ואירועים שבוטלו, קיצוצים בשכר) אבל לא באנו להתבכיין פה, אנחנו באמת בסדר (ואומרים תודה על מה שיש). הייאוש שלנו נובע בעיקר מזה שיש לנו חברים, שכנים, קולגות ובני משפחה שחווים קושי כלכלי אמיתי, והלב נקרע".
אז מה עושים עם ייאוש וחוסר וודאות? פשוט - עושים!
"בימים האלה הכי חשוב זה לא להישאר פסיבי, ולא להישאר לבד עם חוסר הוודאות וחוסר האונים", מדגיש מנחה התוכנית. "ואם אתם לא יכולים לעשות משהו למען עצמכם, עשו זאת למען אחרים. וזה בדיוק מה שאנחנו מציעים לכם כאן.
הרעיון בא לנו כשראיינו את מוניר אלויה, איש מקסים בן 87 שאף לקוח לא נכנס לחנות שלו במשך ארבעה חודשים", מספר ליאון. "ברק שדות, שגר ליד החנות, נכנס וקנה עכבר למחשב וקלט שהוא הלקוח הראשון מזה חודשים, כתב על זה פוסט בפייסבוק, שהגיע אלינו, ריגש אותנו והוליד את הריאיון (שראיתם כאן למעלה)".
"אז אנחנו רוצים לנצל את הבמה שלנו, מדי בוקר בקשת 12, כדי לקדם עסקים נוספים. ממש לתת להם פרסומת בחינם אצלנו בתוכנית. ואנחנו מציעים לכם לעזור לנו לפרגן להם: ספרו לנו על עסק שאתם מכירים, שמתקשה להשיג לקוחות, שבעליו קצת מיואש, תעזרו לנו להרים לו את המצב הכלכלי, ולכולנו את מצב הרוח.
אנחנו קוראים לזה "המפרגנון", לא לגמרי סגורים על השם, לעומת זאת על המטרה והחשיבות של הפרויקט הזה אנחנו סגורים לגמרי. אז קדימה – פרגנו".