בתקופות בהן עסקים רבים סובלים ממחנק אשראי ומתקשים לגמור את החודש, נדמה שמי שמצליח מחזיק סודות כמוסים שאין לאחרים. האמת היא שכמו בתחומים אחרים בחיים, הצלחה עסקית מבוססת על התנהלות נכונה, מושכלת, מסודרת ומאורגנת. למעשה, הניסיון מראה שאין עסק שלא יכול להגדיל את רווחיותו ולהצליח, אך לשם כך יש להפעיל מספר כלים בסיסיים. אלו 3 החשובים שבהם.
1. שיווק נכון
עולם השיווק מציע אינספור אפשרויות ודווקא בגלל המבחר העצום צריך לדעת לבחור נכון. לכל עסק יש שלבים שונים בפעילותו, היקף מכירות מסוים, קהלי יעד שונים, מטרות ויעדים המשתנים מעת לעת, סוג מסוים של מוצרים ושירותים, וכן הלאה. לכן גם יש אפיקים שיווקיים ספציפיים שמתאימים לו באותה עת ולעומתם אפיקים שיהיו בלתי יעילים עם יחס תמורה-תועלת נמוך.
דוגמא ראשונה לאפיק שיווק אפקטיבי היא שיתופי פעולה עם גורמים אחרים. אמנם צריך לאזור קצת אומץ ותעוזה, אך הדבר יכול להגדיל מאוד את כמות הלקוחות והמכירות. למשל, קבלן בנייה יכול לגשת למשרד אדריכלים ולהציע שיעבירו אליו לקוחות המתעניינים בבניית וילה. בתמורה לכך הוא יעביר אחוז מסוים מהרווח או יפנה אל משרד האדריכלים לקוחות באותו האופן. דוגמא שנייה היא נטוורקינג, פגישות קבוצתיות עם אנשים בעלי עניין מתחומים שונים, בין אם אקדמאים, בעלי עסקים, יזמים וכן הלאה – המובילים להיכרויות, חשיבה משותפת וקשרים שבהחלט יכולים להועיל בטווח הקצר וארוך. ברור שכל עסק חייב גם להשקיע כיום במיתוג נכון, אשר מבדיל אותו ממתחרים ומבליט אותו בשוק. המיתוג יכול להתבטא בקשת רחבה של מאפיינים, החל בלוגו, דרך סלוגנים, גוונים של אריזות, פרסומים במדיה הדיגיטלית ובשלטי חוצות, וכיוצא בזאת.
מלבד שיתופי פעולה, נטוורקינג ומיתוג, חשוב מאוד שלעסק יהיה אתר אינטרנט איכותי, עדכני ופעיל המופיע בתוצאות החיפוש של גוגל. זהו מנוע החיפוש הבלעדי (כמעט) בו משתמש הקהל הישראלי, וצריך לדעת שרק חלק קטן מהגולשים ממשיך לחפש בתוצאות מעבר לעמוד הראשון של גוגל. לכן, יש לבצע פעולות מקצועיות לקידום האורגני של האתר כבר מהיום הראשון שלו, עם חברה שיודעת מה היא עושה.
בכל מקרה, ליצירת פעילות ואסטרטגיה שיווקית אפקטיבית, חשוב להסתייע באנשים שמכירים היטב את עולם השיווק ובראשם יועצים עסקיים בעלי ניסיון רב.
2. תוכנית עסקית מדויקת עם יעדים
תוכנית עסקית היא המפה שבעזרתה מנווט העסק את דרכו, ובלעדיה הדרך אובדת. מדובר בתוכנית המתייחסת לנקודות שאותן רוצים לשפר ולפתח בעסק, למשל פעילויות שאינן רווחיות מספיק ואפילו הפסדיות, התרחבות לעבר שווקים חדשים, וכיוצא בזאת. באופן כללי, מטרתה של התוכנית היא לעבור מהפסד לרווח, להגדיל רווחיות קיימת ולהתרחב.
ישנם סעיפים רבים שיכולים להופיע בתוכנית העסקית, אך מה שחיוני הוא שהיא תתמקד בנקודות החשובות באמת. על מנת לעשות זאת יש לבצע דיאגנוזה מקיפה של העסק, לרבות הדוחות הכלכליים שלו, תפקידי העובדים ותפוקתם, ערוצי השיווק הנוכחיים וכן הלאה. יש להבין היטב את משמעותם של הנתונים הללו, לארגן ולתעדף אותם, ולמצוא פתרונות ודרכי תיקון שיירשמו באופן מסודר ומפורט. התוכנית תגדיר צעדים ברורים שייעשו ברמה החודשית, השבועית ואפילו היומית באופן שיוביל את העסק צעד אחר צעד אל יעדים מוגדרים.
יש לציין כי בנייה של תוכנית עסקית טובה אינה עניין של מה בכך, ולכן גם לצורך משימה זו כדאי לבחור יועץ עסקי מומחה. חשוב לבחור יועץ בעל השכלה כלכלית, ניסיון ניהולי בשטח וכן היכרות טובה וניסיון רב בתחום של ייעוץ עסקי מהתחום שלכם.
3. ניהול פיננסי מדויק
עסקים רבים בישראל אינם מתנהלים באופן מאורגן ומדויק מבחינה פיננסית, והתוצאות התאם. מדובר בכלי חשוב ביותר שיאפשר לבעלי העסק לדעת היכן הם עומדים כעת ובעתיד, להבין את המשמעויות של פעילויות עסקיות, לתכנן צעדים כמו החזרי הלוואות או רכישת ציוד, ולקבל החלטות מושכלות ברמה הכלכלית.
אחד המרכיבים המשמעותיים ביותר הוא ביצוע תמחור נכון ומקצועי של מוצרי ושירותי העסק. עובדה היא שמרבית העסקים בארץ מתמחרים בצורה נמוכה מדי או שגויה את מוצריהם, דבר המוביל לרווחיות נמוכה והפסדים. זכרו כי תמחור הוא מנגנון הרווח המרכזי של העסק ויש להתייחס אליו ברצינות הראויה. עליכם לקחת בחשבון קשת רחבה של פרמטרים, ביניהם את מיתוג העסק, עלויות ייצור/אספקה, תקורות למיניהן, הרווחים שאתם רוצים להפיק, טווח המחירים המקובל בשוק – ועוד. אין ספק שמדובר במלאכה מורכבת אך הבשורות הטובות הן שאחרי שמבצעים אותה פעם אחת עם יועץ עסקי מיומן, כבר לא צריך להקדיש הרבה זמן לנושא ואפשר רק לשנות לפעמים את המחירים לכאן או לכאן.
מעבר לכך, המשמעות של ניהול פיננסי מדויק היא שאתם צריכים לקבל לידיכם דוחות כלכליים ברורים ומובנים המשקפים את מצב העסק בזמן אמת. כלומר, במקומות לקבל דוח רווח והפסד פעם בשנה מרואה החשבון, יש להוציא אותו פעם בחודש ולהקדיש זמן לקריאתו והבנתו. בנוסף, אין לוותר בשום אופן על דוח תזרים מזומנים. אם אינכם יודעים לבנות דו"ח תזרים תוכלו ללמוד זאת בקלות מיועץ עסקי, שייתן לכם לא מעט עצות חשובות ומועילות.
לבסוף, ניהול פיננסי קשור גם אל התוכנית העסקית שעליה דיברנו לעיל. לא מדובר בתוכנית של "זבנג וגמרנו" אלא בצעדים שיש ליישם אותם בעקביות, ולבצע בדיקות שוטפות של הביצוע והתוצאות לעומת הצפי בתוכנית. במידת הצורך, הסיקו מסקנות ובצעו את השינויים המתבקשים.
הכותב הינו יועץ עסקי וכלכלן בכיר, הבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי" המתמחה בייעוץ עסקי