המספרה של יואב ארובס ורונן לייזר בתל אביב מרגישה כמו אירוע חברתי ארוך ומתמשך. בכל רגע נתון נכנסת מישהי ונופלת בצהלות שמחה על הלקוחות האחרות רגע אחרי שהיא מנשקת ומחבקת את זוג הספרים. לא, זהו אינו יום כיף מטעם העבודה וארובס מעיד כי אירועים מן הסוג הזה מתרחשים לאורך כל שעות היום במספרה. "הדבר הכי מצחיק שרובן בכלל לא ראו אחת את השנייה במציאות. הן מזהות אחת את השנייה דרך קבוצת ה-supergirls בפייסבוק וברוב הפעמים כאן מתרחשת ההכרות הפיזית לראשונה".
ה- "supergirls" שארובס מדבר עליהן הן בנות החברות בקבוצת הפייסבוק הסגורה " supergirl זה אופי" שהקימה מריה גרין פוברצ'יק (30) לקהילה כיפית של נשים בכל הגילאים שרק רוצות להעצים אחת את השנייה ומגדירות את עצמן "חברת נשים שעושות הכל".
מה שהתחיל כקבוצה סגורה בת 200 חברות של מריה הפך תוך שנה בלבד לתופעת רשת עם לא פחות מ־70 אלף חברות. בכל רגע נתון מעלה "סופרית" אחרת פוסט היכרות עם סיפור החיים שלה וזוכה לעשרות תגובות מפרגנות, רעיונות למקורות הכנסה צדדיים, עגיבה משותפת על חתיך או לחלופין השפלה קבוצתית של דושבאג מאתרי הכרויות, המלצות על בעלי מקצוע או רכישות שוות לצד דיונים פמיניסטים, שיח דעתני, התנדבות למען הקהילה והקמת מיזמים חדשים. השיח, כל עוד הוא חיובי ומכיל, מעודד את המרחב הבטוח שיצרו מנהלות הקבוצה. כולן פה רהוטות, חזקות, דעתניות, יצירתיות - סופריות אמיתיות.
אחת לכמה זמן יוזמות מנהלות הקבוצה מפגש מחוץ למרחב הווירטואלי. בין אם זה מפגש אימהות בחופש לידה, ערב קריוקי, אימון יוגה משותף, מסיבה סוערת לסופריות בלבד או פגישה משותפת והמונית אצל הספרים הרשמיים של הקבוצה "cuts you up" של ארובס ולייזר.
"כשפתחנו את המספרה לא האמנו שתוך שנה נצטרך לשכור עוד עובדים", מספר אורבס. "אני שואל כל אחת שמגיעה אלינו מאיפה היא שמעה עלינו. כשהמילה 'סופרגירלס' התחילה לחזור על עצמה התחלתי לחקור את העניין וגיליתי את הקבוצה ואת העובדה שבנות ממליצות עלי שם".
כשהבינו את הפוטנציאל חברו ארובס ולייזר להדר בסת, יעל גורן ודניאל חן מסוכנות "נון אייג'נסי" לשיווק דיגיטלי של עסקים קטנים ויחד איתן פנו לגרין פוברצ'יק כדי לראות איך ממנפים את הבאזז. "מריה הכריזה בתחילת הפגישה הראשונה שיש לה ספר ואין מצב שהיא מחליפה אותו", נזכר ארובס, "אבל בגלל הבאזז וההמלצות של חברות הקבוצה היא החליטה לתת צ'אנס וכך ייסדנו את ערב ה-supercuts הראשון".
ארובס ולייזר בנו תפריט מחירים מיוחד לערב הזה והשיקו כרטיס חבר מיוחד, "סופר שימדורה", המקנה לחברות קבוצת הפייסבוק הנחות מיוחדות. גרין פוברצ'יק פרסמה בקבוצה ערב ל-30 משתתפות בלבד. בתוך 15 דקות הרשימה התמלאה.
"מערב ה- supercuts הראשון נהיה טירוף. הפכנו להיות הספרים הרשמיים של קבוצה שמונה 70 אלף בנות. מגיעות אלי בנות מכל קצוות הארץ", מספר ארובס, "בזכות הקבוצה המספרה הגיעה לגבהים חדשים, הבאנו תוך שנה וחצי שני עובדים. בכלל לא האמנו שנצליח להגיע לרגע הזה. היום מריה מגיעה לפה לפחות פעמיים בשבוע", הוא צוחק, "בכלל, בכל רגע נתון יושבות פה לפחות 2-3 בנות שהן גם 'סופריות', גם 'שמדורות' ולפעמים גם 'שרומבות'".
מחדשות את הוודג'
אם המונח האחרון עדיין לא מוכר לכם זה מפני שטרם הזכרנו את הצלע השלישית בהצלחה המסחררת שנקראת שרון אנקווה או "שרומבה" בפי לקוחותיה. "לפני שש שנים החלטתי להתפטר מהעבודה הנוחה שלי כרכזת כוח אדם ולצאת לעצמאות", היא מספרת. אחרי לא מעט חיפושים עצמיים החליטה אנקווה לפתוח עסק למניקור ופדיקור עד הבית בהסתמך על קורס שעשתה לאחר שחרורה מצה"ל. "לאט לאט נבנה חוג הלקוחות שלי והעסק התפתח מפה לאוזן, ובהמשך גם מהרשתות החברתיות", היא מספרת, "המותג גם הוא התפתח וכיום אני בעלת מכון יופי ומותג איפור וקוסמטיקה טבעוני".
עוצמתן של קהילות פייסבוק לא זרה לאנקווה. את הקהילה שבנתה היא ריכזה בשתי קבוצות פייסבוק. אחת פומבית הנקראת "מחדשות את הוודג' קבוצת האיפור והטיפוח של שרומבה" ואחת סודית שבה נעשים בין השאר חיבורים עסקיים בין לקוחותיה.
מודל הקבוצה עזר לחיבורים בין לקוחות וגם ליצירת תחושת קהילה. בעידן שבו אנשים רבים מעדיפים להתכנס בחזרה אל הקהילות המצומצמות יותר, קבוצות בפייסבוק נתפסות במרחב בטוח שבו אנשים משתפים חוויות ותחושות שלא היו רוצים לשתף בפומבי. כן, יש פה פרדוקס. עם זאת, הקבוצה מספקת להם בית חם ומחבק, וחבריה מעניקים מוטיבציה ועידוד.
בקבוצות של אנקווה מוזמנות הלקוחות לשתף דברים מעבר לטיפולי היופי, הן מוזמנות לדבר על הכל ולהתייעץ, לפעמים גם על סיוע בעקבות נישואים שהתפרקו. הדגש הוא על היעדר שיפוטיות וללא התלהמות.
"פתחתי את הקבוצות בעקבות מפגשי לקוחות שלי בתוך החנות שבהן התחלנו להחליף רשמים על נושאים מסוימים, לתת עצות אחת לשנייה. כשהרגשתי שהדברים מתחילים לחזור על עצמן פתחתי קבוצה כדי שכל הלקוחות שלי יוכלו לשתף ולהשתתף", היא אומרת.
את ארובס הכירה היא הכירה קצת לפני טירוף ה-supergirls. "היינו מפנים לקוחות אחד לשנייה אבל הטירוף האמתי החל כשהלקוחות שלי החלו להמליץ עלי בקבוצת supergirls".
הקמפיינים שלה נעשים בשיתוף עם בנות הקהילה, הן הדוגמניות, הסטייליסטיות, הצלמות והמפיקות. על שמן של רבות מבנות הקהילה היותר פעילות בקבוצה נקראים מוצרי איפור שאנקווה מפתחת והן בתמורה גומלות לה בפוסטים ופרגונים בקבוצה.
כיום, משתפת אנקווה, היא מסוגלת לתפעל את החנות שלה ברחוב החשמל בתל אביב לצד פיתוח מוצרי קוסמטיקה חדשניים וליין איפור. "אחרי שנתיים של פיתוח עסקי אני מסוגלת להעסיק עובדות ואני לא נמצאת במלחמת הישרדות", היא מספרת, "הקבוצות שלנו מזינות אחת את השנייה וזה עוזר לנו לגדול".
לשחזר את ההצלחה
אנקווה מדגישה שלפני שבונים קהילה, צריך לגבש את הזהות של המקום. "שנתיים מרגע פתיחת העסק זה כבר נעשה 'מגניב' להגיע לטיפול אצל שרומבה. עד אז לא היה מקום שמעוצב שמח וצבעוני ולא לבן. האווירה מאוד פתוחה ומחבקת והכי חשוב, לא שופטת. אם לקוחה נכנסה לעשות ציפורניים, אני לעולם לא אדחוף אותה לעשות 'שפם' כי היא צריכה", היא מדגישה.
"כמעט שנה ישבתי מול מחברת וחשבתי מה יהיו הייחוד של המקום שלנו ולמה שיבואו להסתפר דווקא אצלי", מספר ארובס, "אחרי הרבה מחשבה החלטתי שהמקום ישקף אותי כאדם ובמה שאני מאמין בו. אז יש אלכוהול ומוזיקה טובה ואנחנו מעודדים מינגלינג. בנוסף חשוב היה לי להראות שלכל לקוח אצלי מקום בלב ושאני זוכר ומתייחס לכל אחד".
לאחר שגיבשתם את הזהות שלכם כבעלי עסק מסכימים השניים כי נוכחות אונליין היא הדבר שקובע כיום אם עסק יחיה או ימות. "אם פעם להסתפר אצל אבי פדידה היה מבוקש בגלל יוקרה היום קשה מאוד להחזיק עסק על זה", מדגים ארובס, "בנוסף, אין כזה דבר מספרה שכונתית יותר. מגיעה אלי לקוחה מערערה לעשות צבע כסוף בשיער כי היא ראתה מישהי שהעלתה תמונה בפייסבוק ואהבה".
בנוסף, מדגיש ארובס, חשוב להיות מעורב אישית בניהול הקהילה שאתם יוצרים. "אתה לא יכול להרשות לעצמך לא להבין מה זה קהילה .חייבים להיות מחוברים לקהל שלך ברשתות החברתיות, להגיב, ולהתחבר אליהם. בהתחלה ניסיתי לתת למישהו אחר לנהל בשמי את עמוד הפייסבוק אבל אז הבנתי שרק אני אוכל להעביר את זה בצורה הכי אותנטית - החל מעיצוב הפוסטים וכלה בשפה ה'שימדורית'".
"באונליין חייבים לשמור על ממלכתיות", מוסיפה אנקווה, "אסור לכתוב בצורה שלילית וצריך לזכור שבעצם ניהול הקהילה אתה מהווה השראה להמון אנשים. הפחד משיימינג מאוד גדול. טעות קטנה יכולה להרוס לך את כל מה שבנית - אני לדוגמה פרסמתי לא פעם ולא פעמיים שאם קרה ומישהי לא הייתה מרוצה מהמוצרים, היא מוזמנת להחזיר אותם וכספה יוחזר במלואו".
גם ארובס מסכים שיש המון אחראיות מול הקהל שלך שאוהב וממליץ עליך. "אני עם יד על הדופק לראות שאנחנו באמת נותנים שירות טוב. אני מקשיב לקהילה שלי ומשתפר בהתאם. הם מצדם מבינים שיש להם כוח להשפיע - זה דבר עצום אבל הכי חשוב לזכור שצריך המון ארוך רוח כי דברים כאלה לא קורים בן רגע".