תיקון חוק ברשות להתחדשות עירונית מבשר על מהפכה שבדרך: המדינה צפויה להגביל את תקופת ההתקשרות בין יזם לדיירים במסגרת פרויקט להתחדשות עירונית עד לשנתיים. המשמעות היא שאם היזם לא השיג את ההסכמות הנדרשות של לפחות מחצי מבעלי הדירות בבניין משותף או במתחם - לדיירים תישמר הזכות להתנער מהעסקה.
"במקום שבו יש יזם שהחתים את הדיירים, הוא לא יכול להניח את המסמכים אצלו במגירה לאורך זמן בלי לעשות כלום, ולכן אנחנו רוצים עכשיו לקדם חקיקה חדשה שתבוא ותאמר: צריך בפרק זמן מסוים לעשות פעולות מסוימות, ואם לא עשית אותן, ההסכם פוקע," מסבירה עינת גנון, סמנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לתכנית "סודות הנדל"ן", "בשנתיים הראשונות, מיום שהדייר הראשון חותם, היזם צריך להגיע ל-50 אחוז חתימות לפחות, שזהו פרק זמן מכובד."
התיקון המוצע למעשה קובע שיזמים יידרשו לעמוד בסדרת לוחות זמנים ומשימות, ואם הם ייכשלו בכך, לבעלי הדירות תישמר הזכות לבטל את ההסכם או שהוא יפקע אוטומטית.
אחת הטענות שנשמעות אודות לוחות הזמנים המתארכים של תהליכי התחדשות עירונית, מופנית לרשויות עצמן, וגנון מסכימה שקיים הצורך לייעל את התהליכים, ויחד עם זאת מוסיפה: "מוסדות התכנון בשנים האחרונות הולכים ומקצרים את לוחות הזמנים, אנחנו מאוד מקווים שעם הקמת הממשלה יחיו את הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור, שלפני כשנתיים התחילה גם לדון בתכניות פינוי בינוי, ועוזרת לנו מאוד לקצר לוחות זמנים."
שמים סוף להתמשכות תהליך בשל ריבוי יזמים במתחם אחד
תיקון חוק נוסף ומשמעותי נוגע לסיטואציה שעשויה להישמע מוכרת לבעלי דירות שנמצאים בתחילתו תהליך - ריבוי יזמים בהחתמות. לדוגמה, כששני יזמים נכנסים לאותו פרויקט או מתחם, כל אחד מחתים בנפרד קבוצה של בעלי נכסים ואז מתחילה תחרות של מי יקבל לידיו את המתחם.
"אנחנו באנו ואמרנו - הכי טוב שהיזמים יסתדרו ביניהם, הם אנשי עסקים," אומרת גנון, "אם הם לא מסתדרים ביניהם, הם יוכלו לפנות לערכאה ממשלתית, שקודם כל תתן להם את אותו פרק זמן להגיע להסכמות מסחריות ביניהם, כי בדרך כלל זה מתחיל ונגמר בכסף."
במקרה שבו יזמים לא יצליחו למצוא פתרון שמניח את הדעת ביניהם, הם צפויים להיות מזומנים אל נציג של הרשות להתחדשות עירונית, בליווי יועץ משפטי, כלכלן ורואה חשבון, וכל אחד מהצדדים יציג מה הוא מציע לדיירים, מה כוללת העסקה, התמורות לדיירים והבטוחות שלו. למעשה, מדובר בצעד שי כל המידע שיעיד על הגב הכלכלי של היזם והניסיון שלו, ולמעשה, לבצע סוג של בוררות בין היזמים.
שני התיקונים הללו מצטרפים לשורה ארוכה של תיקוני חקיקה בתחום ההתחדשות העירונית, שממתינים כבר תקופה ארוכה. ביניהם יוזמת משרד המשפטים להורדת הרוב הדרוש לפרויקט פינוי-בינוי מ-80 אחוז ל-66 אחוז ותביעת דיירים סרבנים. בשל חוסר היציבות הפוליטית בישראל בשנתיים האחרונות והעדר אישור תקציב, יוזמות אלו נותרו בשלב זה על הנייר.