שכונה ג' היא מהוותיקות בבאר שבע, והוקמה בשנות ה-50 כשכונת שיכונים לאכלוס גלי העלייה הגדולים ששטפו את הארץ. היא תוכננה על ידי האדריכל אריה שרון בצמוד למרכז האזרחי העירוני, וברבות השנים נבנו בסביבתה גם אזור התעשייה העירוני, בית החולים סורוקה, ואוניברסיטת בן גוריון, מה שהפך אותה מאחת משכונות הקצה לשכונה מרכזית ומקושרת.

הבנייה בשכונה מאופיינת ברובה בבנייני שיכון ישנים בני עד 4 קומות, הכוללים בנייני רכבת וקוטג'ים טוריים. בין הבניינים ישנן מספר גינות קטנות, ולאחרונה הוקם במזרח השכונה פארק מרמלדה הגדול.

בשכונה עצמה אין מוקד משיכה, אך היא צמודה למרכז העיר - בו נמצאים בנייני הממשלה והעירייה, בתי המשפט, וכן מוקדי תרבות, קניות ובילוי, וכן לאוניברסיטת בן גוריון בנגב ולבית החולים סורוקה. אומנם יש מספר מרכזים מסחריים קטנים, ומרפאות של קופות חולים כללית ומאוחדת, אך לרוב, על מנת לבצע קניות וסידורים צריך לצאת מהשכונה,  אבל לא למרחק רב מדי, מאחר וקניון הנגב, השוק העירוני והעיר העתיקה נמצאים במרחק לא רב.

בנייה

לפי טל קופל, מנכ"ל madlan, בשנים האחרונות הופכת השכונה למוקד השקעה והתחדשות עירונית, עם מספר פרויקטים של תמ"א 38 שהסתיימו, 2 פרויקטים של תמ"א 38 בבנייה, ועוד 2 פרויקטים של תמ"א 38 ומספר פרויקטים פינוי בינוי משמעותיים בתכנון.

בין הפרויקטים שנמצאים בשלבי תכנון:

מתחם וינגייט: פרויקט התחדשות עירונית גדול במרכז השכונה במפגש הרחובות וינגייט, חנה סנש, זיסו וחביבה רייק. במסגרת הפרויקט יפונו 175 דירות ומספר חנויות ב-4 מבני רכבת ישנים, ויוקמו כ-800 דירות ב-17 בניינים בני 9-20 קומות, עם מסחר לאורך רחוב וינגייט ושימושים ציבוריים כמו גני ילדים בקומת הקרקע של חלק ממבני המגורים ובבנייני ציבור חדשים. הפרויקט נמצא בשלבי תכנון ולא צפוי לצאת לביצוע לפני סוף העשור.

מתחם אורות: פרויקט התחדשות עירונית גדול במזרח השכונה במפגש הרחובות השלום, ז'בוטינסקי, ארלוזורוב והמעפילים. במסגרת הפרויקט יפונו 96 דירות ב-2 מבנים ישנים ומספר מבני ציבור, ויוקמו 737 דירות ב-20 מבנים חדשים, ובנוסף מספר בנייני מגורים קיימים יחוזקו ויעובו בלי הריסה. הבניינים החדשים יכללו מסחר מלווה רחוב ושטחי משרדים. במרכז הפרויקט קיים קולנוע אורות המיתולוגי, שמבנהו המיוחד ישומר ויהפוך למוקד ציבורי ותרבותי שכונתי. עוד מציעה התכנית פתיחת חיבור חדש לשכונה על ידי סלילת כביש המשך לרחוב השלום שיחבר אותו עם רחוב גרשפלד. הפרויקט נמצא בשלבי תכנון ולא צפוי לצאת לביצוע לפני סוף העשור 

מגדל אלמוג. פרויקט להקמת בית אבות במגדל על גבי קומת מסחר ו-3 קומות לשימושים ציבוריים, עם חניון ציבורי ופארק מרכזי שישרת את תושבי האזור. הפרויקט בתכנון וייצא לביצוע כנראה לקראת סוף העשור.

אוניברסיטת בן גוריון (צילום: Opachevsky Irina, Shutterstock)
השכונה נמצאת בקרבת האוניברסיטה ולכן רוב אוכלוסייתה הם סטודנטים | צילום: Opachevsky Irina, Shutterstock

עולי הגרדום 3. פרויקט לפינוי מרכז מסחרי חד-קומתי והקמת מבנה בן 6 קומות מגורים עם 28 דירות מעל קומה מסחרית. הפרויקט בתכנון וצפוי לצאת לביצוע לקראת סוף העשור.

ארלוזורוב 37: פרויקט לפינוי בניין בן 2 קומות עם 4 דירות והקמת מבנה בן 7 קומות עם 25 דירות וקומת משרדים מעל קומת קרקע מסחרית. הפרויקט בתכנון וצפוי לצאת לביצוע באמצע העשור.

ארלוזורוב 38,40: פרויקט לפינוי 2 בניינים צמודי קרקע עם 2 דירות והקמת מבנה בן 7 קומות עם 55 דירות מעל קומת קרקע מסחרית. הפרויקט בתכנון וצפוי לצאת לביצוע באמצע העשור.

ארלוזורוב 46,48: פרויקט לפינוי 2 בניינים צמודי קרקע עם 4 דירות והקמת 2 מבנים בני 6 קומות עם 55 דירות מעל קומת קרקע מסחרית. הפרויקט בתכנון וצפוי לצאת לביצוע באמצע העשור.

גולומב 12: פרויקט לפינוי בניין בן 2 קומות עם 4 דירות והקמת מבנה בן 6 קומות עם 28 דירות מעל קומת כניסה. הפרויקט בתכנון וצפוי לצאת לביצוע באמצע העשור.

גולומב 20: פרויקט לפינוי בניין בן 2 קומות עם 4 דירות והקמת מבנה בן 6 קומות עם 28 דירות מעל קומת כניסה. הפרויקט בתכנון וצפוי לצאת לביצוע באמצע העשור.

השלום 82,84,86: פרויקט לפינוי 3 בניינים חד-קומתיים עם 6 דירות והקמת 3 מבנים בני 6 קומות עם 90 דירות מעל קומת מסחר. הפרויקט בתכנון וצפוי לצאת לביצוע באמצע העשור.

השלום 88: פרויקט לפינוי בניין בן קומת אחת עם 2 דירות והקמת מבנה בן 6 קומות עם 28 דירות מעל קומת קרקע מסחרית. הפרויקט בתכנון וצפוי לצאת לביצוע באמצע העשור.

קלישר 30,32,34,36: פרויקט לפינוי 2 מבנים צמודי קרקע עם 4 דירות והקמת 2 מבנים בני 6 קומות עם 28 דירות בכל אחד, מעל קומת כניסה. הפרויקט בתכנון וצפוי לצאת לביצוע באמצע העשור.

מתחם גרשפלד: פרויקט להקמת מתחם מעורב שימושים חדש על שטחים פתוחים בדרום מזרח השכונה. המתחם יכלול כ-480 דירות, ושטחי מסחר ומשרדים ב-6 בניינים בני כ-11-30 קומות. עוד יכלול הפרויקט סלילה של כניסה נוספת לשכונה בין רחוב גרשפלד לרחוב ז'בוטינסקי. הפרויקט בתכנון ולא ידוע מתי יבוצע.

תחנת רכבת צפון: פרויקט להקמת מתחם מגורים ומשרדים חדש במקום מגרש חניה בתחנת הרכבת 'באר שבע צפון - האוניברסיטה'. מדובר בתכנית רעיונית בלבד כרגע בלי פרטים על תכולת הפרויקט או מתי יבוצע.

הרכבת הקלה בבאר שבע (הדמיה: עיריית באר שבע)
הרכבת הקלה בבאר שבע | הדמיה: עיריית באר שבע

בין הפרויקטים שנמצאים בשלבי אישור:

מתחם ברגמן: פרויקט פיתוח גדול במערב השכונה בפינת שדרות רגר ושז"ר ולאורך רחוב השלום, בו שוכן כיום מכון מחקר של אוניברסיטת בן גוריון לחקר הנגב ואזורים צחיחים. במסגרת הפרויקט ישומרו מבני המכון ויוסבו לשימושים ציבוריים, ויוקם מתחם מגורים ותעסוקה חדש בבניינים בני כ-24 קומות לאורך שדרות רגר, ובני 8-24 קומות לאורך שדרות שז"ר והשלום עם כ-607 יח"ד, שטחים נרחבים למשרדים, ומסחר מלווה רחוב. התכנית כוללת יצירת רחוב חדש ותוספת של שתי יציאות נוספות מהשכונה. הפרויקט נמצא בשלבי אישור וצפוי לצאת לביצוע באמצע העשור.

בין הפרויקטים שאושרו:

ארלוזורוב 14: פרויקט לפינוי בניין בן 2 קומות עם 4 דירות והקמת מבנה בן 6 קומות עם 32 יח"ד מעל קומה מסחרית. הפרויקט אושר וצפוי לצאת לביצוע ב-2024 ולהימשך כשנה.

גולומב 47: פרויקט לפינוי מבנה צמוד קרקע והקמת מבנה בן 6 קומות עם 23 דירות מעל קומת קרקע מסחרית. הפרויקט אושר וצפוי לצאת לביצוע ב-2024 ולהימשך כשנה.

גולומב 59.: פרויקט לפינוי בית צמוד קרקע והקמת מבנה בן 6 קומות עם 30 דירות מעל קומת קרקע מסחרית. הפרויקט אושר וצפוי לצאת לביצוע באמצע העשור.

גוש עציון 25: פרויקט לפינוי בניין בן 2 קומות עם 4 דירות והקמת מבנה בן 6 קומות עם 26 דירות מעל קומת כניסה. הפרויקט אושר לאחרונה וצפוי לצאת לביצוע ב-2024.

 מחירים

בעשור האחרון עלו המחירים למ"ר בשכונה בכ-80 אחוזים, וזאת בהשוואה לעלייה של כ-66 אחוזים בעיר באר שבע, כ-73 אחוזים במחוז דרום, וכ-61 אחוזים ברמה הארצית. בין 2016 ל-2022 המחיר הממוצע בשכונה אף עלה לסירוגין מעל הממוצע העירוני, אך לאחרונה הוא ירד שוב מתחתיו. 

ממוצע המחירים לקניית דירות 2 חדרים בעיר עומד על 601,000 שקלים, דירות 3 חדרים: 793,000 שקלים, ואם תרצו לקנות דירה 4 חדרים בשכונה- המחיר כבר יקפוץ ל- 915,000 שקלים. על דירות להשכרה תידרשו לשלם כ- 2,000 שקלים עבור דירת 2 חדרים, כ- 2,400  שקלים עבור דירת 3 חדרים, וכ- 3,100 שקלים עבור דירת 4 חדרים.

לדוגמה: דירת 3 חדרים חדשה בגודל 73 מ"ר ברחוב גוש עציון נמכרה ב-2013 ב-720,000 שקלים, שמשקפים מחיר של 9,863 שקלים למ"ר. דירה חדשה בגודל דומה ברחוב הגאולים נמכרה ב-2023 ב-1,190,000, שמשקפים מחיר של 16,528 שקלים למ"ר.

דמוגרפיה

מבחינת דמוגרפיה, השכונה מאבדת אוכלוסייה, עם ירידה של 3.5 אחוזים במספר התושבים בין 2008 ל-2018. עם זאת, מספר הילדים בשכונה גדל בכ-22 אחוזים בתקופה זו. אחוז הילדים (עד גיל 19) בשכונה עומד על כ-24 אחוזים, בין הנמוכים בעיר.

מספר הצעירים (20-39) באותה תקופה צנח בכ-25 אחוזים, אך מאחר ורבים מהתושבים בשכונה הם סטודנטים (אחוז הדירות השכורות - 68 אחוזים, הוא הגבוה בעיר), ייתכן ומדובר בשינוי בהעדפותיהם ועזיבה שלהם לשכונות אחרות, במיוחד בהתחשב בגידול המשמעותי במספר הילדים.

רוב התושבים הם כאמור שוכרים (68 אחוזים), ואילו השאר הם בעלי הדירות. כמו כן, רוב השכונה (44 אחוזים) משתייכים למעמד הפועלים, עובדים בעבודת כפיים ופעמים רבות משתכרים שכר נמוך, או לא עובדים כלל (32 אחוזים). רק 18 אחוזים עובדים בעבודות אשר דורשות השכלה אקדמאית. 59 אחוזים מהשכונה לא זכאים לתעודת בגרות, 28 אחוזים הם בעלי תעודת בגרות ו-14 אחוזים בעלי תואר אקדמאי.

תחבורה

תחבורה פרטית

ברכב הפרטי, תושבי השכונה נהנים מגישה לרחובות ראשיים כמו שדרות רגר, שדרות שז"ר ורחוב גרשפלד,  ולכבישים בין-עירוניים כמו כביש 60, כביש 40 וכביש 25, שבמפגש שלהם בסמוך לשכונה צפוי לקום מחלף שישפר את הנגישות לשכונה.

רכבת

השכונה נמצאת ליד שתי תחנות הרכבת העירוניות, שנגישות בהליכה או רכיבה קצרה (אבל אין כמעט שבילי אופניים) מכל בנייני השכונה.

החצי הצפוני של השכונה נמצא במרחק הליכה של עד כרבע שעה מתחנת הרכבת 'באר שבע צפון - אוניברסיטה', וכל השכונה במרחק רכיבה קצרה ממנה ומתחנת 'באר שבע מרכז' והתחנה המרכזית.

רכבת קלה

בעתיד מתוכנן קו רכבת קלה שיעבור בעיר ויחבר אותה עם בסיס קרית המודיעין שמוקם מזרחית לאזור התעסוקה של עומר. למרות שלא ידוע תוואי הקו, סביר להניח שבשל הקירבה של השכונה למוקדי תחבורה ראשיים ומרכז העיר התחנות יהיו נגישות לתושביה.

אוטובוסים

שירות האוטובוסים בשכונה סביר, עם מספר רב של קווים תדירים שנוסעים בהיקף השכונה, ופחות אוטובוסים שעוברים בתוכה.

שביל אופניים

לרוכבי האופניים באזור יש שבילים חדשים בשדרות בן גוריון ובשדרות רגר, אך אלה לא מתחברים לרשת שבילים - שהיא תנאי הכרחי לרכיבה בטוחה. בעתיד מתוכננים עוד שבילים בלב השכונה במסגרת התחדשות עירונית, אך לא ידוע מתי הם יבוצעו.