רובע העסקים של אזור התעשייה של בת ים, נמצא בדרום גוש דן, וממוקם על יד על צירי תנועה ארציים ראשיים כמו נתיבי איילון, כביש 431, ומסילת רכבת תל אביב - פלשת. כמו כן, הוא תחום על ידי שני צירים עירוניים ראשיים מצפון ומדרום - יוספטל והקוממיות בהתאמה, וקו רכבת קלה ממזרח.
ראשיתו של אזור התעשייה של בת ים הוא בשנות ה-30 של המאה הקודמת, עת הוקמו מספר מפעלים בדרומה של העיר המתהווה שהייתה ידועה אז בשמה 'בית וגן'. בין המפעלים שפעלו באזור היה מפעל השמרים היחיד במדינה, בית דפוס גדול שהדפיס את כל בולי דואר ישראל, ומבשלת בירה. עם השנים נוספו עוד ועוד מפעלים ומבני מלאכה, אך חלקם ננטשו, ולאזור נוצר דימוי של אזור מוזנח ומדורדר.
על פי ניתוח של אתר madlan רובע העסקים מאופיין כיום במבני תעשייה נמוכים וישנים, עם גגות אזבסט ומראה מיושן ומוזנח. בנוסף, יש בו הרבה חניונים גדולים לרכבים ולאוטובוסים, מרכז מסחרי ישן (הבת ימון), ומספר מבני ציבור שמשרתים את האוכלוסייה שמסביב - בית ספר תיכון דרכא ומתנ"ס.
עם התפתחות שכונת פארק הים, רובע העסקים הופך ליותר מרכזי בתוך בת ים, והוא מוקף בשכונות מגורים, חלקן בבנייה מגדלית חדשה יחסית, וחלקן לקראת התחדשות משמעותית כמו רמת הנשיא.
בצפון הרובע מתנוססים שני מגדלים גבוהים מאוד שנראים למרחוק ומשמשים למגורים ומשרדים, ופרויקט נוסף עם שני מגדלים נמצא בבנייה. כמו כן ממקומיים שם 2 מרכזים קניות: "
ה"בתימון", וקניון בת ים.
בדרום אזור התעסוקה ברחוב הרב ניסנבוים ישנו היכל בתי משפט חדש שמכיל בתי משפט בן 8 קומות, שעברו מרחוב שוקן בתל אביב. דרומית לרחוב הקוממיות נמצאת שכונת הקרוואנים - שכונה זמנית וצפופה שהוקמה ב-1990 כדי לשכן חסרי דיור אך עדיין קיימת. השכונה צפויה להתפנות בשנים הקרובות ולפנות את הדרך למתחם מגורים ותעסוקה.
View this post on Instagram
בנייה
עיריית בת ים מנסה מזה עשורים לשקם את האזור. בסוף שנות ה-90 אושרה תב"ע (בי/400) שמטרתה להפוך את אזור התעשייה לאזור עסקים ובידור, אך זו לא הצליחה לקדם את הבנייה באזור. תכנית מתאר חדשה יותר (בי/600) תוכננה בעשור האחרון תחת עקרונות תכנון עכשוויים של עירוב שימושים של משרדים, מגורים, מסחר, חינוך, פנאי ותרבות, אך תכנית זו לא אושרה בסופו של דבר.
עם זאת, מספר פרויקטים נקודתיים קודמו בתקופה זו תחת אותם עקרונות, וחלקם הבשילו כבר לבנייה וחלקם ייצאו לפועל בשנים הקרובות. פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בשנה הקרובה צפויה להאיץ את קצב הבנייה באזור ואנחנו צפויים לראות פרויקטים נוספים מצטרפים לסל הפרויקטים הקיימים. את תחילתו של המהפך אותו צפוי לעבור אזור המלאכה המיושן ניתן לראות בצפונו, שם נבנו ואוכלסו מספר מגדלי משרדים ומגורים:
Uptown Towers - פרויקט שאוכלס לאחרונה וכולל כ-250 דירות ומשרדים בשני מגדלים בגובה של כ-35 ו-50 קומות מעל לשלוש קומות של מסחר.
פרויקט B towers - פרויקט בהקמה שיכלול שני מגדלים למגורים ומשרדים בני 25 ו-39 קומות מעל מספר קומות שישמשו למסחר ומטרות ציבוריות. המרכז המסחרי צפוי להיפתח ב-2023, והמגדלים ב-2026.
מגדל אורט 48 - הריסת מבנה תעשייה והקמה של מגדל בן 44 קומות עם 2 קומות למסחר, קומה לשימושי ציבור, 16 קומות למלון ומשרדים, ו-22 קומות מגורים עם 125 דירות. הקמת המגדל החלה וצפויה להסתיים ב-2024.
מגדל השנהב - הריסת מבנה תעשייה קיים והקמת מגדל בן כ-30 קומות עם מסחר בקומות הראשונות, כ-15 קומות למשרדים, וכ-10 קומות למגורים עם 42 דירות. הפרויקט צפוי לצאת לביצוע ב-2023.
פרויקטים נוספים שצפויים לצאת בשנים הקרובות לדרך:
מתחם מיכל נגרין - הריסת מבנה מלאכה קיים בן 3 קומות והקמת מגדל משרדים בן כ-16 קומות במקומו. הפרויקט צפוי לצאת לביצוע במהלך 2024.
מתחם קסטרו - הריסת בניין ששימש את חברת האופנה, והקמה של שני מגדלים בני כ-30 קומות עם כ-225 דירות מעל 6 קומות של משרדים. הפרויקט צפוי לצאת לביצוע ב-2024. בעתיד צפוי להיהרס בניין נוסף שמשמש כיום כמטה החברה, וגם עליו צפוי לקום מגדל מעורב שימושים.
הבת ימון - תוספת של 4 קומות משרדים מעל המרכז המסחרי הקיים, ובניית מגדל מגורים ותעסוקה בן כ-45 קומות מדרום לו, עם 170 דירות. הפרויקט צפוי לצאת לביצוע ב-2025.
מתחם בנימיני - הריסת בניין מסחרי קיים בן 2 קומות והקמת 2 מגדלי מגורים בני 19 ו-47 קומות ו-2 מגדלי משרדים בני 24 ו-37 קומות בפינה הצפון מזרחית של אזור התעסוקה במה שהוגדר כשער הכניסה של הרובע. הפרויקט נמצא עדיין בשלבי תכנון ולא צפוי לצאת לביצוע לפני סוף העשור.
מתחם החרושת - הריסת 5 מבני תעשייה בגובה 2 קומות והקמת מגדל מגורים בן כ-40 קומות, בניין מלונאות ומשרדים בן כ-16 קומות, ומבנה ציבורי בן כ-3 קומות. הפרויקט נמצא עדיין בשלבי תכנון ולא צפוי לצאת לביצוע לפני סוף העשור.
View this post on Instagram
מתחם דפוס מעריב - במקום בית הדפוס הותיק יוקמו 3 מגדלים בני 26-40 קומות עם 334 דירות, משרדים ושטחי מסחר נרחבים, ובניין נוסף בן 5 קומות לתעסוקה ומסחר. אין צפי לביצוע.
מתחם אמד - במקום מוסך וחניון אוטובוסים בבעלות חברת דן יוקמו מגדל משרדים עם כ-30 קומות ושני מגדלי מגורים בני כ-40 קומות עם כ-350 דירות. בנוסף יוקם מבנה ציבור בן כ-3 קומות ומספר מבני מסחר בני כ-3 קומות. הפרויקט נמצא עדיין בשלב התכנוני ואין צפי לביצועו.
מגרש 14 - על קרקע פנויה דרומית לרחוב הקוממיות יוקמו מגדל מגורים ומגדל משרדים בני כ-40 קומות, ובניין מגורים נוסף בן 9 קומות, עם 170 דירות, גני ילדים, וקומת קרקע מסחרית. הפרויקט אושר לאחרונה אך לא ידוע מתי ייצא לביצוע.
מתחם בגין - פינוי שכונת הקרוואנים והקמה של 4 מגדלים בני כ-30-40 קומות ועוד מספר בניינים בני 6-10 קומות עם כ-360 דירות ושטחי משרדים נרחבים. התכנית אושרה לאחרונה, אך נדרש פינוי של שכונת הקרוואנים לביצועה - תהליך שמתעכב מזה שנים רבות - כך שאין צפי לביצועה.
מחירים
דירת 5 חדרים בשטח של 129 מ"ר בקומה ה-34 של מגדל ברחוב יוחנן הסנדלר נמכרה באוקטובר השנה ב-4.35 מיליון שקל. דירת 4 חדרים, בשטח של 105 מ"ר, בקומה ה-27 של מגדל ברחוב אהוד קינמון, נמכרה ביוני השנה ב-2.83 מיליון שקל.
תחבורה
הפרויקטים העתידיים שנבנים בתחומי השכונה כוללים בעיקר את המטרו והרכבת הקלה, בנוסף לשתי תחנות רכבת קיימות:
רכבת
שתי תחנות רכבת – "בת ים – הקוממיות" ו-"בת ים - יוספטל' נמצאת במרחק הליכה של כ-15-25 דקות מהרובע - זה לא כזה רחוק, אבל גם לא כל כך קרוב, במיוחד בהתחשב בכך שתחנה נוספת – "ראשון לציון - משה דיין" צמודה לאזור תעסוקה נוסף שנבנה באזור בימים אלה - מתחם האלף, כך שהוא אטרקטיבי יותר מהבחינה הזו.
מספר פרויקטים של הרכבת שצפויים להבשיל עד סוף העשור צפויים להרחיב את מעגל המשתמשים הפוטנציאליים בתחנות אלה. בין היתר הקמת מסילה לאורך כביש 431 שתאפשר נסיעה ישירה למודיעין וירושלים (עד 2027) והקמת מסילה רביעית בתל אביב שתאפשר להגדיל משמעותית את מספר הרכבות שעוברות באזור (עד 2030).
רכבת קלה
הקו האדום של הרכבת הקלה יעבור צמוד לאזור התעסוקה וצפוי להתחיל לפעול ב-2023. הקו יתחיל בפתח תקווה ויעבור בבני ברק, רמת גן, תל אביב ובת ים, עם 4 תחנות במרחק הליכה מרובע העסקים.
תכנית להארכת הקו עד לתחנת הרכבת 'ראשון לציון - משה דיין' אושרה לאחרונה. לפי התוכנית, תחנת הרכבת תהפוך למוקד תחבורה ציבורית משמעותי שישרת את נוסעי רכבת ישראל, הקו הירוק של הרכבת הקלה שצפוי להיפתח לתנועה ב-2028 ולעבור בהרצליה, תל אביב וחולון, ונוסעי הקו החום - קו אוטובוסים מהירים שיעבור בלוד, רמלה, באר יעקב וראשון לציון וצפוי להתחיל לפעול גם הוא ב-2028.
מטרו
רשת הרכבות התחתיות של מטרופולין תל אביב צפויה לכלות קו חצי טבעתי שיתחיל בסמוך לאזור התעסוקה ויעבור בחולון, בקעת אונו, פתח תקווה, תל אביב והרצליה, עם 2 תחנות במרחק הליכה. עם זאת, מדובר בתכנית שאפתנית, יקרה ומסובכת שלוח הזמנים שלה לא ידוע, והקו שיעבור באזור כנראה לא יכלל בשלב הראשון שלה.