שכונת רמת יוסף הוקמה בשנות ה-50 כשכונה עצמאית מזרחית לבת ים על מנת לאכלס את גלי העלייה של ראשית המדינה, ונקראה על שם יושב ראש הכנסת הראשון, יוסף שפרינצק. היא תוכננה על ידי האדריכל יצחק פרלשטיין, שזיכתה אותו בפרס קפלן (פרס הניתן על התייעלות והעלאת פריון העבודה) בשל השימוש הראשוני בארץ בבנייה טרומית.
למרות שבהתחלה תוכננה להיות עיר עצמאית, השכונה צורפה לבת ים, ורוכזו בה מספר מוסדות ציבור מרכזיים בעיר, וביניהם מוזיאון בת ים לאומנות עכשווית, היכל התרבות, והאודיטוריום העירוני. בנוסף, כוללת השכונה מספר מבנים ייחודיים בסגנון הברוטליסטי, וביניהם מעון עולים, מגדל המים ברחוב סטרומה, ובית הכנסת "אוהל".
במרכז השכונה ישנו מרכז ציבורי שכולל מרכז מסחרי גדול, את היכל התרבות העירוני, ומוזיאון בת ים לאמנות. בנוסף, יש בשכונה את האודיטוריום העירוני, ואת מוזיאון בית ריבק לאמנות, שמציג את עבודותיו של יששכר בר ריבק, ומשמש כמתחם יצירה לילדים.
הבנייה בשכונה היא ברובה של בנייני רכבת ישנים בני עד 4 קומות. בין הבניינים ישנם מספר פארקים וגינות, ובמרכז השכונה יש מרכז מסחרי גדול. מלבד המרכז המסחרי, תושבי השכונה נהנים גם מקרבה לקניון בת ים.
בניה
לפי טל קופל, מנכ"ל madlan, שנים האחרונות הופכת השכונה למוקד השקעה והתחדשות עירונית, עם פרויקט תמ"א 38 אחד שהסתיים, 2 פרויקטים של תמ"א 38 ו-3 של פינוי בינוי בבנייה, ועוד 21 פרויקטים של תמ"א 38 ומספר פרויקטי פינוי בינוי בתכנון.
בין הפרויקטים שאושרו נמצאים:
ציר יוספטל - אושר שלב א'. פרויקט התחדשות עירונית גדול בין שדרות יוספטל לרחוב משה סנה. שלב א' של הפרויקט כולל הריסה של 2 מבנים עם 96 דירות לאורך שדרות יוספטל והקמה של 3 מגדלי מגורים בני כ-45 קומות עם 576 דירות וכ-12,000 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה. הריסת הבניינים החלה ב-2021 וסיום הבנייה צפוי ב-2026.
ציר יוספטל - שלב ב'. הריסה של 3 מבנים נוספים עם 144 דירות, והקמת 3 מגדלים עם 502 דירות וכ-15,000 מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר. הפרויקט צפוי לצאת לביצוע ב-2024 ולהסתיים ב-2028.
מתחם כצנלסון - הריסה של 6 מבני מגורים וגן ילדים ברחוב כצנלסון והקמה של 5 מגדלי מגורים בני כ-30 קומות עם כ-560 דירות.
מתחם אילת - פרויקט שאושר לאחרונה בצפון רחוב אילת, וכולל הריסה של 9 מבני מגורים עם 192 דירות, והקמה של 4 מגדלי מגורים בני כ-35 קומות עם כ-550 דירות מעל קומת קרקע מסחרית, 3 מבני מגורים בני כ-10 קומות עם כ-150 דירות, ומבנה משרדים ומוסדות ציבור בן כ-10 קומות. בנוסף כולל הפרויקט את הארכת רחוב אילת צפונה וחיבורו לרחוב התחייה. הפרויקט אושר בסוף 2022, וצפוי לצאת לביצוע ב-2024 ולהימשך כ-5 שנים.
מתחם יוספטל- הריסת 2 בנייני רכבת עם 64 דירות סמוך למחלף יוספטל, והקמה של 2 מגדלי מגורים בני כ-45 קומות מעל קומה מסחרית, עם כ-300 דירות, ובנוסף מגדל משרדים. הפרויקט אושר, וצפוי לצאת לביצוע ב-2024 ולהימשך כ-5 שנים.
פרוייקט נוסף שנמצא כרגע בשלבי אישור הוא פינוי-בינוי במתחם התחייה, שיכלול הריסה של 5 מבני רכבת עם 90 דירות, והקמה של שני בנייני מגורים בני כ-10 קומות ומגדל מגורים בן כ-30 קומות עם 370 דירות, וכן בניין ציבור בן כ-8 קומות. כאמור, הפרויקט טרם אושר ולא ידוע מתי ייצא לביצוע - אם בכלל.
מחירים
בעשור האחרון עלו המחירים למ"ר בשכונה בכ-140 אחוזים, וזאת בהשוואה לעלייה של כ-115 אחוזים בבת ים, כ-80 אחוזים במחוז תל אביב, וכ-70 אחוזים ברמה הארצית. לאורך כל התקופה המחירים בשכונה ומגמת השינוי תאמו לממוצע העירוני, כך שלשכונה אין ייחודיות יחסית לשאר העיר.
ממוצע המחירים לקניית דירות 2 חדרים בעיר עומד על 1,679,000 שקלים, דירות 3 חדרים: 2,020,000 שקלים, ואם תרצו לקנות דירה 4 חדרים בשכונה- המחיר כבר יקפוץ ל-2,840,000. על דירות להשכרה תידרשו לשלם כ- 3,600 שקלים עבור דירת 2 חדרים, כ- 4,100 שקלים עבור דירת 3 חדרים, וכ- 5,300 שקלים עבור דירת 4 חדרים.
לדוגמא: דירת 2 חדרים בגודל 50 מ"ר ברחוב כצנלסון נמכרה ב-2015 ב-900,000 שקלים, שמשקפים מחיר של 18,000 שקלים למ"ר. דירה דומה באותו הבניין נמכרה ב-2022 ב-1,540,000 שקלים, שמשקפים מחיר של 30,800 שקלים למ"ר.
דמוגרפיה
מבחינת דמוגרפיה, השכונה מאבדת אוכלוסייה, עם ירידה של 6 אחוזים במספר התושבים בין 2008 ל-2018. עם זאת, קבוצת הגיל היחידה שגדלה בתקופה זו היא של ילדים בני עד 4 שנים, מה שמעיד אולי על כניסה של משפחות צעירות. אחוז הילדים (עד 19) בשכונה עומד על כ-22 אחוזים, בין הנמוכים בעיר. אחוז הגיל השלישי (60+) עומד על: 26.7 אחוזים
רוב התושבים הם בעלי הדירות בהן הם מתגוררים, ואילו 42 אחוזים מתושבי השכונה הם שוכרים. כמו כן, רוב השכונה (58 אחוזים) משתייכים למעמד הפועלים, עובדים בעבודת כפיים ופעמים רבות משתכרים שכר נמוך. 13 אחוזים עובדים בעבודות אשר דורשות השכלה אקדמאית ו-26 אחוזים מהאוכלוסייה אינם עובדים. 57 אחוזים מהשכונה לא זכאים לתעודת בגרות, 24 אחוזים הם בעלי תעודת בגרות ו-19 אחוזים בעלי תואר אקדמאי.
תחבורה
תחבורה פרטית
ברכב הפרטי, תושבי השכונה נהנים מקרבה לשני מחלפים בנתיבי איילון (דב הוז ויוספטל),, אך יש לקחת בחשבון שמדובר בציר עמוס ופקוק בשעות הבוקר.
רכבת
בדרום השכונה ממוקמת תחנת רכבת (בת ים - יוספטל).
רכבת קלה
הקו האדום של הרכבת הקלה נמצא במרחק הליכה מחלקה הדרום מערבי, ובעתיד מתוכנן גם קו מטרו ברחוב יוספטל בדרומה. רוב בתי השכונה נמצאים במרחק הליכה של עד כ-15 דקות מתחנת הרכבת 'בת ים - יוספטל', ותחנת הקו האדום של הרכבת הקלה נמצאת במרחק הליכה של עד כ-10 דקות מכרבע מבתי השכונה.
קו 3 של רשת הרכבות התחתיות המתוכננת במטרופולין תל אביב יעבור ברחוב יוספטל, עם תחנות במרחק הליכה של עד כ-10 דקות מרוב בתי השכונה. הקו יקשר את העיר עם חולון, אזור, ערי בקעת אונו - כולל בית החולים תל השומר, פתח תקווה, צפון תל אביב, והרצליה. עם זאת, קו זה ככל הנראה לא יוקם במסגרת הפעימה הראשונה של הפרויקט, ולא ידוע מתי ואם בכלל הוא יפתח.
אוטובוסים
שירות האוטובוסים בשכונה טוב, עם מספר קווים בתדירות גבוהה שעוברים בשכונה וברחובות שמקיפים אותה.
שביל אופניים
לרוכבי האופניים באזור יש שביל בודד וחלקי על שדרות יוספטל. בעתיד מתוכנן שביל רחב שיחבר בין ראשון לציון למרכז תל אביב ויעבור בלב השכונה, אך הפרויקט (אופני-דן) נמצא כבר בפיגור של מספר שנים, ולא ידוע מתי השביל ייפתח לתנועה.