בבואם לקנות דירה למגורים, הפרמטר המרכזי שהישראלים בודקים הוא מספר החדרים. הדרישה היא לרוב על פי התאמה למספר הילדים ואם היד משגת- גם חדר עבודה לא יזיק. הבעיה היא שזהו פרמטר מוטעה לרוב. "הרבה פחות מסתכלים על שטח הדירה עצמה, או לייתר דיוק- את המחיר הממוצע למטר, מה שמאפשר לבדוק את כדאיות העסקה ביתר דיוק", מסביר טל קופל, המשנה למנכ"ל madlan. "קניתי 5 חדרים במחיר של 4" – זה מה שנשמע במחוזותינו, גם אם שטח הדירה הוא רק 110 מ"ר, כשברחוב הסמוך זה שטחה של דירת 4 חדרים. גם קבלנים מעידים על כך, שלעיתים כדאי יותר לקנות דירת 5 חדרים וליהנות מדירה יותר מרווחת, כי המחיר הממוצע למ"ר שלה נמוך יותר מזה של 4 חדרים".
אם בוחנים את העסקאות לדירות מגורים יד שנייה שבוצעו בין ינואר לאוקטובר 2020, קריית שמונה היא המקום הכי זול בארץ במחיר למ"ר מגורים – 7,434 שקליםעל פי בחינת 54 עסקאות לדירות 4 חדרים. עפולה ממוקמת במקום השני במחיר הזול ביותר עם 7,954 שקלים למ"ר, אבל תנועת הנדל"ן בה הרבה יותר משמעותית – 220 עסקאות. באופן לא מפתיע תל אביב היא העיר היקרה ביותר עם מחיר ממוצע של 37,067 שקלים למ"ר מגורים. העיר השנייה היקרה ביותר היא גבעתיים עם מחיר של 33,048 שקלים בממוצע למ"ר.
עוד עולה מבדיקת madlan כי ירושליים מובילה עם מספר העסקאות הכי גדול 642 עסקאות (במחיר ממוצע של 24,794 שקלים למ"ר); במקום השני נמצאת העיר באר שבע עם 632 עסקאות (11,143 שקלים בממוצע למ"ר).
בין הערים הקטנות יחסית בולטת העיר יבנה עם מחיר של 18,089 שקלים למ"ר על פי 93 עסקאות שבוצעו בה.
"שלא במפתיע, המקומות הראשונים מבחינת תמורה למחיר למ"ר שייכים לערים שנמצאות בפריפריה הרחוקה, פיזית וכלכלית, של מדינת ישראל. אלו ערים ששווי הקרקע בהן נמוך ולכן יזמים שבונים בהן יכולים להציע דירות גדולות יותר (מה שמוזיל את המחיר למ"ר) מאשר בערי המרכז, למשל, אך כמובן שלמיקום יש גם מחיר - אלו ערים שסובלות מבעיות נגישות ותעסוקה חמורות", מסכם קופל.
אבל, שימו לב לנתון מאוד חשוב בבואכם לבחון עסקאות בפריפריה: קופל מסתייג מהקביעה המקובלת שרכבת ליישוב מעלה מחירי נדל"ן. "בהקשר הזה מעניין לראות שבין הערים המובילות במחירן הנמוך יש גם כאלו שקיימת בהן כבר תחנת רכבת - עפולה, שדרות ומגדל העמק (התחנה הסמוכה נמצאת בכפר ברוך). בשתיים מהערים שבראש הרשימה - קריית שמונה וטבריה - מתוכננות תחנות רכבת, שאמורות להקל על הנגישות אליהן ולסייע בפיתוחן, מה שעל פניו אמור להעלות את מחירי הדיור בהן, אבל בעתיד הרחוק, שכן התחנות אמורות להתחיל לפעול רק ב-2040, אם בכלל, כך שלא בטוח שהפיתוח העירוני שמבטיחה רכבת, אכן בא על חשבון רמת המחירים הנמוכה".