כשחושבים על מדינות עשירות ומרשימות, כמו ארה"ב, איחוד האמירויות ומדינות נוספות, בדרך כלל זה מתקשר לקו רקיע גדול הכולל עשרות גורדי שחקים ענקיים. גם כאן אצלנו בישראל, נבנים יותר ויותר פרויקטים הנישאים לגובה, ובם ישנו את קו הרקיע של ישראל שהשתנה באופן דרמטי בעשור האחרון.
הבנייה לגובה נעשית בין השאר כתשובה למצוקת הקרקעות והדיור. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שבודקת מדי שנה גם את התחלות הבנייה לגובה, מדווחת כי חלה התמתנות במגמת הבנייה. אם בשנת 2020 התחילו בנייתן של 6,441 דירות במגדלים הגבוהים מ-21 קומות, ברבעון הראשון של 2021 החלה בנייתן של 985 דירות בלבד.
תל אביב עדיין מובילה את המדדים בהפרש משמעותי עם 387 דירות שהחלה בנייתן במגדלים גבוהים עד חודש אפריל 2021, אך המקום השני ברשימה מפתיע – קריית ים – עם 139 דירות. במקום השלישי נמצא את רמת גן, עם 122 דירות, צמודה אליה קריית גת עם 119 וראשון סוגרת את החמישייה עם 81 דירות – כך שהבנייה לגובה נפוצה ממש לא רק במרכז.
רק לפני חצי שנה הפך רחוב המסגר בתל אביב, אזור שעד כה הוזנח- לפנינה נדלנית. חברות ישמות כמו אקרו, רובינשטיין, הפניקס וחברות נוספות רכשו במתחם חסן ערפה קרקעות בשווי שנושק ל–2 מיליארד שקל. נכון לעכשיו במתחם יוקמו 13 מגדלים, אך יתכן שהמספר יגדל בהתאם לתכנונים ולאישורי עיריית תל אביב.
"אם לפני כעשור מגדלי מגורים גבוהים נחשבו למראה חריג, היום זו מגמה שהולכת ותופסת תאוצה בכל רחבי המדינה", אומר אדריכל גיל שנהב, יו"ר הפורום הישראלי לגורדי שחקים ובנייה אורבנית.
"הבנייה לגובה מחוייבת במציאות גם בשל מצוקת הקרקעות בערים הגדולות", מסכים האדריכל גיא מילוסלבסקי. "זאת הדרך היחידה לענות על הביקושים למגורים במרכזי הערים. המציאות הזו תביא את הבנייה לגובה לשיאים חדשים בעשורים הבאים הן בהיקפי בניית המגדלים והן בגובה המגדלים עצמם".
אבל בניגוד למה שאפשר לחשוב, הבנייה לגובה היא לא רק נחלתה של העיר תל אביב או איזור המרכז. אלו כמה מהפרויקטים למגורים המסקרנים שצפויים להיבנות בשנים הקרובות.
גינדי TLV – עוד 2 מגדלי מגורים גבוהים
בפרויקט גינדי TLV, הנמצא בצומת חשמונאים-קרליבך בת"א ומשלב מגורים, קניון, קאנטרי ושירותים מוניציפליים נוספים, יצטרפו עוד הרבה דיירים בעתיד הקרוב – 2 בנייני מגורים נוספים בני 48 קומות כל אחד יצטרפו לשני הבניינים שכבר עומדים במקום ויאכלסו עוד כ-800 דירות חדשות של תל אביבים חדשים.
במגדל השלישי מתוך הארבעה שנבנה כעת תמצאו גג ייחודי שיכלול בריכת שחיה ופינת ישיבה עם נוף פנורמי עד הים. עוד ניתן לרכוש דירות 3-5 חדרים במתחם, במחיר של החל מ-3.7 מיליון שקלים.
4 ק"מ רבועים, כמעט 10 גורדי שחקים: הבורסה בר"ג תשנה פניה
כיום המגדל היחיד המעטר את צומת עלית ברמת גן הוא מגדל משה אביב הוותיק על 68 קומותיו. עם זאת, בשנים הקרובות יצטרפו לצומת העמוסה הזו עוד כמה וכמה גורדי שחקים ענקיים.
הבניין המסקרן מכולם הוא הבניין שיקום על חורבותיה של בורסת היהלומים ברמת גן. כן, הבורסה הוותיקה צפויה להיהרס ובמקומה יעמדו שני מגדלים ענקיים – אחד מהם יהיה בן 120 קומות.
"הבניין יכלול גם מבני ציבור, גם מגורים וגם מסחר, ויהיו בו מאות אלפי מ"ר של שטחים מסחריים, והוא נמצא כעת באישור הוועדה המחוזית וצפוי להיות מוכן בעוד כ-7-8 שנים" מספר לנו אבנר ישר, מתכנן פרויקט בורסת היהלומים.
עד שהמגדל בן 120 הקומות יעבור את כל האישורים, על חורבותיו של מפעל "עלית" המיתולוגי ברמת גן, הניצב בצידו הדרום-מזרחי של הצומת, התחילה כבר בנייתו של מגדל "EXCHANGE", שיתנשא לגובה של 55 קומות על פני 210 מטרים, ובכך יהיה אחד מהמגדלים הגבוהים בישראל.
המגדל הזה יוקדש למגורים בלבד, בעוד שמגדל נוסף במתחם שיתנשא לגובה של 48 קומות יכלול כ-60 אלף מ"ר של שטחי משרדים.
את המגדל, שיכלול 355 דירות בנות 3 ו-4 חדרים, תכנן משרד יסקי מור סיוון, והוא ייבנה על ידי חברת אזורים. כל הדירות יצוידו במפרט עשיר במיוחד הכולל מטבחי יוקרה, פרקטים וחימום תת רצפתי. דירות הפרויקט נמכרות בכ-49-45 אלף שקלים למ"ר.
הדבר למעשה ייצור צומת בה נמצא גורדי שחקים מכל כיוון. הצומת כבר היום עמוסה במיוחד, אז איך בנייני ענק שכאלה יוכלו לחיות אחד ליד השני? לפי ישר, העתיד של הצומת הזו לא יכלול רכבים, אלא יוקדש להולכי רגל ולשבילי אופניים.
"אנחנו מבינים שאי אפשר להכניס רכבים לצומת כל כך עמוסה", אומר ישר, "ולכן המחשבה בתכנון הצומת תהיה מכוונת להולכי הרגל, רוכבי האופניים והקורקינטים. היא תכלול שטחי ציבור רחבים ושבילי אופניים, קו הרכבת הקלה והרכבת נמצאים בצמוד, ובבניינים תהיה חניה מינימלית בלבד – לא לכל דירה תהיה חניה – כך שהתמריץ יהיה להגיע למקום לא ברכב".
גם בחיפה: 3 מגדלי יוקרה בני כ-30 קומות
פרויקט "אלמוג כרמל מערב" יכלול 3 בנייני יוקרה, בני 28-31 קומות, שיהיו מגדלי המגורים הגבוהים בעיר הנמל הצפונית. 437 הדירות בפרויקט יהיו דירות 4-5 חדרים בגודל של 100-120 מ"ר לדירה, והפרויקט נבנה עם פיתוח סביבתי נרחב – הכולל גינות, בריכה אקולוגית, מתקני ספורט וכושר ועוד.
בפרויקט נותרו דירות 5 חדרים בלבד לשיווק, במחיר של החל מ-1.8 מיליון שקלים.
גבוה על החוף: מגדל בן 23 קומות באשקלון עם נוף לים
אם תבחרו דווקא להדרים מאיזור המרכז, מגדל "בריזה" באשקלון, שנבנה לא רחוק מהים מחוף דלילה המיתולוגי, כולל 23 קומות בעיר הדרומית. נציין כי בשכונה זו, בניגוד לעיר עצמה, יש יותר בנייה לגובה. בבניין יהיו 93 דירות בנות 3-5 חדרים ודירות פנטהאוז, ודייריו ייהנו ממועדון ומחדר כושר.
טווח המחירים בבניין עומד בין 1.5 מיליון שקלים לדירת 3 חדרים, ועד ל-4.6 מיליון שקלים לפנטהאוז 6 חדרים.
נישא על הבירה: מגדל בן 24 קומות ברובע 1 בירושלים
ירושלים היא עיר ותיקה מאוד, וככזו היא מתאפיינת בבנייה נמוכה – אבל פרויקט ההתחדשות העירונית הראשון של העיר, "רובע 1", עתיד לשנות זאת. שני מגדלים בני 24 קומות ייבנו בקרית משה, צמוד לכניסה הצפונית של העיר מכביש 1, ויאפשרו להשקיף על העיר מלמעלה.
במגדל יהיו 128 דירות בנות 3-7 חדרים ופנטהאוזים גדולים בקומות הגבוהות. טווח המחירים בפרויקט הוא בין 2.6 מיליון שקלים לדירת 3 חדרים, ועד 9.7 מיליון שקלים לפנטהאוז 7 חדרים.
מעל יקנעם: מגדלים גם בעמק יזרעאל
למרות שהם מגדלים נמוכים יחסית, בני 19 קומות בלבד, בנייה לגובה היא לא דבר נפוץ ביקנעם.
פרויקט לבניית 2 מגדלים בני 19 קומות אושר על ידי העירייה לאחרונה, ובמסגרתו ייבנו 139 יחידות דיור לגובה בעיר בה יש לא מעט משרדי חברות הייטק. מיקום המגדלים הוא בשכונת "שער הגיא" החדשה שנבנית בימים אלו, הממוקמת על הגבעה הגבוהה ביותר בעיר – כך שהנוף המובטח מהבניינים הולך להיות מרשים במיוחד.
הפרויקט נבנה על ידי חברת שובל, ויוצעו בו מספר דירות להשכרה במחירים נמוכים – רק 1,800 שקלים לדירת 3 חדרים וכ-2,800 שקלים לדירת 4 חדרים. לענייני מכירת דירות, כעת ידוע רק מחיר הפנטהאוז בבניין – כ-5 מיליון שקלים.