תכנית מחיר למשתכן, או כמו שאני מכנה אותה, "בנייה תקציבית דור 2.0.", היא צעד חכם שממנף כסף ציבורי להוזלות לציבור, מחזיר אמון, מרגיע ביקושים ודוחף היצעים. היתרונות עולים על החולשות. וחשוב מכך, כחלון מראה מחויבות, עקביות וכושר ביצוע. אחרי עשור של דהירת רכבת המחירים, רואים שר אוצר שלא מבסס את כל פעולותיו על תאוריות פשטניות של שוק חופשי, אלא פועל בעקרונות השוק החופשי במטרה לצמצם פערים ולשכלל את השוק.
כשהייתי בן 39 קניתי דירה לראשונה, וגם זה בגלל לחץ שאשתי הפעילה עלי כי רצתה לרשום את הילדים למסגרות חינוכיות עם חיי קהילה יציבים. תמיד האמנתי שאם אין לך את היכולת הכלכלית, לא שווה להיכנס להרפתקה שלא תדע איך לצאת ממנה ולשקוע בהתחייבויות שרק מעגנות אותך למטה.
לא הייתה לי אופציה לקנות דירה ב-700 אלף שקל, אבל כיום זה אפשרי. הודות ל"מחיר למשתכן" זוג יכול לשלם מקדמה של 100 אלף שקל ולקחת משכנתא סבירה כדי לרכוש דירה, אפילו באזור המרכז. נכון שזו לא תהיה הדירה המושלמת, המפרט יהיה בסיסי והמטבח לא הגיע מהמגזין הכי יוקרתי, אבל לפחות השגתם את הדירה שתמיד רציתם. דירה שלא שילמתם עליה מחיר מופקע ובאזור שאתם בחרתם בהגרלה.
אתם תמיד יכולים לקנות את אותה דירה באותה קרקע לא דרך מחיר למשתכן, אבל במחיר של לפחות 20% יותר. או שאתם פשוט יכולים להחליט לשדרג בהמשך את המטבח ולהוסיף לו אי. המפרט הוא בסיסי וזה חלק ממה שמאפשר את ההנחה, אבל אני יכול להבטיח לכם שהפרויקטים עומדים בכל התקנים וברמת גימור גבוהה, אנחנו מפקחים על זה.
חתימת חוזה אכן דורשת יותר מיומיים. יומיים לא הולמים את כובד ההחלטה והצורך להתייעץ עם גורמי מקצוע. מבדיקות שעשינו מדובר על הצגת חוזה בין 7 ל-14 יום לפני החתימה. במידה והדבר נעשה בתווך זמן קצר כל כך, אנחנו כאן כדי לטפל בזה.
מחיר למשתכן היא למעשה הבנייה התקציבית של ימינו. כפי שבעבר המדינה הבינה שהשוק הפרטי לא מספק את היצע הדירות הנדרש ובנתה בעצמה, אנחנו הבנו שמנגנון שיווקי המדינה לקבלנים הביא לעליית מחירים ששירתה את המערכת כולה - השמאים, הבנקים, היזמים והקבלנים, למעט הזוגות הצעירים, שראו את מחירי הדירות מזנקים אל מחוץ לטווח החלום.
תכנית מחיר למשתכן שכללה את הבנייה התקציבית. במקום סבסוד ישיר לרוכשים שהתגלגל לעליות מחירים, הופסקה הספסרות בקרקעות, הקרקע ניתנת בהנחה והמכרז הוא על המחיר הנמוך. על אותם עשרה מיליארד שקלים שהמדינה מחזירה לציבור בהנחות על קרקעות - של הציבור - מתקבלים עוד כעשרה מיליארד שקלים בקיצוץ רווחי הקבלנים. תכנית מחיר למשתכן מיישמת תובנה חשובה נוספת, והיא, שכדי לפתור משבר דיור יש לסבסד את צד ההיצע ולא את צד הביקוש. ההטבות ניתנות בשיווקים, נכנסים לשוק שחקנים חדשים, קטנים ובינוניים, ויש תמריץ לבנייה מסיבית. הצעדים הללו מבוססים כלכלית ומהווים כלי אפקטיבי לצינון שוק הנדל"ן.
קרקעות המדינה מבטאות מונופול בשוק, דבר שבשיווק רגיל מעודד מחיר מופקע המגולגל אל הציבור. לפני לא הרבה שנים מכרה המדינה אוויר במחיר מונופוליסטי וקראה לו "תדרים לרשתות סלולריות". המונופול הזה התגלגל גם הוא לעלויות עודפות לציבור. גם במקרה ההוא בא כחלון, קיצץ 700 מיליון שקלים ברווחי המדינה, וההשפעות בשוק היו חיסכון לציבור של מיליארדים. במקום שכל אחד ישלם אלפי שקלים לחשבון טלפון אנחנו משלמים עשרות בודדות.
נכון, יש גם חולשות בבנייה תקציבית מסוג מחיר למשתכן. למשל העובדה שההנחות מכניסות לשוק צעירים שאולי לא היו נכנסים אלמלא התוכנית, או רוכשים במקום שאיננו יעד מועדף. במדיניות ציבורית, בבואנו לנתח חלופות מדיניות, יש לבחון את ההשפעות, אך גם את הישימות. תכנית מחיר למשתכן יצאה לדרך תוך שלושה חודשים מכינון הממשלה. מאז שווקו מעל 53,000 יחידות דיור ליזמים כשעד סוף השבוע יתווספו ך-25,000 הזוכים בהגרלה האחרונה עוד כ-11,000 זוכים נוספים. כלומר יהיו סה"כ 36,000 זוכים עד היום בתקופה של שנתיים וחצי. מימוש התכנית מצביע על יכולת הביצוע שלנו. העובדה שעשרות אלפי דירות משווקות במחירים נמוכים ממחיר השוק, מרגיעה ביקושים ומשפיעה גם על מחירי דירות יד שנייה בסביבת הפרויקטים. כעת התכנית מורחבת גם למשפרי דיור ולפרויקטים של שכירות באזורי הביקוש. שיטת דירוג היעדים המועדפים בהגרלות הגדולות שיפרה מאד את מיקוד הרוכשים בבחירה במיקום המתאים להם. הדיוקים בתכנית נערכים כל העת ובליווי טובי הכלכלנים והמומחים בישראל.
הדס, אני מזמין אותך לדבר עם משפחות צעירות בעפולה שכבר נכנסו לדירות שלהן, בהן זכו במחיר למשתכן ולשאול אותם אם הם מרוצים.
יש לי תחושה שתופתעי מהתשובה.