מתכננת מחוז מרכז במינהל התכנון באוצר כתבה חוות דעת חריגה בחריפותה נגד שתי תוכניות להקמת כ-7,000 דירות בשטח מחנה צריפין, המיועד לפינוי. מחוות הדעת עולה כי המדינה מקדמת תוכניות בנייה בלי להתחשב בתשתיות הנלוות.
על פי חוות הדעת שכתבה מתכננת המחוז, דניאלה פוסק, התוכנית שצפויה לעלות היום לאישור הוותמ"ל (ועדת תכנון מיוחדת שהוקמה בימי יאיר לפיד כשר אוצר, שאמורה לאשר במהירות תוכניות בנייה נרחבות) כוללת ליקויים תכנוניים מהותיים, בהם חוסר יכולת לסלול את הצירים התחבורתיים הראשיים שישרתו את דייריהן של אלפי הדירות שייבנו. עוד כותבת פוסק כי הוועדה אינה ממלאת אחר הוראות חוק הוותמ"ל - ולמעשה מפרה את החוק בצורה בוטה.
עוד ב-mako כסף:
- 18 דרכים יצירתיות להרוויח כסף
- כמה מרוויחים חברי כנסת לעומת שאר העולם?
- מתי הכי זול לקנות כל דבר בישראל?
מדובר בשתי תוכנית למתחמים שצפויים להיבנות בשטח הבסיס הצבאי צריפיןהמיועד לפינוי בשנים הקרובות, על פי החלטת ממשלה למעבר בסיסי צה"ל לנגב. תוכנית השלד שגובשה לשטח הבסיס וקבעה את עקרונות הבינוי ואת התשתיות הנדרשות לכל מתחם - ביוב, מים, תחבורה ועוד - קיבלה את אישורה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לפני שנה וחצי. לפי תוכנית השלד, בכ-4,500 הדונמים של שטח הבסיס שצפויים להתפנות, הממוקמים בין ראשון לציון לבאר יעקב, עתידות להיבנות 17 אלף דירות ו–1.5 מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר.
תוכניות סותרות
ואולם הבנייה בפועל אינה יכולה להיעשות לפי תוכנית השלד הכללית, מכיוון שהיא דורשת תוכניות מפורטות. הוועדה המחוזית של מחוז מרכז התחילה לקדם תוכניות כאלה - אחת למתחם של 3,700 דירות, והשנייה למתחם של 3,200 דירות — שתיהן תוכניות שהגישה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). אלא שבאמצע התהליך הועברו התוכניות לטיפול הוותמ"ל ולאחריות הצוות התכנוני שלה.
מחוות דעתה של פוסק עולה כי התוכניות שיובאו היום בפני הוותמ"ל מתעלמות לחלוטין ממכשול זה - כך שהוועדה מתבקשת לאשר תוכניות בנייה מפורטות לשני המתחמים בלי שיש אפשרות לסלול את צירי התחבורה. צירים אלה אמורים לחבר את השכונות החדשות לכביש 44 וכן לראשון לציון ולבאר יעקב. אי־פינוי מתחם 7 גם מבטל את האפשרות לסלול את הקו החום של הרכבת הקלה, שקידומו נחשב תנאי לבנייה במקום. "מערכות הדרכים הראשיות והקו החום חוצים שטחים שאינם עתידים להתפנות, ולכן לא ברור מה התשובה לכך במסגרת התוכנית", כתבה פוסק.
עוד כותבת פוסק בחוות הדעת, כי כל התנאים המוקדמים לפיתוח המקום שקובעת תוכנית השלד, בהם שדרוג כביש 44 והקמת מערך תחבורה ציבורית, אינם באים לידי ביטוי בתוכנית. בנוסף, על פניו התוכנית מתעלמת גם מהיעדרן של תשתיות נוספות, בעיקר ביוב וניקוז.
אף שתוכנית השלד קובעת כי בנייה בשטח צריפין תחייב שדרוג של מכון טיהור השפכים (מט"ש) איילון, התוכנית אינה כוללת פתרונות ביוב. גם בתחום הניקוז סותרות התוכניות המפורטות את תוכנית השלד. התוכניות קובעות כי מי הגשמים יזרמו לנחל איילון — בעוד שלפי תוכנית השלד נחל איילון אינו מסוגל לקלוט מים אלה, והם ינוקזו למתחם איגום חדש. אלא שתוכנית לבניית מתחם איגום זה עוד לא אושרה.
מתעלמים מהחוק
בחוות הדעת כותבת פוסק כי מינהל התכנון ומשרד האוצר בחרו להתעלם מחלק נרחב מהוראות החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור, שמכוחו הוקמה הוותמ"ל. מחוות הדעת עולה כי בניגוד לחוק, שקובע כי כל תוכנית מועדפת לדיור תכלול הוראות שיאפשרו להוציא מכוחה היתרי בנייה בלא אישור תוכניות נוספות, במקרה של צריפין נדרש אישור של תוכניות רבות נוספות — בעיקר בכל הנוגע לתשתיות. עוד מחייב החוק, כי מגישת התוכנית — רמ"י במקרה זה — תצרף לתוכנית חוות דעת הסוקרת נושאים שמפרט החוק, אבל חוות הדעת מעולם לא הועברה.
לדברי משה פרלמוטר, חבר הוועדה המחוזית מרכז מטעם החברה להגנת הטבע, אף שהחברה תומכת באופן מלא בקידום תוכניות למגורים בשטח מחנה צריפין, יש להעביר את הטיפול בתוכניות אלה באופן מיידי לוועדה המחוזית מרכז.
"הוועדה המחוזית מרכז היא זו שהובילה תוכנית שלד כוללת לאזור, ובכלל זה תוכניות לתשתיות תחבורה, ביוב ומים. כל אלה לא הגיעו לדיון במועצה הארצית — כך שלא ניתן יהיה לקדם ולהקים את מתחמי המגורים. כתוצאה מכך, מדובר על קידום תוכניות שאינן ניתנות לביצוע ומימוש.
"הדרך הנכונה והמתאימה ביותר לקדם תוכניות אלה, היא בוועדה המחוזית מרכז, שהרי ממילא שם כבר קודמו התוכניות, שם קיימת הראייה התכנונית הרחבה, ושם גם תהיה הקפדה על דרישות שלביות מחייבות בתוכניות — כך שלא ייבנו המגורים, עד שלא תובטח הקמת התשתיות, וכל זאת, לטובת הציבור".
ממינהל התכנון והוותמ"ל נמסר בתגובה: "מינהל התכנון והוועדה למתחמים מועדפים לדיור פועלים בשיתוף פעולה מלא עם מתכנני המחוזות ועל פי הוראת כל דין".
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
הדברים שקורים רק בסינגפור
הטייקונים האנונימיים של ישראל