תארו לכם שהכנסתם את הרכב שלכם לחניון, עליתם הביתה – וכשניסיתם להוציא את הרכב בבוקר גיליתם שהחניון הוצף ושאתם לא יכולים להוציא אותו מהחניה. המצב האבסורדי הזה נמשך כבר כשלושה שבועות אצל תושבי בניין ברחוב י.ל. פרץ בתל אביב, בניין בן כשלוש שנים וחצי בו הותקן חניון רובוטי לדיירים.
בתחילת חודש פברואר התעוררו דיירי הבניין לתקלה במערכת המים בבניין, שגרמה להצפה בחניון. החניון הרובוטי המותקן בבניין הפסיק לעבוד, ורכביהם של תשעה מהדיירים ננעלו בחניון ולא ניתן להוציא אותם או אפילו לדעת מה מצבם, והאם הם ניזוקו בהצפה.
לפי הדיירים, אי הסכמה של חברת הביטוח כלל על עלות התיקון שהציעה לה יוניטרון, החברה שבנתה את החניון, הותירה אותם בין הכסאות וללא פתרון.
"המצב כרגע בלתי אפשרי", אומר אביב אורן, חברת ועד הבית בבניין. "יש מכוניות תקועות כבר כשלושה שבועות, דיירים שלא ראו את ההורים שלהם כי הם גרים בצפון וצריכים את האוטו, והחניון לא ניתן לשימוש כך שאני צריך לחנות רחוק מאוד עם ילדים קטנים ברכב".
גיא סחף הוא צלם ודייר בבניין. אמו חולה והוא אינו יכול לבקר אותה. "זה כמו שהמעלית מקולקלת בבניין שלך ואומרים לך – עכשיו אתה לא יכול להיכנס לדירה. אין שום פתרון, ניסיתי להתקשר ליוטרון וגם שם לא קיבלתי תשובה – אני מיואש".
מחברת החניונים, לביטוח – ולקבלן
הסיפור מורכב משמעותית, וכולל לא מעט גורמים. דמי התחזוקה שהדיירים משלמים ליוטרון, החברה שהקימה את החניון, מכסים אך ורק את התחזוקה השוטפת, ולא בעיות מורכבות, וכדי לכסות נזקים שכאלה הדיירים ביטחו את החניון שלהם בחברת כלל ביטוח.
כלל פנתה ליוטרון, וביקשה מהחברה הצעת מחיר לחילוץ הרכבים ולתיקונם. הצעות אלו היו גבוהות מדי לטענתה של כלל, בגובה של מאות אלפי שקלים, ועל כן כלל אינה מוכנה לשלם אותם. בינתיים, הדיירים תקועים ללא רכבים וללא חניה.
עורכת הדין רותי שריד, בעלת אחת מהדירות בבניין, לא מבינה את התנהלות "כלל". "יכול להיות שהצעת המחיר של החברה גבוהה, אבל זו לא סיבה להשאיר את הדיירים בני ערובה ללא הרכבים או החניה. שלמו להם את מה שהם מבקשים ותבעו אותם לאחר מכן – ובעיקר, תנו לנו לחזור לחיים תקינים".
הדיירים גם מאשימים את הקבלן, שבחר את יוטרון כספק וכעת מתנער מהאחריות. "לדעתנו יש כשלים בבניית החניון, בסוג החניון שנבחר, הספק שנבחר והתכנון של החניון. ניסינו לפנות לקבלן, והוא אומר שאחרי שבוצעה מסירת הבניין – הוא אינו אחראי לכשלים בחניון", אומר אורן.
הדיירים הוציאו מכתבים לפני נקיטה בהליכים משפטיים לחברת יוטרון וליזמית הפרויקט, חברת קרן נדל"ן.
זו לא הפעם הראשונה שהדיירים סובלים מהתנהלות יוטרון, אחרי שבאופן ממושך ישנן בעיות בחניון הרובוטי. "מההתחלה סבלנו מתקלות בחניון", אומרת ד', דיירת בבניין, "לא עברו כמה שבועות בלי שרכב נתקע בחניון, אנשים מצאו את עצמם נוסעים לעבודה במוניות, נתקעים בלי רכב בסוף השבוע והדיירים לא קיבלו שום פיצוי. גם הפעם אף אחד בחברה לא דיבר איתנו".
מצמצמים חניות ומחפשים פתרונות
החניונים הרובוטיים הפכו לפופולריים יותר ויותר בישראל בשנים האחרונות, ובמיוחד בתל אביב. בעיר הלבנה מצוקת החניה מורגשת באופן משמעותי בשנים האחרונות, אחרי מספר החלטות של העירייה המצמצמות את החניות הציבוריות והפרטיות בבניינים.
העירייה מחייבת את הבניינים לספק פחות מחניה אחת לדירה, ועל כן היזמים נאלצים למצוא פתרונות יצירתיים בדמות החניונים הרובוטיים. אבל כשקורות תקלות בחניונים רובוטיים הן לרוב תקלות קשות שדורשות תיקונים בסכומים גבוהים, וכאן אנו נתקלים במקרים שכאלו. לא סתם אמרו לנו מתקיני חניונים רובוטיים שבמידת האפשר, הם ממליצים על בניית חניון רגיל.
תגובת קרן נדל"ן: הבניין והחניון נבנו על פי חוק ועומדים בכל התקנים הרלוונטיים. הדיירים פנו אלינו על מנת שנעזור להם בקידום קבלת הצעת המחיר לתיקון המערכת וחילוץ המכוניות על ידי הספק לאחר הצפת המרתף וכך עשינו. להבנתי את המקרה לא קרן נדלן ולא ספק המתקן יוניטרוניקס, אשמים בתקלה שארעה במרתף החניה.
קרן נדל"ן הינה חברה אמינה ונותנת שירות לכל לקוחותיה באופן רציף ואמין גם לאחר מסירת הדירות והבניינים לשימושם וכל נסיון לערב את קרן נדל"ן כאשמה במקרה הינו בלתי ראוי.
תגובת יוטרון: הבעיה שתוארה בכתבה, אינה נובעת מכשל כלשהו של יוטרון. גורם אחר, שאינו קשור ליוטרון, גרם להצפה חמורה, ולמעשה הטביע את המערכת הרובוטית מתחת למים, בעוד המערכת מתוכננת לפעול בסביבה יבשה. ליוטרון פעילות בינלאומית וניסיון רב שנים בתחום החניונים האוטומטיים, והחברה התקינה עד היום בהצלחה אלפי מקומות חניה רובוטיים הפועלים ברחבי העולם לשביעות רצונם המלאה של הלקוחות.
יוטרון אינה חלק מהבעיה, אלא יכולה להיות חלק מהפתרון, אולם עם כל הצער וההזדהות שלנו עם סבל הדיירים, האירוע מחייב תיקון והחלפת רכיבים יקרים. ליוטרון הגיעה פניה לחילוץ הרכבים, חילוץ שבמצב הנוכחי צריך להתבצע באמצעות ציוד הנפה מיוחד וצוותים מיוחדים, וועד הבית דחה את הצעת המחיר לחילוץ הרכבים.
בנוסף, הגיעה אלינו פניה לשיקום נזקי ההצפה, פעילות מורכבת שמחייבת החלפה ותיקון של מספר רכיבים רב, מערכות אלקטרוניות וחשמליות שטבעו במים. יוטרון נרתמה לכך מיד, אך עד לרגע זה, לא התקבלה התייחסות הלקוח להצעת החברה. יותר מכך, תכנון המערכת עם חדר כניסה אחד בלבד, אינו תכנון של יוטרון אלא דרישה של יועצי הלקוח.
יודגש כי אין ליוטרון קשר לסוג הביטוח והכיסוי הביטוחי שרכשו הדיירים. לצערנו, השיהוי בהחלטת וועד הבית לבצע את התיקון, גורם לנזק לדיירים ופוגע בהם.
מכלל ביטוח ופיננסים נמסר בתגובה: "החברה פועלת לבדיקת נסיבות האירוע והיקף הנזק, ולשם כך מינתה מהנדסים מומחים ושמאים. רק לפני מספר ימים התקבלה הצעת מחיר מנציגות הבניין, בימים הקרובים נשיב את חוות דעתנו המקצועית בנושא".
מנציגות הבניין נמסר: "בניגוד לטענת יוניטרון וכלל, הנציגות לא עיכבה העברת הצעות מחיר, וזו הועברה על ידי חברת יוטרון ישירות לחברת הביטוח.
"בניגוד לטענת יוטרון, נציגות הבניין לא דחתה הצעה לחילוץ הרכבים. "המצב הנוכחי נגרם מכשל משותף של יוטרון והקבלן, שמיקמו מערכת רגישה בתחתית בור ובסמוך לתשתיות מים במקום למקמה בגובה, לא בודדו את המערכת כראוי, ולא תכננו מערכת תפעול מכנית או חשמלית שתאפשר חילוץ של הרכבים כאשר המערכת מושבתת. המוצר הכושל והשירות הכושל של גורמים אלה מסב נזקים כבדים לבעלי הדירות ולשוכרים בבניין".