נתוני מכירות הרכב בינואר מעידים רשמית כי שוק הרכב הישראלי שרוי במיתון. אם את הירידות ברבעון האחרון של 2008 עוד היה ניתן לתרץ בנימוקים עונתיים, כמו המתנה של הלקוחות לשנת המודל הבאה, כעת ברור שמדובר במגמה, המקיפה לא רק את חברות הליסינג אלא גם את הלקוחות הפרטיים. אם לשפוט על-פי מבול השאלות שאנחנו מקבלים לאחרונה, הציבור מצפה שהמיתון והמלאים הגדולים שעמם תקועים היבואנים יביאו בקרוב לירידת מחירים דרמטית, ששווה להמתין לה.
אפשר להבין את ההיגיון מאחורי הציפיות האלה. לא צריך להיות כלכלן כדי לדעת שבשוק פתוח מלאים גדולים ומיתון יוצרים לחץ כבד להפחתת מחירים - וזה בדיוק מה שקורה למחירי הרכב באירופה ובארצות הברית.
למרבה הצער, נראה שאין בסיס לציפיות בדבר "יישור קו" אצלנו: גם לאחר הרפורמה להפחתת מס הקנייה, המיסוי הכולל על רכב חדש בישראל מכפיל כמעט את מחירו ומעצים את האפקט של כל תנודה בשערי החליפין. עד שהמדינה תפחית דרמטית את המיסוי - ולזה קשה לצפות בתקופת מיתון וצניחה בהכנסות המדינה ממסים - רמת המחירים הכללית תישאר בעינה.
ובכל זאת, כמה טיפים יכולים לסייע באיתור "מבצעי מיתון" והורדות מחירים. חלק מהשיטות אינן גלויות לעין, אבל יכולות לחסוך 15%, ולעתים אפילו 20% מהמחיר הרשמי. להלן כמה דוגמאות.
דגמי מיתון: יותר תמורה
חברות הליסינג הן עדיין הלקוחות הגדולים ביותר בשוק. לפיכך "חוקי הליסינג" עדיין תקפים כאן, ואחד מהם קובע שהרבה יותר קל להוריד מחיר ולגלם "הנחות מיתון" בדגם חדש לגמרי מאשר להוזיל דגם קיים, שכבר נמצא בציים של חברות הליסינג. את הדוגמה הזו ממחישים שני דגמים חדשים של רנו, שהושקו בסוף ינואר.
אחד מהם הוא המיניוואן רנו MCV, שמגיע מרומניה. הרכב אולי אינו שיא הפאר והעיצוב, ויש לו תיבת הילוכים ידנית בלבד, אבל הוא מצויד במכללים אמינים ומוכחים ובאבזור בטיחותי מכובד, ניצב על בסיס גלגלים ענק, ומציע פתרון שימושי להובלת שבעה נוסעים, כולל שני מבוגרים (לא גדולים מדי) בשורת המושבים השלישית. לחלופין הוא יכול לשמש כמסחרית עם נפח הטענה עצום, כאשר המושבים מקופלים. המחיר? 107 אלף שקלים בלבד. לשם השוואה, מחיר מסחרית קלה עם תיבה ידנית, עם קיבולת של חמישה נוסעים, ולא הרבה יותר נפח הטענה או אבזור, מתחיל בכ-114 אלף שקל.
גם המשפחתית החדשה סימבול ממוצבת כדגם מיתון. היא מצוידת במנוע 1.6 ליטרים בנזין נמרץ ותיבה אוטומטית, מגיעה עם חבילת אבזור מכובדת ועם תא מטען ענק, ועולה 99 אלף שקל - כמעט 8% פחות ממחיר המחירון הרשמי לצרכן של הקוריאניות המקבילות. אמנם בדגמים חדשים לגמרי קשה להשיג הנחות נוספות באולמות המכירה, אבל מובן שזה לא ירתיע את חובבי האתגרים.
הנחות עקיפות: שוות יותר מכסף
אפילו בעתות מצוקה יש יבואנים שמרגישים חובה להחזיק את מחירי המחירון יציבים, כדי לא לפגוע בערך השוק של חברות הליסינג. כתחליף הם מערימים על הלקוח חבילה חריגה של הנחות עקיפות, בהיקף שווה ערך להנחה כספית של 10% עד 15% מהמחירון. אחת ההנחות העקיפות הוותיקות היא אבזור אקסטרה. מיצובישי, למשל, מגלגלת כיום את הלאנסר קלאסיק הוותיקה במחיר מחירון מלא, אבל עם אבזור על חשבון הבית, שכולל מערכת ניווט, DVD עם מסך מגע, מערכת אזעקה וחיישנים לנסיעה לאחור. בתרגום למחירי שוק, ההנחה שוות ערך לכ-8% מהמחירון.
יבואנים אחרים מציעים מימון ללא ריבית והצמדה לשלוש שנים. אמנם הריבית במשק והאינפלציה אפסיות כרגע, אך אם המצב ישתנה דרמטית בתקופה הקרובה, החיסכון הגלום בהטבה הזו לבדה יכול להגיע ל-5% מהמחיר. גם טרייד-אין במחיר מחירון הוא הנחה עקיפה לא קטנה, אם מביאים בחשבון שהסיכוי להשיג כיום מחיר מחירון על משומשת קלוש. דוגמה לחבילת מיתון "רב שכבתית": סובארו מעניקה לרוכשי ה-B3 גם טרייד-אין במחיר מחירון 5%, גם מימון ללא ריבית, וגם אבזור אקסטרה של בקרת שיוט ורדיו מקורי. השווי הכולל מגיע לכמעט 15% ממחיר הרכב. העיקר לא להוריד מחיר רשמית.
גרסאות ליסינג: משתלם לשאול
בימי הליסינג העליזים נהגו היבואנים לתפור גרסאות ליסינג ייעודיות. אלה כללו רמת אבזור דלה יותר - לרוב שתי כריות אוויר, רק שני חלונות חשמל וללא רדיו-דיסק מקורי. בימים רגילים היבואנים אינם ששים להציע את הגרסאות הללו לפרטיים, וממילא ללא הנחות הליסינג פער המחירים הרשמי בינן לבין הגרסאות הפרטיות אינו גדול, אבל עכשיו יבואנים רבים תקועים עם אלפי גרסות ציים.
אלה דילים שלא תמצאו בפרסומות: הם מוצעים מפה לאוזן בסוכנויות ומשתנים בהתאם למלאי. בסוכנות טלקאר, למשל, מצאנו מבצע לקיה ריו - מכונית 1.4 ליטרים אוטומטית מודרנית ואמינה, שחולקת את רכיביה עם היונדאי אקסנט. גרסת הציים שלה מוצעת כיום בסוכנות ב-86 אלף שקל, הנחה של כמעט 18 אלף שקל מהמחירון הרשמי של הגרסה הרגילה.
חברות הליסינג מוכרות כיום מכוניות כאלה במחירים דומים. האם הוויתור על אבזור משתלם? חלונות חשמל ורדיו דיסק אפשר להתקין כיום בחוץ בחיסכון ניכר, ואופטימיסטים, שאינם חוששים מתאונות, יגלו ששוק היד השנייה כמעט לא "קונס" בהפחתת מחיר את כריות האוויר החסרות.
לפני החלפה: מחירי סוף עונה
סיכויים טובים במיוחד למציאת "מחירי מיתון" נמצאים בדגמים הקרובים לסוף מחזור חייהם. מדובר לרוב בדגמים שהושקו לפני שש עד שמונה שנים ושהדור המחליף שלהם כבר הוצג בעולם. במקרים רבים היבואנים המקומיים הצטיידו ב"סטוק" גדול של הדגם היוצא, שבדרך כלל גם נמכר להם במחירים אטרקטיביים. כיום, כאשר שוק הליסינג בהקפאה, מוצעים הדגמים האלה ללקוחות במבצעים מעניינים, שלא כולם גלויים. דוגמה אחת היא היונדאי גטס הוותיקה, שברוב העולם מוחלפת כיום על-ידי ה-I20 הגדולה והמודרנית יותר.
עד שה-I20 תגיע לישראל מוצעת הגטס הנוכחית, שחוגגת השנה שבע שנים, בהנחות מיתון משמעותיות. במבצע הנוכחי של ארגון חבר, למשל, מוצעת יונדאי גטס 1.4 ליטרים אוטומטית ברמת GLX במחיר של 85,500 שקל, כ-9,500 שקל פחות מהמחירון הרשמי. את דגם ה-1.6 ליטרים המאובזר יותר של הגטס אפשר למצוא במבצע הזה בכ-89 אלף שקל. תיאורטית המבצע הוא לעמיתי "חבר", אך הרשו לנו לנחש שכל לקוח שיגיע לאולם התצוגה עם מזומן עשוי לקבל הנחה דומה בלי יותר מדי מאמץ.