קשה למצוא מדינה שמכוניות שחורות מתאימות לה פחות מאשר ישראל. עם למעלה מ-330 ימי שמש בשנה וטמפרטורות שנושקות בקיץ לחמישים מעלות צלזיוס בשמש החשופה, מכוניות בצבע שחור, או בצבעים כהים בכלל, הופכות לכורי היתוך סולאריים. הצבע השחור שלהן בולע בשקיקה את אנרגיית השמש ומחמם את החלל הפנימי בתוך הרכב בקצב מואץ הרבה יותר מאשר צבע חיצוני בהיר.
גם לתא נוסעים בצבעים כהים יש תרומה לא מבוטלת להתלהטות הרכב. מחקר, שערך האיגוד האמריקאי לבטיחות הילד, גילה שתחת טמפרטורה חיצונית קבועה של 26 מעלות החום בתוך מכוניות בעלות ריפוד ודיפון פנימיים בצבע לבן מגיע ל-57 מעלות, בעוד שבמכוניות עם דיפון פנימי בצבעים כהים החום מזנק ל-88 מעלות.
השמש אינה הסיכון הסביבתי היחיד למכוניות שחורות. ישראל היא מדינה ששוכנת על סף מדבריות והלוקה בזיהום אוויר תעשייתי חמור. לפיכך היא מתברכת בכמויות בלתי נדלות של אבק, פיח ושאר חלקיקים מזהמים. ברכב שחור או כהה מאוד המשמעות היא ביקור במנהרת הרחיצה אחרי כל שבירת שרב, ולמי שגר באזורים תעשייתיים גרועים במיוחד, כמו כותב שורות אלה, גם אחרי טל-בוקר כבד או גשם קל.
למרות זאת, משווקי הרכב בישראל מעידים שהצבע השחור, או צבעים קרובים כמו כחול ואפור כהים מאוד, נמנים עם צבעי הרכב הנחשקים ביותר בקרב רוכשי הרכב החדש בישראל. המונח הנכון הוא "הצבע הנחשק ביותר" ולא "הנמכר ביותר", מכיוון שבשוק הרכב הישראלי רוב המכירות הן לציי הרכב ולחברות ליסינג, והלקוחות המוסדיים נמנעים כמעט באופן גורף מרכישת כלי רכב בצבעים שמחוץ למנעד הלבן-אפור מטאלי. לעומת זאת, בפלח היוקרה ובנישות רכב שרוב הלקוחות שלהן הם פרטיים - דוגמת רכבי כביש-שטח וכלי רכב ספורטיביים - שיעור המכירות של כלי הרכב השחורים גבוה הרבה יותר. במקרה של צבעי תא הנוסעים, השחור והאפור הכהה הם כמעט הסטנדרט.
מכוניות בצבע שחור הצליחו להתברג היטב גם לפולקלור העממי, והן מזוהות עם צעירים, טייקונים מקומיים - עם ייצוג בולט במיוחד לקבלנים ולעורכי דין - וכמובן עם שחקני כדורגל. באופן מפתיע, הסטיגמות שמוצמדות לרכב שחור בישראל דומות מאוד לסטיגמות שלהן בשאר העולם. רוב מכוניות השרד עדיין יורדות בעולם מפסי הייצור בצבע שחור, ואם אתה מציץ במראה האחורית על כבישי דרום איטליה ורואה מכונית גרמנית בצבע שחור מתקרבת אליך במהירות, מומלץ לך מאוד לפנות את הנתיב; יש סבירות גבוהה שמדובר באנשי ה"פמיליה" שממהרים לדרכם.
גם בתעשיית הרכב העולמית יש לצבע השחור תפקיד שיווקי חשוב, הן ברמה הייצוגית והסמלית והן ברמה השיווקית. להלן מדגם.
מכוניות ספורט: שחורות מפגוש ועד אגזוז
למכוניות ספורט יש קשר מסורתי לצבע השחור. עד כמה הדוק הקשר ניתן ללמוד מכך שיצרני רכב רבים בעולם נוהגים להפיק לעתים קרובות מהדורות מיוחדות של דגמי ספורט שחורים עם חבילות אבזור מיוחדות, שמיוצרות בכמות מוגבלת והנושאות את השם Black Edition. הפרשנות שנותנים היצרנים השונים למהדורות השחורות משתנה ממקרה למקרה. יש יצרנים כמו מרצדס, ש"המהדורות השחורות" של רכבי הספורט שלהם מתמקדות בעיקר בצבעי הפנים. בגרסת ה"בלאק אדישן" של מכונית הספורט מרצדס SL המכונית עצמה מגיעה בצבע כסוף, אך כל תא הנוסעים עטוי בסיבי פחמן בצבע שחור עמוק, שמשתלבים עם מתגים שחורים ועם ריפוד תואם, שגורם לתא להיראות כמו מערה קטנה ואפלולית.
יצרנים אחרים, כמו אאודי, סיאט ורנו, מסתפקים בצבע חיצוני שחור ומיוחד למהדורות השחורות שלהם, והמהדורה השחורה של הרנו לגונה קופה, למשל, שהושקה לאחרונה, מציגה צבע חיצוני בגוון "שחור פנינה" זוהר.
וישנן יצרניות כמו שברולט, שכמנהג האמריקאים לקחה את הרעיון השחור עד הסוף והשיקה גרסה מיוחדת של שברולט קאמארו, שלא רק הגוף שלה שחור כולו מהפגוש הקדמי ועד קצה המפלט האחורי, אלא גם חישוקי ה-21 אינץ' שלה מושחרים, הפנסים עטויים בפלסטיק כהה, והשמשות מצופות בחומר שחור אטום. גם תא הנוסעים שלה, כמה מפתיע, שחור כמו החלל העמוק עם עיטורים בגימור "שחור פסנתרים" מבריק.
Buell בלאק אדישן: שחור בעיניים
גם ליצרני הרכב הדו-גלגלי יש רומן ארוך עם הצבע השחור, והשם "בלאק" מהווה חלק בלתי נפרד מהשם הגנרי של סדרות שלמות (בלאקבירד וכדומה). כמעט בכל שנה יוצאת לאור "מהדורה שחורה" מיוחדת של אופנוע כזה או אחר, ולרוב מדובר באופנועי יוקרה בעלי נוכחות, שמיועדים ללקוחות אורבניים. השנה הייתה זו Beull, יצרנית אופנועי הספורט וה"קרוזרים", שהשיקה גרסה שחורה מיוחדת של דגם ה-XB9SX, שמיועד בעיקר לרכיבה בסביבה עירונית. לכלי יש תנוחת ישיבה זקופה, כידון רחב, מושב נמוך יחסית, ומראה מאוד אגרסיבי. יש לו, כמובן, גם גימור שחור, שאותו מכנה החברה "אבקה שחורה", והוא מצפה כמעט כל משטח חשוף, כולל המסגרת, המנוע, המתלים, בולמי הזעזועים, החישוקים, המנוע, ואפילו הבלמים. את המראה העירוני האפל אפשר להשלים עם סט מיוחד של עזרים, שכולל תיקי נשיאה שחורים, קסדה שחורה, ואיך לא - מעיל עור שחור כלילה. רק על תשכחו להדליק אורות.
המונית הלונדונית: שחורה אפילו בצהוב
אין עוד רכב שמזוהה עם הצבע השחור כמו "המונית הלונדונית" המפורסמת, שמכונה רשמית בפי כל בריטי "בלאק קאב" אפילו אם היא מופיעה (מדי פעם) בצבעי לבן, צהוב או כסוף. הבריטים מתייחסים למונית הזו, שעיצובה השתנה רק במעט מאז שנות ה-50, בתור נכס לאומי ואטרקציה תיירותית. סימוכין לכך מספק סקר שנערך בשנה שעברה בקרב תיירים שמבקרים בבריטניה. כשנשאלו על-אודות "חמישים הסמלים הבריטיים האהובים ביותר" זכתה המונית הלונדונית במקום הראשון, תוך שהיא מקדימה סמלים מוכרים מוטוריים לא פחות כמו יגואר E טייפ, מיני-מיינור ואסטון מרטין. מתחת לכסות הנוסטלגית מסתיר הדור האחרון של המונית הלונדונית, TX4, מכללים עדכניים למדי שנרכשים מספקים שונים מרחבי העולם.
המונית הלונדונית, שידידותיות לסביבה ופליטה נקייה אינם הצדדים החזקים שלה, ספגה בשנים האחרונות לא מעט ביקורת בעיר מכורתה לונדון, שמגלה רגישות יתר לאיכות הסביבה, והיה מי שכינה אותה "דינוזאור שהגיע זמנו להיכחד". למרות זאת, היא עדיין זוכה לפופולריות ברחבי העולם בזכות העמידות יוצאת הדופן שלה וכושר הנשיאה המרשים של נוסעים ושל מטען. המפעל הראשי של יצרנית המוניות הלונדונית עדיין נמצא בבריטניה, אך עיקר הכנסותיה מגיע כיום דווקא מהשלוחה הסינית שלה, שמגלגלת לשוק הסיני היקפים נכבדים של "מוניות לונדוניות". בעבר היה ניסיון לייבא את המונית הלונדונית לישראל, אך הוא לא צלח - אולי בגלל הצבע הלבן שנכפה עליה בארץ.
הקדילק הנשיאותית החדשה: מסיעה את בעל הבית של GM
רוב מכוניות השרד שמיועדות להסעת בעלי תפקידים ממלכתיים, מגיעות בצבע שחור. המודל הגלובלי לחיקוי הוא "הלימוזינה מספר 1" המפורסמת, שמשמשת להסעת נשיאי ארצות הברית. כמעט כל הלימוזינות הנשיאותיות סופקו במהלך השנים על-ידי קאדילק (מבית GM) או לינקולן (מבית פורד) וכולן הגיעו בגוונים שונים של שחור.
הדור האחרון של הלימוזינה, שמסיע את הנשיא אובמה, הושק על-ידי קאדילק לפני שנה, וכמו קודמותיה היא נבנית על פס ייצור נפרד, על-פי הדרישות הספציפיות של השירות החשאי של ארצות הברית. סודותיה, המפרט שלה ורמת המיגון הם בחזקת סוד מדינה כמוס, וקאדילק הייתה מוכנה רק לדווח שיש לה תא נפרד ומרווח מאחור, שהיא נבחנה בתנאים קשים מאוד, ושיש לה אורות LED שמאירים בלילה את דגלי ארצות הברית. שמועות מדברות על כך שיש לה מתלי אוויר שיכולים להרים את הגחון מעל מכשולים מזדמנים, ושפע של צעצועי היי-טק, כולל מרכז תקשורת מתוחכם, מערכות ראיית לילה, ושלל אמצעים שנועדו להבטיח את הישרדותה תחת כל איום. חובבי הפרדוקסים יכולים לציין בסיפוק שלאחר שהממשל האמריקאי השתלט למעשה על GM המתפוררת, הנשיא אובמה הפך לנשיא האמריקאי הראשון שנוסע במכונית מתוצרת חברה שבבעלותו.