המגמה האורגנית לא פסחה על שוק מוצרי הטיפוח והמודעות הגוברת גורמת לשוק הקוסמטיקה האורגנית לגדול בקצב מסחרר. אם בעבר ניתן היה למצוא מוצר טיפוח אורגני רק בחנויות טבע, על מדף צידי ונידח, כיום גם בסניפי הפארמים השונים ניתן למצוא קוסמטיקה אורגנית. אולם מאחר שלא קיים עדיין תו תקן אחיד למוצרים אלה, זהו תחום פרוץ למדי.
מהי קוסמטיקה "אורגנית"?
בעולם לא קיימת תקינה אחידה למוצרי קוסמטיקה אורגניים. הארגון הבולט ביותר המעניק תו תקן אורגני הוא "אקוסרט" (ECOCERT) הצרפתי. הקריטריונים שלו קובעים שעל המוצר להכיל 95% של מרכיבים ממקורות צמחיים ולפחות 10% של מרכיבים אורגניים. בנוסף, חל איסור על שימוש במרכיבים סינטטיים והאריזות עצמן צריכות להיות מחומרים שניתן למחזר.
לטענת משרד הבריאות, בארץ לא קיים כיום סטנדרט למוצרי קוסמטיקה אורגניים. הכיתוב "אורגני" מאושר על-ידי משרד הבריאות בעת מתן רישיון בתנאי שהיבואן או היצרן המקומי מציג תעודה כי נבדק על-ידי ארגון "אקוסרט", ולאחר שביצע בדיקת הרכבים, ריכוזים, חומרי גלם ותהליכי ייצור.
חגי רבן, מנהל חברת אגריאור העוסקת בפיקוח ואישור של מוצרים אורגניים המיוצרים בארץ ומאושרים על-ידי חברת "אקוסרט", מוסר כי ישנה טיוטה לתקן שהוכנה על-ידי הארגון לחקלאות אורגנית, אך הוא עדיין לא פעיל. לדבריו, "התחום לא מוסדר בסטנדרטים ברורים, וישנם יצרנים המייצרים מוצרים אורגניים מצוינים אך הם עדיין לא נושאים תו תקן".
אחת מהחברות המוכרות והידועות ביותר בעולם בשוק המוצרים האורגניים היא "ד"ר האושקה" הגרמנית, הפועלת כבר 40 שנה. לדברי גרי קולברג, נטורופת ומנהל המותג "ד"ר האושקה" בישראל, בשנה האחרונה קם גוף-על אירופאי חדש המעניק תו תקן למוצרי קוסמטיקה טבעיים ואורגניים בשם NA-TRUE המקובל על-ידי מספר חברות אורגניות, והוא בעל תקנים מחמירים יותר מאשר ארגון "אקוסרט", "אני מקווה שתו התקן של ארגון NA-TRUE יהפוך לסטנדרט מקובל גם בארץ".
עוד הוא מוסיף, כי בעת רכישת מוצר אורגני חשוב לבדוק את רשימת המרכיבים ולוודא שהם אכן אורגניים וטבעיים. "לא כל מוצר קוסמטי המתהדר בכיתוב "טבעי" הוא מוצר אורגני. ישנן יצרניות המכריזות על מוצריהן "כטבעיים" או ככאלה המכילים "מרכיבים טבעיים", אך כאשר בודקים היטב את רשימת המרכיבים, לרוב נמצא אחוז גבוה של מרכיבים שאינם מותרים לשימוש בקוסמטיקה האורגנית." קולברג מציע למדקדקים להשתמש במילון המונחים הבינלאומי "Inci" לחומרי הגלם של הקוסמטיקה, אותו ניתן למצוא ברשת האינטרנט.
הישראלים נכנסים לשוק
גם חברות הקוסמטיקה הישראליות גילו את השוק המתפתח ואת הביקוש הגובר לתכשירי טיפוח אורגניים. בין החברות האלה ניתן למצוא את "דר' רון כדיר", "סבון של פעם", "ספרינג", ו"ג'יג'י", אשר השיקו קו מוצרי טיפוח אורגני, הנושא את תו התקן של ארגון "אקוסרט".
ישנם גם מספר יצרנים מקומיים של תכשירים קוסמטיים המוגדרים כאורגניים למרות שאינם נושאים תו תקן כלשהו. חלקם נמצאים בתהליך לקראת קבלת תו תקן אורגני מאחד הארגונים הוולונטריים וחלקם אינם מעוניינים בקבלת תו תקן מגופים פרטיים.
אבנר טלמון, הבעלים של "בית הבד של הגולן", מייצר תכשירי טיפוח אורגניים המבוססים על שמן זית אורגני אותו הוא מייצר. לדבריו, "על מנת להסדיר את המצב הקיים כיום, משרד הבריאות צריך ליצור תו תקן למוצרים אורגניים, בהתאם לתווי התקן הוולונטריים המקובלים כיום בעולם, ולאחר מכן לעקוב ולבדוק את המוצרים המצהירים על עצמם כאורגניים, באופן אקראי וסטטיסטי, מבלי שהיצרנים ידעו על כך. אם יימצא כי אין תאימות בין מה שכתוב על האריזה למה שיש במוצר בפועל, אז צריך להעמיד את היצרן לדין באמצעים מחמירים. רק כך ניתן יהיה לשמור ולפקח על השוק האורגני".
ביחס למחירים טוען קלברג, כי מחירי המוצרים האורגניים אינם גבוהים במיוחד. "אם משווים אותם למוצרי קוסמטיקה פשוטים הם אומנם מעט יותר יקרים, אך בהשוואה למחירים של חברות הקוסמטיקה היוקרתיות הם בהחלט אינם גבוהים במיוחד ולעיתים אף זולים מהם".
חשוב לזכור, כי חומרי הגלם של התכשירים האורגניים חייבים להיות ממקור אורגני כך שלעיתים הדבר מייקר מעט את המוצר, אך לא במידה ניכרת לעומת מוצרים רגילים.
פריחה בבתי-הטבע ובפארמים
לצד החברות הגדולות המשיקות סדרות טיפוח אורגניות, ניתן למצוא גם חברות קטנות יותר המייצרות קוסמטיקה אורגנית הנמכרת בעיקר בבתי-טבע. קטן או גדול - כולם מצביעים על עלייה במכירות בתחום.
איתן ששון, סמנכ"ל השיווק של רשת ניו-פארם, מוסר כי "אין ספק שהמגמה האקו-אורגנית העולמית, הן במזון והן במוצרים הקוסמטיים, תגיע לישראל עד סוף 2010". לדבריו, "שמוצרי חברת וולדה האורגנית הם הנמכרים ביותר ברשת וסדרת מוצרי התינוקות מככבת במכירות ונמצאת בגידולים מרשימים של יותר מ-50%".
אילן שקד, מנהל שיווק וסחר בית מרקחת וטבע ברשת סופר-פארם, מוסר כי "יותר ויותר צרכנים מעדיפים לצרוך מוצרים טבעיים שאינם סינטטיים ו/או מיוצרים מכימיקלים בתהליכי ייצור ידידותיים לסביבה. בישראל השוק נמצא אמנם בשלבי התחלה, אך אני מעריך שהוא יתבסס ויצמח משמעותית, עם היציאה מהמיתון".
מרשת חנויות הטבע "ניצת הדובדבן" נמסר, כי במהלך השנה האחרונה נעשה שינוי במחלקת הקוסמטיקה האורגנית והוכנסו מספר יצרניות חדשות העונות על קריטריונים יותר מחמירים.
גיא פרוביזור, מנכ"ל "עדן טבע מרקט", מציין אף הוא שהמודעות לשימוש במוצרי קוסמטיקה אורגנית נמצאת בעלייה מתמדת. לטענתו, "במהלך המחצית הראשונה של שנת 2009 היה גידול של כ-30% בהיקף המכירות של מוצרי קוסמטיקה אורגנית ברשת, לעומת המחצית המקבילה בשנת 2008". המוצרים האורגניים הנמכרים ביותר ברשת הם: קרם לחות ורדים של "דר' האושקה", סדרת מוצרי התינוקות של "וולדה" וקרם גוף של "אורגניקס קוסמטיקס".
מה ההבדל בין אורגני לרגיל?
לדברי ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור ואסתטיקה, "לא קיים הבדל משמעותי בין קוסמטיקה רגילה לאורגנית". לדבריה, "מוצרי הגלם המהווים את הבסיס בכל התכשירים הם דומים, וכמו בקוסמטיקה הרגילה גם בקוסמטיקה האורגנית חייבים להשתמש בחומרים משמרים על מנת לשמור על אורך חיי המדף של התכשירים. תכשיר שאין בו חומר משמר יתקלקל (יהיה מזוהם על-ידי חיידקים או עובש) תוך זמן קצר".
בנוסף לכך מדגישה ד"ר ורנר כי לא הוכח בשום מחקר מדעי כי המרכיבים של מוצרי הקוסמטיקה ה"רגילה" באמת מזיקים לגוף ולעור, ותופעות של אלרגיה יכולות להיגרם גם ממוצרים אורגניים. "חברות הקוסמטיקה הגדולות והמוכרות עורכות מבחנים ופיקוח קפדניים ביותר למוצרים חדשים היוצאים לשוק, והם נבחנים על מספר רב של נסייניות על מנת לבדוק את בטיחותם ויעילותם. כל אותם מוצרי קוסמטיקה רגילים מאושרים כמובן על-ידי משרדי הבריאות, כך שהם בטוחים לשימוש".
דר' רון כדיר מסכים עם הטענה שהקוסמטיקה הרגילה לא אמורה להזיק, אך מוסיף כי "למרות שאין עדיין שום מחקר מדעי מוכח, ברור לו שהחשיפה לכמות מועטה של חומרים סינטטיים וחומרים משמרים יכולה רק להועיל מבחינה בריאותית, ולכן עדיף להשתמש במוצרים המכילים כמה שפחות חומרים סינטטיים, כימיים ומשמרים".
ענת סגל, קוסמטיקאית ונטורופתית בעלת חברת "סגל אורגניקס", טוענת כי "המרכיבים בקוסמטיקה הרגילה ביניהם, חומרי השימור, תוצרי הלוואי של הנפט והצבעים המלאכותיים מזיקים גם לעור וגם לסביבה. לעומתם השמנים האתריים ותמציות הצמחים המשמשים כבסיס למוצרי הטיפוח האורגניים, הרבה יותר בטוחים לשימוש. הם מועילים ומיטיבים עם העור גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך ובנוסף אינם פוגעים בסביבה. השמנים האתריים מאזנים בצורה נכונה את העור ומשמשים כחומר משמר".
הרשימה השחורה
מרכיבים האסורים לשימוש במוצרים אורגניים:
* סודיום לורייל סולפט (SLS): חומר מקציף כימי הנפוץ בשימוש במשחות שיניים, בתכשירי שמפו, קצף גילוח וקצף אמבט. מסיר שומן ולכלוך, אך עלול לגרום לגירוי בעיניים ובעור.
* מלחי אלומיניום: מופיעים בדאודורנטים, אוטמים את הנקבוביות בעור, ועלולים לגרום לרגישויות בעור ולאדמומיות.
* תוצרי לוואי של תעשיית הנפט: שמן מינרלי, וזלין, פטרולאום, פטרולטום, פרפין ושמן פרפין - אוטמים את העור, עלולים לגרום לאלרגיות ולנזקים לא ידועים בטווח הרחוק.
* פארבנים: חומרים משמרים, עלולים לגרום לאלרגיות ולתופעות לוואי.
* צבעי מאכל סינטטיים: עלולים לגרום לאלרגיות ולתופעות לוואי.
* תמציות ריח סינטטיות: עלולות לגרום לאלרגיות ולהחליש את המערכת החיסונית.
* חומר מהונדס גנטית: למשל חומר צמחי שהזרעים שלו הושבחו בהנדסה גנטית.
* ננו טכנולוגיה: חלקיקים זעירים העלולים לחדור לעומק העור.
בעיה של ריח?
הריח הלא נעים שלווה בעבר מוצרי קוסמטיקה אורגנית שופר באמצעות פיתוחים חדשים.
חיים זר, סמנכ"ל ג'יג'י מעבדות קוסמטיקה, טוען כי אם בעבר היה קשה לייצר מוצרים אורגניים במרקמים נוחים לשימוש ובריחות נעימים, בשנתיים האחרונות, יצרניות חומרי הגלם גילו את הפוטנציאל של השוק האורגני והחלו לייצר מבחר גדול יותר של חומרי גלם הנושאים את תו התקן של חברת אקוסרט.
"ככל שמבחר חומרי הגלם האורגניים גדל, כך ניתן לייצר מבחר תכשירים בעלי מרקם נוח לשימוש וריח נעים, ולהרחיב את מגוון המוצרים".
רונן זוהר, מנכ"ל "סבון של פעם", מוסיף, "בתכשירים האורגניים קשה להשיג את אותו הריח והמרקם כמו במוצרים הרגילים, אך לאחר הרבה פיתוחים, הצלחנו להגיע לתוצאה משביעת רצון. המוצרים הנמצאים כיום בשוק הם בעלי ריח נעים ומרקם נוח לשימוש, והביקוש לקו המוצרים האורגניים, הולך וגדל".