כל מי שניסה אי-פעם ליהנות ממבצעים שמציעות החברות בתחומים השונים, לא יכול היה להתעלם מהעובדה שהכוכביות שבתחתית המודעה או סרטון הפרסומת הן לרוב משביתות השמחה העיקריות.
הסיבה לכך לא מסובכת במיוחד. בכוכביות האלה מסתתרים לרוב פרטים מהותיים, דוגמת הערות הבאות המגבילות את השימוש במבצע האטרקטיבי, או הערות הכוללות התחייבות לתקופה, קנסות יציאה או התניות קבלה, היכולות לשנות את התמונה כולה ולהפוך את המבצע ה"אטרקטיבי" ללא אטרקטיבי בעליל.
כשמדובר בפרסומת בעיתון יכול כל קורא להצטייד בזכוכית מגדלת ולפענח את הכתוב, אלא שהבעיה מחמירה כשמדובר בפרסומות בטלוויזיה שכן אז הכוכביות חולפות על פניו של הצופה במהירות גבוהה. כל כך גבוהה שקשה למצוא מישהו שיוכל לעקוב אחרי הכוכביות ולהבין מה בדיוק כתוב בהן, ואיך זה משפיע על אטרקטיביות המבצע.
ממה צריך להיזהר כשרואים פרסומת או כששומעים על מבצע חדש? בעזרת אתר "כמהזה?" (www.kamaze.co.il) - המשווה מחירי סלולר, אינטרנט, שיחות בינלאומיות, טלוויזיה וטלפוניה - מספק "גלובס" דוגמאות ל-5 כוכביות קטנות, שעלולות להתגלות כמוקשים שיהפכו מבצעי תקשורת להרבה פחות כדאיים מכפי שהם נראים במבט ראשון:
זהירות, התחייבות: החודשים הראשונים לא משקפים
הדבר החשוב ביותר הוא משך ההטבה מול תקופת ההתחייבות: מה מקבל הצרכן בתקופת המבצע, ומנגד, מה הסכום שיצטרך לשלם אחרי תום תקופת המבצע.
בחברות התקשורת - בין אם מדובר בטלוויזיה רב ערוצית, בין אם באינטרנט ובין אם בטלפוניה קווית או סלולרית - מקובל להציע תוכניות עם תעריף מוזל לחודשים הראשונים בלבד, כאשר הצרכנים מחויבים בפועל להישאר בחברה אפילו למשך שנתיים.
הדרך היחידה לדעת אם מבצע משתלם, היא לחשב כמה בסך הכול עליכם לשלם במשך כל תקופת ההתחייבות לחלק במספר החודשים, ולהשוות את הממוצע החודשי למחירי השוק.
חיוב-זיכוי או "חיוב-עינוי"? מלכודת שנועדה ליצור התחייבות
קניתם מכשיר סלולרי חדש והציעו לכם החזר בחשבונית? בררו מה קורה אם אתם משנים מסלול בשנתיים-שלוש הקרובות. משמעותה של שיטת "חיוב-זיכוי" או "החזר בחשבונית" היא הארכת ההתחייבות. למעשה, המושג "חיוב-זיכוי", שהפך לפופולרי בקרב חברות התקשורת, הוא מכבסת מילים להתחייבות.
אמנם מדובר בקלישאה, אך אין מנוס מלהזכירה גם כאן - אין מתנות חינם. בהרבה מקרים, הזיכוי החודשי ישאיר אתכם מחויבים גם לאחר תום ההתחייבות הרשמית, וימנע מכם לעבור למסלול משתלם יותר או לחברה המתחרה.
זהירות, מתנה! הפלזמה חינם, הטלפון לא
לא פעם מציעות חברות התקשורת ללקוחות מתנה ייקרת ערך במידה שיצטרפו אליהן, או לכל הפחות סבסוד משמעותי על אותו מכשיר. מציעים לכם פלזמה? מצלמה? מחשב נייד? ודאו מול מוקד המכירות במה כרוכה קבלת מתנת המבצע, ובדקו באיזה אופן המתנה משפיעה על התשלום החודשי ועל אורך ההתחייבות (שוב רמז: אין מתנות חינם).
לעתים מתנה הופכת את העסקה ללא משתלמת בעליל. לדוגמא: כשחברה מציעה לשלם 100 שקל בחודש למשך 36 חודשים עבור אינטרנט במהירות 1.5 מגה ומנוי לספריית הזכרת סרטים, חישבו: אולי כדאי לשלם בנפרד עבור אינטרנט ובנפרד עבור מנוי, ולהימנע מהתחייבות ל-36 חודשים ותשלום חודשי גבוה).
יש עוד מסלולים: אל תידבקו למסלול המתפרסם
הצרכנים יוצאים מנקודת הנחה שהמבצע החדש הוא גם המבצע המשתלם ביותר כרגע, אלא שההצעה המפורסמת היא לאו דווקא ההצעה המשתלמת. המציאות מוכיחה שפעמים רבות קיימים מסלולים או מוצרים אחרים המשתלמים יותר לדפוסי השימוש שלנו. למשל, יש הרבה פרסומות שמציגות מחיר נמוך עבור אינטרנט, אבל אף לא פרסומת אחת שמדברת על "בנדל"- חבילת אינטרנט הכוללת תשתית וספק, ובדרך כלל מוצעת במחיר אטרקטיבי יותר מאשר זה שתשלמו אם תרכשו את שתי החבילות בנפרד.
במילים אחרות, אם כבר השתכנעתם שהמבצע מספיק אטרקטיבי כדי להתקשר למוקד השירות, אל תשכחו לעשות שופינג באותה הזדמנות, ושאלו את הנציגים על שאר המסלולים.
המסלול מוזל, ההתקנה לא: האם עלות ההתקנה גבוהה במיוחד?
פעמים רבות הכוכביות הקטנות מיידעות אותנו כי המבצע אינו כולל עלות התקנה. עבור צרכנים רבים עלות ההתקנה נתפשת כתשלום זניח רק משום שהיא חד-פעמית, אולם תשלום חודשי אטרקטיבי עלול לגרור דמי התקנה גבוהים במיוחד.
כדי לדעת אם המבצע באמת משתלם, אל תתייחסו לעלות ההתקנה כאילו היא אינה חלק מהחישוב הכללי. להפך, חשבו אותה במסגרת הסכום הכולל של העסקה, ורק אז חלקו את הסכום הכולל במספר החודשים הדרושים לעסקה.
כוכביות מהחיים: מה מציעות הפרסומות של בזק ו-012?
בימים אלה מפרסמת בזק מבצע תחת הסלוגן "תתקשרו עכשיו ותתחילו לחסוך". גידי גוב מספר כי אשתו ביקשה ממנו לבחור בין קו טלפון, ל-300 דקות שיחה מתנה, לתשתית רשת ביתית, לאינטרנט במהירות 4 מגה, אך מסתבר שיש חבילה שמשלבת את כל אלה בהתחייבות לשנה, תמורת 59.90 שקל ל-3 חודשים.
כמה זה יעלה אחר כך? זהו, שלפעמים דווקא מה שלא כתוב עושה את ההבדל. "בשום מקום לא כתוב מה המחיר בתשעת החודשים הבאים, או 21 חודשים, עבור מי שירכוש גם נתב ורשת האלחוטית", אומרת סתו יפה, מנהלת התוכן של "כמהזה?". "בדקנו במוקד בזק, ומצאנו כי המחיר בהמשך תקופת ההתחייבות הוא מחיר מחירון רגיל: 91.90 שקל לחודש עבור תשתית אינטרנט, ובנוסף 51.61 שקל דמי מנוי על החזקת קו טלפון (לא כולל שיחות). לאלה יש להוסיף, כאמור, את התשלום לספק האינטרנט בגובה כמה עשרות שקל לחודש".
במהלך שידור הפרסומת מתחלפות בתחתית המסך במהירות כוכביות. צפייה איטית בהקלטת הפרסומת מוכיחה כי הן כוללות מידע העשוי לשנות את התמונה עבור חלק מהלקוחות, ולהפוך עבורם את המבצע ללא אטרקטיבי. מה מסתתר בכוכביות?
* המבצע, המיועד ללקוחות חדשים, מחייב התקנה של קו בתשלום (175.56 שקל).
* את 300 הדקות החינמיות אפשר לנצל רק בערבים ובסופי שבוע (שעות בהן ממילא התעריפים נמוכים משמעותית).
* ההתקשרות לצורך קבלת הנתב היא למשך 24 חודשים בהם יחויב הצרכן עבור הנתב ב-19.90 שקל מדי חודש, ובמקביל יזוכה בסכום זה. אם תרצו להחליף ספק תשתית אינטרנט בשנתיים הבאות, תיאלצו להמשיך לשלם לבזק 19.90 שקל בחודש בלי לקבל זיכוי.
מה אתם באמת צריכים?
* מהירות: תשתית האינטרנט המוצעת בפרסום היא של 4 מגה. מומחי "כמהזה?" מציינים כי מדובר בגלישה מהירה ויקרה יותר מהמהירויות שנחשבות כיום יותר פופולריות (1.5-2.5 מגה), כך שצרכן שאינו זקוק לזה למעשה מייקר לשווא את העסקה שלו בכמה עשרות שקלים בחודש.
* נתב: עוד ממליצים המומחים לבדוק כמה יעלה נתב דומה לזה שמציעה בזק, שכן במסגרת השירות של ספקיות האינטרנט ניתן לקבל גם תמיכה בנתבים ובכך לחסוך את ההתקשרות ארוכת הטווח שדורשת בזק בתמורה לנתב.
* רשת: לדברי סתו יפה, מנהלת התוכן של האתר, עסקה הכוללת רשת משתלמת רק למי שבטוח שהוא יישאר בתוכנית שנתיים. "הרשת אומנם מוצגת בפרסומת כחלק מהחבילה, אבל ניתן גם לקחת את החבילה בלעדיה".
תגובת בזק: "ההצעה המשולבת של בזק היא משתלמת ביותר עבור הצרכן, עשויה להביא לחיסכון של מאות שקלים, ומבטיחה לו חיבור לתשתית הטלפון והאינטרנט הטובה בישראל. כל המידע הקשור למבצע גלוי בפרסום.
"מעבר לכך, בזק מפרסמת את ההטבות ותנאי המבצע בשקיפות מלאה הן באמצעות אתר האינטרנט שלה והן באמצעות נציגי השירות".
אפשר גם אחרת
בפרסומת של 012 סמייל, בה מככבים אייל קיציס, מושיק עפייה, ושלומי סרנגה, מתרשמים האחרונים מתרשמים ממהירות הגלישה של קיציס ותוהים מדוע הם לא נהנים ממהירות כזאת. הפואנטה: הם אינם לקוחות אינטרנט של 012 סמייל, המשדרגת חינם את מהירות הגלישה ל-2.5 מגה ומעלה לכל לקוחותיה המוכנים להתחייב ל-18 חודשים.
גם בפרסומת הזו ישנה כוכבית קטנטנה, ובתוכה באותיות עוד יותר קטנטנות כתוב שהמבצע כפוף לתקנון. בדיקה מעמיקה בתקנון הראתה שהמוקש היחיד במבצע הוא ההתחייבות: לרוב ההתחייבות לספק אינטרנט היא לשנה, וכאן כדי לקבל את השדרוג חינם יש להתחייב ל-18 חודשים.
תצטרכו לשדרג את המהירות גם בתשתית (HOT או בזק), מה שיעלה לכם כל חודש בין שקלים בודדים לעשרות שקלים (במהירויות הגבוהות).
* הנתונים לכתבה זו נאספו על-ידי "כמה זה?" - www.kamaze.co.il - אתר השוואת מחירים בתחומים: סלולר, אינטרנט, שיחות לחו"ל ומחו"ל, כבלים ולוויין וטלפון בישראל.