רשות המסים פרסמה היום (ג') בצהריים את שערי הבסיס שלפיהם מחושבות קבוצות המחיר ברכב צמוד. כפי שפורסם בעבר קבוצות המחיר עצמן לא השתנו השנה ונותרו זהות לאלה של 2008.
אולם, על פי הנוהל הקיים יכול יבואן רכב להעלות את מחירי כלי הרכב, מבלי לחרוג מהקבוצות הרלוונטיות, אם חלה עליה משמעותית בשערי הבסיס של המט"ח, ששימשו לצורך חישוב קבוצות השימוש בתחילת השנה.
במכתב הראשון, ששלחה רשות המסים ליבואנים לפני כשבועיים, הוזכרו שערי בסיס נמוכים משמעותית. בעקבות זאת הודיעו אז מספר יבואני רכב, בעיקר כאלה שמייבאים כלי רכב במטבע יפני, כי בכוונתם להעלות בתחילת ינואר את מחירי דגמי הציים בשיעור של 4% עד 5% מעל לקבוצות המחיר הקיימות.
בפועל, מהמספרים הסופיים של רשות המסים שפורסמו היום עולה כי רוב שערי הבסיס לחישוב קבוצות השווי גבוהים יותר משמעותית וקרובים לשערים של היום. המשמעות המעשית היא, שאם לא יחולו שינויים משמעותיים בשערי המטבע בתקופה הקרובה לא יוכלו היבואנים להעלות את מחירי הרכב מעבר לסף העליון של קבוצות השווי הקיימות - אלא אם כן יחליטו להוציא את דגמי המפתח שלהם מחוץ לקבוצות השווי הרלוונטיות, ולמעשה מחוץ לתחרות על שוק הליסינג.
רשות המסים אומרת במכתבה כי "לאור התנודתיות הרבה שמאפיינת את שערי החליפין בזמן האחרון בחרנו לבסס את התחשיב על תקופה ארוכה יחסית. לפיכך שערי החליפין הסופיים נלקחו לפי הממוצע בחודשים נובמבר-דצמבר תוך השוואתם לשערי החליפין בתקופה מקבילה אשתקד". יצוין, כי במכתב הקודם שנשלח ליבואנים בדצמבר התבססו שערי הבסיס על ממוצע חודש נובמבר.
בענף הרכב אומרים כי שערי הבסיס החדשים מעניקים למעשה יתרון פתיחה תחרותי משמעותי ליבואנים, שמייבאים כלי רכב בדולרים. זאת מכיוון, שהיבואנים המייבאים ביאן ובאירו יהיו חייבים להיצמד לקבוצות המחיר למרות השחיקה במטבעות, והמשמעות היא שהם יהיו חייבים להקטין את ההנחות לחברות הליסינג או להקטין משמעותית את הרווחיות כדי להישאר בקבוצה הרלוונטית.
שערי הבסיס לחישוב קבוצות שווי השימוש
דולר: 3.880 שקל
אירו: 5.082 שקל
ין: 4.132 שקל
ליש"ט: 5.863 שקל