רגע לפני הזמנתם של כרטיסים למופעי בידור או מוסיקה, מומלץ לבדוק מה המדיניות של משרד הכרטיסים לגבי ביטול הכרטיסים, שכן מסתבר שבחלק מהמשרדים לא ניתן לקבל החזר כספי במקרה של ביטול, ובאחרים מציעים זיכוי.
כך למד על בשרו ת', שרכש לפני מספר שבועות כרטיסים למופע הפרויקט של עידן רייכל, האמור להתקיים בסוף החודש. ת' תכנן לבלות עם רעייתו ועם זוג חברים, אך יום אחרי הזמנת הכרטיסים, תמורת 129 שקל האחד ועוד 10 שקלים עבור דמי טיפול, הסתבר לו כי לצערו ייאלץ לוותר על המופע עקב מחויבות משפחתית. הוא מיהר להתקשר מיד לקופת הכרטיסים "קלעים" בירושלים, אך התבשר כי למרות שהמופע אמור להתקיים בעוד כארבעה שבועות, לא יוכל לקבל את כספו בחזרה. בקופה נאמר לו שיישמר לו למשך שנה זיכוי לרכישת כרטיסים אחרים באמצעות הקופה. שווי הזיכוי: 526 שקל. "אמנם המוקדנית שקיבלה ממני את ההזמנה הודיעה לי עם הרכישה כי לא אוכל לקבל את כספי חזרה, אבל אני לא מבין מדוע תקופה כל כך ארוכה לפני המופע, ובהנחה שהכרטיסים שביטלתי יימכרו שוב, הקופה לא מסכימה להשיב לי את הכסף ומשאירה אותי "בן ערובה בידיה", הוא אומר. לדבריו, מרבית הסיכויים שלא יוכל לממש את הזיכוי.
לכל משרד ייצוג בלעדי
בישראל פועלות כמה סוכנויות גדולות למכירת כרטיסים, ביניהן לאן, הדרן וקסטל בתל-אביב, קלעים בירושלים, גרבר בחיפה, וסוכנות בראוו און ליין המוכרת כרטיסים רק באמצעות האינטרנט.
משרדי ההפקה של המופעים השונים מתקשרים לרוב בהסכם הפצה בלעדי עם סוכנות אחת בכל אזור, עובדה המחייבת את הצרכן לרכוש את הכרטיסים למופע בו הוא מעוניין דווקא בסוכנות מסוימת, ומונעת ממנו את הבחירה האמיתית בסוכנות שמעניקה את התנאים הטובים ביותר.
קופות אולמות האירועים נפתחות לרוב רק בערב המופע ואז ניתן לרכוש בהן רק כרטיסים שנותרו למופע, במידה ויש כאלה.
בדיקה לגבי מדיניות החזרת וביטול הזמנת כרטיסים בסוכנויות השונות מגלה כי למרות שבמקרה של ביטול הכרטיסים מחייב החוק את הקופות בהחזר כספי בניכוי דמי ביטול (ראו בהמשך), המצב שונה בתכלית. למעשה, בדיקת "גלובס" מגלה חוסר אחידות מפתיע בקרב משרדי הכרטיסים, ונראה כי הצרכנים פשוט נתונים לרצונם הטוב ולמדיניות שרירותית של כל אחד ואחד מהם.
* החזר כספי: מבין המשרדים שנבדקו, רק קסטל ובראוו אונליין נוהגים על פי החוק ומאפשרים לקבל החזר בניכוי דמי ביטול של 5% עד שבוע לפני האירוע.
* זיכוי: ב"קלעים" מאפשרים ללקוח לקבל זיכוי התקף למשך שנה לרכישת כרטיסים למופע אחר. מנכל"ית הקופה, אורית פיקלר, מסרה בתגובה כי תבדוק את הוראות החוק ובמידה ואלה אכן מחייבות את הקופה להשיב את הכסף בניכוי דמי ביטול, ישונו הנהלים.
* אין ביטולים, אין החזרים: בקופת גרבר הודיעו כי אין ביטולים ושינויים, אולם לאחר שהפעלנו לחץ הסכימה הטלפנית להודות כי במקרים מיוחדים, ובאישור המנהל, ניתן לקבל החזר בניכוי דמי ביטול.
* לא ברור: במשרדי "לאן" אמרו הטלפניות כי אין אפשרות לביטולים ולהחזרים, אולם המנכ"ל, אבי מסינג, טען כי הטלפניות מונחות לומר זאת "כדי שאנשים לא ישנו את דעתם כל חמש דקות, אך מי שמתעקש לבטל זכאי לעשות זאת בניכוי דמי ביטול על פי החוק".
החוק לצד הצרכנים
עו"ד זאב פרידמן, היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות, גורס כי מכירת כרטיסים למופעים באמצעות הטלפון או האינטרנט מוגדרת כעסקת מכר מרחוק ומחייבת את הקופות לעמוד בכללי החוק הנוגעים לעסקה כזו: "על פי החוק, רשאי הצרכן לבטל בכתב את העסקה בתוך ארבעה עשר ימים מיום עשיית העסקה, ובלבד שהביטול ייעשה לפחות שני ימים, שאינם ימי מנוחה, קודם למועד שבו אמור השירות להינתן.
"על הרוכש להודיע למוכר על ביטול העסקה בכתב, באמצעות הדואר בפקס או הדואר אלקטרוני. על המוכר להשיב לצרכן תוך 14 ימים ממועד הודעת הביטול את הסכום שנגבה, בניכוי דמי ביטול בגובה של 5% מסכום העסקה או 100 שקל, הנמוך מביניהם".