השבוע העלו את המע"מ באחוז, מ-15.5%, ל-16.5%. מה זה אומר?
המע"מ הוא מס המוטל על כל מוצר או שירות המסופקים בישראל, והוא אחיד ביחס לכולם, למעט חריגים כמו פירות וירקות (בינתיים) או שירותי תיירות המשולמים במטבע זר. העלאת המס נועדה להגדיל את הכנסות המדינה ממסים, בין היתר כדי להתמודד עם הגירעון התקציבי שגדל ושיגדל עוד במהלך השנה וחצי הקרובות.
זה אומר שכל דבר שתקנה (משלשום) יעלה לך יותר, ממוצרי יסוד כמו לחם וחלב, שהמחירים שלהם בפיקוח, ועד דלק ומוצרי צריכה. יש כאלה שטוענים שבגלל המיתון ובגלל התחרות על כיסם של הצרכנים, יהיו הרבה בתי עסק שיעדיפו לספוג את ההתייקרות בעצמם ולא לגלגל אותה על הצרכן.
אז זה לא כל-כך נורא?
זה דווקא די בעייתי. המוצרים בפיקוח, כלומר אלה שאין בית שיכול להתקיים בלעדיהם, הם הראשונים להתייקר. באופן טבעי, הצרכנים שתלויים יותר במוצרים הללו, הם האנשים שהכנסתם נמוכה מאוד. בעצם, למרות שהמס הזה מוטל על כולנו באופן שווה, ההשפעה שלו תורגש יותר אצל העניים.
ואיך זה ישפיע על האינפלציה?
כלכלנים מעריכים שגל ההתייקרויות שאמור לפקוד את המשק בשבוע הקרוב בעקבות העלאת המע"מ, יוביל לעלייה של 0.9% במדד, ואולי אפילו יותר, משום שהמס הזה משפיע ישירות על מחירו של כל מוצר כמעט.
אין חשש שבעלי עסקים ינצלו את ההזדמנות כדי להעלות את המחיר מעבר לעליית המע"מ?
בוודאי שכן. אסור להם להציג עלייה כזאת כנובעת מהמע"מ, אבל הם בהחלט יכולים להעלות מחירים. מי יזכור שהספר או הדיסק שרצית עלה לפני כמה ימים לא אחוז פחות, אלא 10% פחות? לא קשה לדמיין איך הסכום הזה, שיכול להצטבר לדי הרבה כסף, יקטין את מה שקוראים "הביקוש הצרכני" ואז, לא רק שהמחירים יעלו ויקפיצו את האינפלציה, אלא שהצרכנים ייאלצו לצמצם את הרכישות שהם תכננו לבצע.
מי שייפגעו יהיו דווקא העסקים הקטנים, שמחשש להפסיד לקוחות יסכימו להשאיר את המחיר הקודם ולספוג יותר מס בעצמם.
יש סיכוי שהמע"מ יירד שוב, או שהכיוון הוא רק למעלה?
בהחלט יש סיכוי שהמע"מ יירד. ראשית, משום שלעלייה הזאת יש תוקף מוגבל. בינואר 2011 היא תתבטל, משום שהיא חלק מחוק התקציב לשנים 2009-2010. זה לא אומר כמובן, שהפוליטיקאים לא יוכלו להאריך את התוקף של התקנה הזאת, אבל הניסיון מראה שהמע"מ בישראל נוטה לעלות ולרדת בהתאם למצב ההכנסות של המדינה ממסים.
המע"מ כבר הגיע פעמיים לשיא של 18% והורד חזרה לאחר מכן. מצד שני, באוצר אומרים שאם לא תאושר העלאת המע"מ גם על ירקות ופירות, יהיה צורך להעלות שוב את המע"מ ל-17% כדי לקזז את הסכום שיחסר לקופת המדינה. אפשר לומר שלמע"מ יש ניידות גבוהה למדי, בין 8% שנקבעו עם החלתו ב-1976 ועד ה-18% שנקבעו ב-1985 וב-2002.