רבים מכירים את ההרגשה שאחרי שעוברים כבר את כל הבדיקות, מסתכלים במסכים בנתב"ג ומגלים שהטיסה מאחרת בכמה שעות. בקרוב לאיחורים הללו יהיה גם מחיר: ועדת השרים לחקיקה אישרה הצעת חוק, שתוצג בכנסת, ותחייב את חברות התעופה לפצות את הנוסעים בין 1,500 ל-3,500 שקלים, במקרה של איחור משמעותי או ביטול הטיסה. כך לפי אתר גלי צה"ל.
וועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אמש לקריאה ראשונה הצעת חוק שתחייב כל חברת טיסה שממריאה מהארץ לפצות את נוסעיה על עיכוב או ביטול הטיסה.
אז כמה כסף חברות התעופה יצטרכו לשלם? הפיצוי לפי מרחק היעד. אם תכננתם קפיצה קצרה לטורקיה או יוון, למשל, מרחק של עד 1,500 קילומטרים, תפוצו ב-1,250שקלים. אם התעכבתם בדרך לאירופה, למגדל אייפל או הביג בן, תקבלו מחברת התעופה 2,500 שקלים. ואם נתקעתם בשדה לפני טיסה ארוכה ליפן או ארצות הברית יעמוד הפיצוי על 3,500 שקלים.
"מטרת החוק היא לחסל את התופעה הזאת שאנחנו רואים בנתב"ג", אומר יוזם החוק, חבר הכנסת אחמד טיבי, "פשוט החלטתי באמצעות ההצעה לאמץ את התקנה האירופאית שקיימת כבר שש שנים, וגרמה להעלאת רמת הדיוק בזמני טיסה, בשל העובדה שהיא מחייבת את החברות לפצות את הנוסעים על המקום לפי המרחק".
טיבי יצטרך עכשיו לעמוד בפני הצבעות במליאה ובוועדות הכנסת כדי להביא את החוק לידי אישור. בזכות תמיכת וועדת השרים אמש המהלך אמור להיות פשוט, ולבסוף, לגרום לחברות התעופה בחו"ל להבין שזמן הטיול שלכם, עלול לעלות להם הרבה כסף.
"המתנו בשדה תעופה 27 שעות"
"הטיסה איחרה בארבע שעות, אבל זה לא בידיים שלנו אז מה אפשר לעשות", סיםרה נוסעת בנתב"ג. עבור משפחה אחרת הסיוט היה גרוע יותר: "הטיסה התעכבה 27 שעות - זה היה טראומתי. היינו בטיול בת מצווה של שתי הבנות שלי, לפני ערב חג שני של פסח, סיפור מאוד קשה".
הנוסעים המתוסכלים מנסים להבהיר שהכסף דווקא אינו משחק תפקיד, וכל רצונם הוא לצאת אל חופשתם בזמן וללא תקלות: "אני לא זוכרת את הכסף, אני זוכרת את ההמתנה הארוכה בשדה התעופה. אתה לוקח איתך זכרונות לא כסף".