מיטה בסוויטה מפוארת (צילום: Michel de Nijs, Istock)
העוסקים הקלאסיים בתחום הם גופים שהמוצרים שלהם אינם ניתן לאחסון ומתכלים ביום שלמחרת. חדר בבית מלון | צילום: Michel de Nijs, Istock

כשעסקים קורסים ואייקונים שהיו סמל ליציבות עומדים להתאייד, יש תחום עסקי אחד שהולך וגדל, ומתרחב לממדים כמעט ללא תקדים. זהו הבארטר - סחר החליפין הקדמון, ששינה צורה והפך למתוחכם יותר, ונעשה לקטגוריה עסקית מועדפת בתקופה שבה איש אינו יודע אם ערך הסחורות והמטבעות בבוקר יישאר על כנו גם בערב.

חלק משמעותי בהתרחבות היא בין עסקים קטנים ובינוניים, אשר קווי האשראי שלהם נחסמו או קוצצו, והם ממשיכים לתפקד, למכור ואף להרוויח במתודות של סחר חליפין. כך למשל, יכול עורך דין להחליף שלוש שעות של ייעוץ משפטי בדיו למדפסות שבמשרדו, וכך יכולה גם חברת מחשבים גדולה לקיים כנס גדול של הסוכנים שלה באחד מבתי המלון היוקרתיים שבפלורידה, תמורת שדרוג המחשבים במשרדי ההנהלה של הרשת.

בוב מאייר, עורך מגזין "בארטר ניוז", מעריך כי בארצות-הברית פועלות כיום כ-400 קבוצות שהן סוג של זירות לסחר חליפין, וכל אחת מהן מייצגת עשרות אלפי עסקים קטנים המרחיבים בימים אלה את היקף פעילות הבארטר שלהם.

היקף פעילות הבארטר השנה, על-פי הערכות שונות, הוא מעל ל-3 מיליארד דולר, ובמהלך השנה הקרובה, על-פי הערכתו של מאייר, יהוו עסקי הבארטר כ-30% מכלל הפעילות העסקית של העסקים הקטנים.

כסף וירטואלי

הקבוצה המובילה בין זירות הבארטר היא ITEX, שנוסדה בשנת 1982 ובמסגרתה מבצעים 24 אלף העסקים החברים בה עסקות בהיקף של 270 מיליון דולר בשנה. חברים בפורטל ITEX יכולים לנווט בין עשרות הקטגוריות השונות - כמו בריאות, נסיעות, פרסום, שירותי מחשב, תכשיטים, מוצרי גינה, וכמעט כל מוצר או שירות שמישהו יכול להזדקק לו אי-פעם. היתרון של זירת סחר הוא בהיקף הגדול של העסקות המתבצעות בו, כך שככל שמספר החברים בזירה גדול יותר, כך קל יותר לבצע עסקות.

זירת הסחר פועלת באמצעות יחידות מטבע המכונות ITEX DOLLARS. חבר בזירה המעוניין במוצר מסוים מוצא את מבוקשו בתפריט העשיר המצוי בפורטל, ובמידה שיש לזכותו סכום מתאים שלITEX DOLLARS ממכירה שביצע בזמן כלשהו בפורטל, יוכל לרכוש את מבוקשו.

באוקטובר שחלף עלו המכירות בפורטל ITEX ב-36% לעומת החודש המקביל אשתקד.

אחד העיתונים מתאר, כיצד כריס קאוג הסכים לצבוע בית במחיר של 5,000 דולר על-פי תמהיל של 1,000 דולר במזומן ו-4,000 דולר בעסקת בארטר, הנזקפים לזכותו בכסף מקומי של זירת בארטר אחרת, - זירת IMS.

זירה זו מציעה לחברים בה אשראי בכסף הווירטואלי שלה, במיוחד לעסקים שאינם מצליחים בתקופה קשה זו לחדש או לקבל אשראי חדש מהבנקים. בחודש אוקטובר האחרון העניקה IMS אשראי בהיקף של 2.7 מיליון דולר, נוסף ל-55 מיליון דולר של קווי אשראי המוענקים ל-18 אלף העסקים הפועלים במסגרת זירת בארטר זו.

מוכרים הכול

"לוס אנג'לס טיימס" מתאר במאמר שהתפרסם לפני כשבוע, את תזזית הבארטר סוחפת את אמריקה, כאשר צרכנים מסירים את האבק מספרים, תקליטורי DVD, משחקי וידיאו ומוצרים אחרים שנאספו בבית, ומציעים אותם תמורת שירותים ומוצרים שלהם הם זקוקים. כלכלנים אומרים שכל מיתון מייצר פעילות בארטרית ענפה, אך האינטרנט והיכולות הנוכחיות שלו הפכו את תחום הבארטר לפופולרי במיוחד, והוא מתרחב להיקפים ללא תקדים - במיוחד כאשר המודלים, כמו eBay, למכירת מוצרי יד שנייה ומוצרי צריכה חדשים, מוכרים היטב לצרכן האמריקני, והוא יודע כיצד לפעול בזירות סחר אלקטרוני לסוגיהן, ואף להקים אתר עצמאי.

גם לפני המיתון הנוכחי היתה תעשיית הבארטר חלק חשוב בפעילותם העסקית של מגזרים כלכליים מסוימים, כאשר העוסקים הקלאסיים בתחום הבארטר הם גופים שהמוצרים שלהם אינם ניתנים לאגירה, או בלשון אחרת - כל מוצר או שירות שאינו ניתן לאחסון ומתכלה ביום שלמחרת. התעשיות הבולטות הפועלות בתחום זה הן המלונאות, ענף הנסיעות והפרסום.

חדר במלון שהיה זמין למכירה אתמול ולא נמכר, לא יוכל להימכר היום או בכל זמן עתידי אחר. ומאחר שבתי מלון מבססים את הפעילות השיווקית והעסקית שלהם לפי תחזית תפוסה, שברוב המקרים אינה עולה על 80% בממוצע שנתי, פיתחו מודל ניבוי המאפשר להם להעריך את אחוז החדרים שלא יימכרו. חדרים אלה הם המועמדים הטבעיים ביותר לעסקות בארטר.

חברות לציוד מחשבים מעמידות לרשות בתי מלון ציוד חדיש תמורת חדרי מלון הדרושים להן לכנסים עם לקוחות, למפגשים אזוריים של אנשי מכירות, לפעילויות של גיבוש עובדים, ואף ללינות של מנהלי החברות הנמצאים בנסיעות. בתי המלון נהנים מעסקות אלה בכך שהם "משלמים" עבורן בחדרים אשר לעולם לא יימכרו, ואשר אם לא ישמשו כאמצעי תשלום בארטרי ערכם יהיה אפס. חברות לציוד מחשבים, וכמובן גם ספקים אחרים מתחומי המזון, המוצרים המתכלים ותחומים אחרים "מוכרים" לבתי המלון את מוצריהם במחיר המלא שלהם ללא כל הנחה, ורושמים בספרים את ההכנסה.

הבארטר נמצא בשימוש נרחב גם בענף המדיה, בעיקר המדיה האלקטרונית. דקת פרסום שלא נמכרה אתמול, לא תוכל להימכר היום או בכל זמן אחר, ולכן חלק גדול מעסקות המדיה בארצות-הברית מתבצעות בשיטת הבארטר. יחד עם זאת, בדרך כלל מתמחר כל אחד מהצדדים את מרכולתו במחיר גבוה בהרבה מערך השוק, הן כדי למקסם את העסקה נטולת המזומנים והן כדי שהדיווח לשלטונות יציג עסקה נקייה שאין עליה מס, מאחר שערך המכירה וערך הקנייה של המוצרים הם זהים.

כלב חום לבן יושב על ערימת מתנות (צילום: Mariya Bibikova, Istock)
כלב ב-50 אלף דולר בעבור שני חתולים ב-25 אלף דולר כל אחד | צילום: Mariya Bibikova, Istock

כלב ב-50 אלף דולר

נוהגים להמחיש מהי עסקת בארטר באמצעות הסיפור שלהלן: לאדם אחד היה כלב שהיה חביב עליו מאוד. היה זה כלב לא גזעי מהסוג שניתן לקבל מצער בעלי חיים ללא כל תשלום. אותו אדם נכנס למצוקה כלכלית והודיע לחבריו כי אין לו ברירה והוא חייב למכור את הכלב. "כמה אתה מבקש בעד הכלב?" התפלאו חבריו על עצם הרעיון. "50 אלף דולר," ענה האיש. "יצאת מדעתך!" הגיבו החברים. "חכו ותראו," הוא השיב.

עבר שבוע, עברו שבועיים ואותו אדם לא הצליח למכור את כלבו. עד שיום אחד הופיע אצל חבריו כולו זורח. "מכרתי את הכלב!" "בכמה?" שאלו חבריו.

"ב-50 אלף דולר," השיב להם. "הכיצד?" שאלו החברים. "קיבלתי עבורו שני חתולים, שכל אחד מהם שווה 25 אלף דולר..." השיב האיש.

* הכותב הוא יועץ לשיווק www.trends-news.com ומוציא לאור בשיתוף גלובס ניוזלר שאפשר להירשם אליו בחינם על טרנדים בעולם.