מדענים גרמנים גילו שההשפעות של שופינג על המוח זהות להשפעות של סמים, וממכרות באותה מידה. שתי הפעילויות השונות האלה מגרות את אותו אזור במוח האחראי על תחושת תגמול, שיוצר נטייה להתמכרות.
כמו כן, המחקר גילה שאנשים המרוויחים יותר כסף נוטים לבזבז יותר, גם כשהמחירים שהם משלמים גבוהים יותר בהתאמה למשכורת. ההתנהגות הזאת מוכרת על ידי כלכלנים כ"אשליית הכסף". עד היום, כמעט ולא נערכו מחקרים בפסיכולוגיה המסבירים את התופעה.
במחקר, אותו ערך פרופ' ארמין פאלק מאוניברסיטת בון, נדרשו 18 מתנדבים לענות של סדרה של שאלות בנוגע להרגלי צריכה ולהחלטות צרכניות שהם עשוים לבצע במצבים מסוימים.
הנחקרים קיבלו שני סוגי שאלונים, שהמשכורת באחד מהם הייתה גבוהה בחמישים אחוז מהמשכורת בשאלון השני. עם זאת, המחירים בשאלון הראשון גם היו גבוהים בחמישים אחוז מהמחירים בשאלון השני. הנחקרים בשאלון הראשון גילו נטייה גבוהה יותר לבזבזנות.
"מדענים לא האמינו ב'אשליית הכסף', אבל תוצאות הניסוי ביחד עם תוצאות הפעילות המוחית של המשתתפים מאשרים את התיאוריה", אמר פרופ' פאלק.