המשבר הכלכלי גרם לבעלי עסקים רבים להיכנס לפסח בחששות ותהיות: האם המכירות במהלך החג יפגעו בעקבות המיתון? התשובה המסתמנת היא לא. כמעט ואין הבדל משמעותי בין השנה לשנה שעברה.
למרות שבתחום האלקטרוניקה ומכשירי החשמל יש ירידה במכירות, בתחומי המסעדנות ובאופנה יש עליה. גם כמויות המזון האדירות שבהם הצטייד עם ישראל בסופרים לפני החג לא ממש משנות - בפסח הזה בתי הקפה והמסעדות רושמים עלייה חדה במחירות.
"אסור לשכוח שתנועת הנוסעים ירדה, מה שמגביר את כמות הקניות שנעשות בארץ", מסבירה גלי ברגר מ"כלכליסט". השנה מעריכים כי חלה ירידה של כ-45 אלף ישראלים בכמות הטסים לחו"ל בחג. המשמעות: עוד 45 אלף אנשים שנשארו בארץ כדי לעשות קניות.
לשם ההמחשה, ביום א' האחרון ביקרו באיקאה כ-22 אלף ישראלים, לעומת 8,000 ביום רגיל. חמשת אלפים איש פקדו את המסעדה בסניף איקאה. זהו המספר הגדול ביותר של לקוחות שידעה המסעדה מעולם.
אז איך כל הנתונים האלו מתיישבים עם המשבר הכלכלי? "אני קוראת לתופעה בשם תסמונת המוצ'ילר", מספרת ברגר. "כמו בטיול תרמיליאים, אנשים חוסכים במשך המון זמן, ואז בבת אחת מבזבזים את כל מה שחסכו".
החשש הגדול, נכון לעכשיו, הוא ממה שיקרה אחרי הפסח. בקניונים ובחנויות חוששים שאחרי בהלת הקניות, ביום ראשון שלאחר הפסח יחזרו העסקים לשגרת המיתון הקשה.