הפיטורים בתקופה האחרונה לא עושים טוב למחפשי העבודה. המיתון המככב בשיחות הסלון ובכותרות העיתונים מפחיד ומאיים, ולעיתים יכול להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות של מחפש העבודה בתחום הקריירה שלו. המעסיקים המודעים למצב הכלכלי במשק, מפטרים מצד אחד, אבל חלקם גם מחפשים עובדים זולים יותר שימלאו את התפקיד של אלה שפוטרו. לכן, המשא ומתן עלול להיות קשה יותר מולם.
לדברי רויטל הנדלר, מנכ"לית אתר All Jobs, "ישנם סעיפים בחוזה העבודה האישי שאין להתפשר עליהם. צריך לתמרן במהלך הדיונים על תנאי ההעסקה, על-מנת שהעובד יכול למצוא את עצמו עובד בתנאים שמתאימים לו". לדבריה, כל מועסק יודע שהשכר הוא פרמטר מהותי בחוזה העבודה. חשוב רק לזכור שהשכר המוצע לכם הוא שכר הברוטו ולא נטו - אלא אם צוין בפירוש אחרת. גם כשאתם מציגים דרישת שכר, דאגו להציג את שכר הברוטו שהייתם רוצים. את חישוב שכר הברוטו לפי הנטו, ניתן למצוא באתרי אינטרנט בקטגוריית טבלאות חישוב שכר, וכך לדעת מה גובה השכר שאותו צריך לדרוש.
עובדי היי-טק עובדים שעות מרובות מהמשרד ולפעמים גם מהבית, ולכן גם אם הם לא עובדים על-פי משכורת על בסיס שעה, כדאי להגדיר בדיוק מה מספר שעות העבודה של המעסיק הפוטנציאלי.
חשוב לברר אם השכר כולל שעות נוספות במקרה שיום העבודה ארוך מתשע שעות, או שעל המעסיק לשלם סכום נוסף על שעות אלו. ישנם מקומות שיגידו מראש כי הם מצפים מהעובדים לשעות נוספות במקרה הצורך וכי השכר כולל אותן. מקומות אלה גם לא יקצצו משכר העובד בימים שבהם הוא יצא מוקדם מהעבודה. אם לא הוסכם אחרת, התוספת עבור שעות נוספות היא 25% עבור השעתיים הראשונות הנוספות ו-50% עבור השעות לאחר מכן או עבור עבודה בשבת ובחגים. שעות נוספות מחשבים עבור כל יום ולא מקזזים מיום ליום.
נושא לא פחות חשוב הוא הגדרת התפקיד והמעמד במקום העבודה. לדברי הנדלר, "זה חשוב גם כדי שתהיו בטוחים מה באחריותכם, וגם מאחר ועזיבה בעקבות פגיעה לרעה במעמד הינה עילה לקבלת פיצויי פיטורים מהמעסיק, גם אם אינו מודה באחריותו".
אם כבר הפכתם לבני מזל ומצאתם מקום שמוכן להעסיק אתכם בתנאים שלכם, כדאי לחשוב גם איך אתם מתכוונים להגיע לשם. אם המעסיק הפוטנציאלי שלכם יציע לכם רכב חברה, דעו כי הוא "שווה" בין 1,200 שקל ועד כ-5,000 שקל בחודש, תלוי בסוג הרכב. לדברי הנדלר, מי שמתראיין למשרה הכוללת בין תנאיה גם רכב, רצוי שיברר באיזה רכב מדובר ואם כל הוצאות הרכב הן באחריות החברה (או חברת הליסינג). אמנם רוב החברות בשוק ביטלו את הצ'ופר של שטיפת המכוניות החינמית ממנה נהנו עובדי היי-טק רבים, אבל לא בטוח שכדאי להתעקש דווקא על הסעיף הזה. *