כ-75% מהאמהות העובדות לא ייהנו מהטבת המס שמציע האוצר כתחליף להכרה בהוצאות מטפלת - כך קובע מחקר שנעשה במרכז המחקר והמידע של הכנסת. על פי המחקר, הרחבת הזכאות למס הכנסה שלילי תסייע לכ-50 אלף נשים בלבד בשנים 2009-2010. גם לאחר היישום המלא של הצעת החוק הממשלתית, כ-33% מהאמהות העובדות להן ילדים עד גיל חמש לא ייהנו מהטבה כלשהי בגין עלויות הטיפול בילדים, נכתב.
על פי המחקר, תוספת נקודת הזיכוי בגין כל ילד מתחת לגיל חמש תסייע, לאחר היישום המלא, לכ-75 אלף נשים בלבד מתוך כלל האמהות לילדים עד גיל חמש שעובדות. על פי הערכות רשות המיסים, שיעור האימהות שאינן מגיעות לסף המס צפוי לעלות עד לשנת 2015 (בשל הוספת נקודות הזיכוי ושינוי מדרגות המס) ואם אכן כך יהיה הרי שפחות נשים ייהנו מתוספת נקודת הזיכוי.
עוד נכתב כי ההפחתה הצפויה בשיעורי מס ההכנסה בשנים הקרובות צפויה להגדיל את מספר הנשים שאינן מגיעות לסף המס. משמעות נתונים אלו היא כי הכרה בהוצאות טיפול בילדים באמצעות ניכוי (בהתאם להחלטת בית המשפט העליון) או זיכוי (על פי הצעות חוק שהוגשו בעבר), לא תיטיב עם מרבית הנשים העובדות אלא אם כן יינתן מענק למי שאינן מגיעות לסף המס.
המחקר הוכן לקראת דיון שקיימה היום הוועדה לקידום מעמד האשה בכנסת בנושא הכרה בהוצאות טיפול בילדים. במהלך הדיון טען יובל יעקובי מאגף תקציבים במשרד האוצר כי הצעת החוק הממשלתית "מהווה שיפור מפסק הדין בו הניכוי היה רק ל-25% מהאמהות, שהן אלו המגיעות לסף המס".
יו"ר הוועדה, ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד), אמרה כי "הצעת החוק של האוצר היא לעג לרש ועלבון לציבור הנשים במדינת ישראל. מדובר בתהליך מדרגי שסופו רחוק מאוד, רק בשנת 2015 ובמהלכו התקצוב אינו ראוי, כ-200 שקל". לדבריה, "זה לא רציני להתחיל מהפכה חברתית בקביעת רף נמוך כזה". חוטובלי הבהירה כי הוועדה תמשיך בטיפול בנושא בשתי חזיתות: האחת בדרך של שיפור הצעת החוק הממשלתית והשנייה בהחלת דין רציפות על הצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה בדרך הקודמת.
ח"כ עמיר פרץ (עבודה) אמר כי ההבדל בין פסק הדין להצעת החוק הוא תקציבי. "פסק הדין עולה כ-3 מיליארד שקל והצעת החוק כ-300 מיליון. נושא ההכרה בהוצאות טיפול בילדים הוא שאלה חברתית עמוקה הקובעת באופן מוחלט את מעמד האשה, יכולתה להתפתח, לפתח קריירה ולחזק את מעמדה".