שימוע לפני פיטורים הוא שיחה שמקיים המעסיק עם העובד במקרה שהוחלט לפטרו, שמטרתה לאפשר לעובד להשפיע על החלטה זו. כל עובד זכאי בשימוע, בין אם פיטוריו באים על רקע בעיה בתפקוד שלו, ובין אם על רקע קיצוצים. במהלך שיחה זו המעסיק מפרט את הסיבות שהביאו להחלטתו לפטר את העובד, ולאחר מכן עליו לאפשר לעובד להגיב ולהשמיע את תגובתו אודות הטענות שהועלו מולו.
גם במקרים שבהם החברה מפטרת בעקבות קיצוצים, היא צריכה לקיים לעובדיה שימוע לפני פיטוריהם, ובשבוע שעבר, למשל, קיימה שימוע כזה ל-200 מתוך 1,100 עובדיה בארץ חברת אפלייד מטיריאלס, המתמחה בציוד ייצור למפעלי השבבים.
עובדים רבים יכולים לחשוב שיש להם סיכוי להינצל מגזר הדין, אבל לדברי יעל מהודר, יועצת ארגונית ומומחית לפיתוח מנהלים, לעובדים אין ממש סיכוי. "בחברות שמקיימות את תהליך השימוע, גם אם למראית עין ניכר כי לעובד ניתנת ההזדמנות להשפיע על ההחלטה, למרבה הצער, בפועל אין לו יכולת אמיתית. ברוב המקרים ההחלטה כבר התקבלה מבעוד מועד לאחר שקילת כל הגורמים הכרוכים בה, והשיחה מתנהלת כדי לצאת ידי חובה ולא מתוך כוונה אמיתית לאפשר לעובד לשנות את ההחלטה".
רונית עמיעז, מנהלת משאבי אנוש בקרן ההון סיכון כרמל ונצ'רס דווקא יותר אופטימית. "ניתן לשנות את ההחלטה", היא אומרת, "לעתים גם מתגלים דברים חדשים שלא היו ידועים למערכת. ככל שהארגון מורכב יותר, בעל אקלים ארגוני סגור וגדול יותר, קיים סיכוי גדול יותר להפתעות מסוג זה. שיעור המקרים שבהם השימוע מביא לשינוי ההחלטה נמוך, אך הוא קיים".
לדבריה, "עובד המקבל התראה כי הוא עומד לעבור שימוע ביום או ביומיים הבאים, מבין כי הוא מועמד לפיטורים, ואז עליו לבדוק ולמצוא אם יש לו טיעונים אשר יכולים להשאיר אותו במקום עבודתו". הטיעונים יכולים להיות בסיסיים - כמו הריון שעליו עדיין לא דווח וכן טיעונים בין-אישיים הקשורים לחברה, כמו חוסר הבנה בין עובד למנהל וחוסר עבודת צוות שפגע בעובד. עובד אשר סבור שהמידע שבידיו יכול להשפיע על ההחלטה, צריך לנסות ולעגן את הסיפור בעובדות ותאריכים", מסבירה עמיעז.
מהודר מציינת כי "במיוחד בתקופה זו, עורכי דין לענייני עבודה רואים בתהליך השימוע נושא חם, ומיידעים את לקוחותיהם, מקבלי החלטות בארגונים, על הצורך לבצעו. אולם בפועל, עובדים רבים בגל הפיטורים הנוכחי בחברות ההיי-טק, למשל, לא מקבלים הזדמנות זו כדי להשמיע דבריהם בניסיון להשפיע על ההחלטה. יתרה מכך, המונח 'שימוע' לא היה מוכר לרבים מהם, כך שלא ידעו לדרוש אותו מהמעסיק ולממש את זכויותיהם".
למהודר יש גם המלצה: "אל תהיו צודקים, היו חכמים. ככל הנראה, הצדק לא יועיל לכם בשימוע ולכן התייחסו אליו כאל ההזדמנות האחרונה שלכם להוכיח למנהל שאתם יכולים לקדם את יעדי הארגון, ולאחר השיחה פנו ליועץ, או לקולגה, וחשבו יחד איך לפתור לעומק את הבעיות שנוצרו".