הקיפאון בשוק העבודה מוביל לא מעט מפוטרים לשקול את האפשרות להקים עסק עצמאי. על פניו, נראה שבתקופת מיתון זה רעיון לא-מוצלח עד גרוע. אם תוסיפו לזה את העובדה שמדובר בשכירים שמעולם לא ניהלו עסק, ובאנשים שלעתים אינם מגובשים באשר לסוג העסק, הרי שיש לכם מרשם בטוח לכישלון.
הקמת עסק עצמאי זה עסק מאוד לא פשוט, גם בתקופות שגשוג 70% מהעסקים הקטנים לא מצליחים לשרוד חמש שנים. למרות זאת, מהלך זה לא כל-כך גרוע, גם בתקופת מיתון, ובתנאי שייעשה בתבונה.
כדי לפשט את הסוגיה (בכלל, ובמיתון בפרט) כדאי לעשות שתי אבחנות עיקריות. הראשונה, בין עסק לטווח הקצר-הבינוני לבין עסק לטווח הארוך. דהיינו, האם מטרת העסק היא טקטית - לייצר הכנסה עד שהשוק יתאושש, עסק שהוא סוג של "גשר בין עבודות"; או האם המטרה היא אסטרטגית - לעשות שינוי קריירה משכיר לעצמאי, כאשר הפיטורין הם רק הזדמנות לזרז את התהליך. האבחנה השנייה היא בין עסק ש"מוכר שעות", לבין עסק ש"מוכר מוצר".
א. טווח קצר, מבוסס שעות
אדם שמעוניין בעסק כפיתרון לטווח הקצר-הבינוני, טוב יעשה אם יבחר באלטרנטיבה של עסק מוכר שעות. ברוב המקרים מדובר בעסק פשוט יחסית, מהיר להקמה, עם רמת סיכון נמוכה וללא השקעות מופלגות. מספיקים שולחן, מחשב וטלפון - ויש עסק. רק צריך להתחיל לגייס לקוחות. לעתים מספיק לקוח אחד או שניים, ותוך חודש-וחצי-חודשים כבר יש הכנסה (תלוי בתנאי התשלום). מאיפה מביאים לקוחות בתקופת מיתון? לא קל, אבל אם משקיעים מספיק מאמצי שיווק ומכירות זו איננה משימה בלתי אפשרית, מה גם שלא מעט ארגונים מעדיפים בעת הזו לצמצם את מצבת כוח האדם ו"לקנות" את השירותים הללו כנגד חשבוניות. בהתחלה מומלץ להישען על מערך הקשרים הקיים ורק אחר-כך להתרחב.
למי מתאים עסק כזה? לכל מי שיש לו מומחיות כלשהי למכור - כמו בעלי מקצוע מנוסים בתחומי הכספים, ההנדסה, המשפטים, הפסיכולוגיה וכו' - שיכול מהיום למחר להציע את שירותיו בשוק החופשי כיועץ, כמטפל, כמרצה וכדומה. ככל שהרקורד התעסקותי שלהם מרשים יותר, כך גדל הפוטנציאל לבנות מיצוב תחרותי לעסק החדש ולהתניע אותו במהירות.
כדאי לפתוח עסק לכמה חודשים? אם ההערכה היא שהשוק התעסוקתי שלך "קפוא" במיוחד, כן. ראשית, משום שהעסק עשוי להצליח ולהפוך לעסק לתמיד. שנית, הוא יכול להמשיך ולהתקיים בווליום נמוך יותר במקביל למשרת שכיר שתימצא בעתיד. שלישית, ממש לא מסובך לפתוח עסק כזה (ביקור קצר במשרדי מע"מ, שאר הרשויות בפקס') וגם לא לסגור, מה גם שאפשר לדחות את הפתיחה הפורמלית עד לגיוס הלקוח הראשון.
ב. טווח ארוך, מבוסס שעות
מי שמלכתחילה התכוון מתישהו לפתוח עסק מהסוג הזה, על אחת כמה וכמה נכון להתחיל לעשות זאת בתקופת מיתון. מה יש להפסיד? ממילא קשה כעת למצוא עבודה. האילוץ (הפיטורים) להקמת העסק עשוי להפוך להזדמנות עתידית נפלאה, מה גם שפתיחת עסק לא מחייבת הפסקת המאמצים למצוא תפקיד שכיר. שני התהליכים יכולים להתקיים במקביל, גם אם בסופו של דבר יוחלט בנקודת הזמן הזו להעדיף משרת שכיר לכשתמצא. זו הזדמנות לבחון "על רטוב" את היכולות והפוטנציאל לנהל עסק בעתיד.
ג. טווח קצר, מבוסס מוצר
פתיחת עסק שמוכר מוצר כלשהו, כפתרון ביניים עד החזרה לשוק העבודה, זה בדרך-כלל רעיון לא מוצלח, בלשון המעטה. ההיערכות ארוכה, ההשקעה גדולה, הסיכון גבוה, ועד שרואים את השקל הראשון עשויים לעבור חודשים ארוכים. ההסתברות שעסק כזה יצדיק את עצמו בטווח הקצר הוא נמוך מאוד (אלא אם המוצר כבר קיים וכמוהו גם לקוחות פוטנציאליים), במיוחד בתקופת מיתון.
ד. טווח ארוך, מבוסס מוצר
ההחלטה האם לפתוח עסק מסוג זה דווקא בתקופת מיתון היא לא פשוטה. הנטייה השמרנית (ואולי הנכונה) היא לדחות את הפתיחה, במיוחד בתקופה שמחירי השוק נלחצים כלפי מטה והרווחיות נשחקת. יחד-אם-זאת, זו הזדמנות לקדם את הבחינה של העסק ולהמשיך ולפתח את המהלך עד לנקודת האל-חזור. בנקודת הזמן שבה נדרשות השקעות גדולות חשוב להעריך מחדש את המצב ולהתקדם בהתאם. כמובן שתלוי מאוד באיזה סוג מוצר מדובר, באופי התחרות ועוצמתה, במידת הסיכון/ההשקעה הדרושה, בידע ובניסיון שיש לאדם בתחום וכו'.
הכותבת היא יועצת לניהול קריירה. לתגובות: orna@rudi-cm.com