בעקבות התרסקות הבורסה עקב משבר הקורונה, בתי ההשקעות וחברות הביטוח המליצו ללקוחותיהם שלא למשוך כספים מהחסכונות הפנסיוניים ומקרנות ההשתלמות, אלא לעבור למוצרים יותר סולידיים ממניות. רבים נשמעו להצעה וביקשו את השינויים באופן מיידי, אך החברות לא מיהרו לבצע את מה שהן בעצמן הציעו - ובחלק גדול של המקרים התעכבו ביותר משבוע. התוצאה: הפסד של אלפי ואף עשרות אלפי שקלים למבקשים, כי הירידות הגדולות בבורסה נמשכו.
"יש לי 350 אלף שקלים בפוליסות חיסכון, אותם צברתי במשך שנים רבות כדי שישמשו אותי כשאפרוש מעבודה", סיפר א' מהרצליה ל-mako כסף. אני בן 65, עוד שנתיים אני יוצא לגמלאות. ב-8 במרץ הייתה מפולת במניות ולמחרת ביקשתי מחברת הביטוח לשנות מיד את מסלול ההשקעות בפוליסות, שהיה במחציתו מבוסס מניות ומדדים בבורסה. הסתבר לי שרק לאחר 8 ימים הבקשה שלי בוצעה. בכול יום שהבקשה התעכבה הפסדתי אלפי שקלים".
בועז בראל, חבר הוועדה לביטוח פנסיוני בלשכת סוכני הביטוח בישראל, מאמת כי התקבלו בוועדה תלונות רבות על איחורים של חברות הביטוח בשינוי מסלולי ההשקעה, שהסבו ללקוחות נזקים כלכליים בלתי הפיכים. לדבריו, חברי הוועדה פנו לרשות שוק ההון בנושא כבר לפני כשבוע – אך טרם קיבלו מענה.
"בקרנות השתלמות, קופות גמל להשקעה, קופות גמל לתגמולים וקופות פיצויים מרכזיות, שינוי מסלול ההשקעה חייב להיערך תוך 3 ימי עסקים מכוח תקנות קופות גמל", הוא מסביר. "לוח הזמנים לעניין שינוי המסלול כפוף לתנאי הפוליסה של כל תכנית ספציפית, ואולם ברוב המקרים מדובר על 3 ימי עסקים בלבד. דרשנו מהרשות לפקח באופן קונסיסטנטי והדוק על עמידה בלוחות הזמנים, ובכך למנוע פגיעה בנכסי הלקוחות. לצערנו, עד כה טרם קיבלנו התייחסות ואנו מתריעים שוב כי בהיעדר פיקוח רגולטורי וככל שהזמן נוקף, הפגיעה מתעצמת".
לדבריו, הפגיעה קשה במיוחד באוכלוסיות שתכננו להשתמש בכסף בטווח הזמן הקצר, כמו עובדים על סף גיל פרישה. "גם עבור עמיתים בקרנות השתלמות נזילות וקופות גמל להשקעה, ההפסדים שנגרמים בגלל העיכובים הינם מוחשים ומידיים. בחלק מן המקרים המדובר בהפסד של אלפי שקלים ליום, כשהאיחור הוא של שבוע ימים ויותר. בחלק מהמקרים, הצלחנו לאחר מאמץ רב לשנות את יום השינוי ליום שבו נעשתה הפנייה לחברה, זו הייתה ממש ויה דולורוזה".
עוד מוסיף בראל כי גם השקיפות של הנתונים למבוטח היא בעייתית: באתר החברות או קרנות ההשתלמות מופיעה תקרת הכספים נכון לחודש הקודם. אין עדכון לגבי המצב הנוכחי, וקשה לעקוב אחרי הנתונים בזמן אמת.
מרשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון נמסר בתגובה: "בכל הנוגע לבקשת מעבר בין מסלולי השקעה או בין חברות, על הגופים לעמוד בהוראות הדין בעניין הקובעות את המועדים להעברת הכספים. עם זאת, יש לבחון כל מקרה לגופו, אם אכן יימצא כי הגוף לא עמד בהוראות, עליו לפצות את הלקוח בהתאם להוראת הממונה".