כוננות גבוהה בחברות התשתית (חברת החשמל, מע"צ והנמלים) בעקבות מתקפת צה"ל בעזה והחשש מירי טילים לאזור הדרום כתגובה של החמאס. בטווח הטילים של החמאס שהורחב מאוד בחודשים האחרונים נמצאים כיום מתקנים אסטרטגיים בתחומי אספקת החשמל, המים והדלק באזור הדרום.
בעקבות מתקפת צה"ל בעזה הכריזה חברת החשמל כוננות עליונה במתכני החברה באזור עוטף עזה וישובי הדרום. בחברת החשמל נערכים במתן שירות לתושבי הדרום גם תחת מתקפות של טילים וקסאמים. היום כבר אירעו שיבושים באספקת החשמל באזור המועצה האזורית אשכול בעקבות קסאם בקו מתח עליון באזור, וצוותים של חברת החשמל פועלים לתיקון הקו.
חברת החשמל: כוננות עליונה באזור הדרום
על רקע ההסלמה במצב הביטחוני נראה כי צפוי ספק זמן במאבק בין וועד עובדי חברת החשמל למנכ"ל עמוס לסקר בנושא תכנית ההתיעלות. יו"ר הועד מיקו צרפתי כבר פנה היום ללסקר בהצעה לתגבר את מספר העובדים באזור הדרום ככל שיידרש בזמן המבצע ועד לסיומו.
מחברת החשמל נמסר היום כי בתום ישיבה שקיים במנכ"ל הלקוחות אשר דהן, הוחלט לבטל את כל העבודות שהצריכו הפסקות חשמל יזומות, להימנע מכינוסי עובדים , להגביר את צוותי הכוננות ולצייד את כל העובדים החיוניים בציוד מגן.
המשתמשים בנמלים חוששים מירי טילים על נמל אשדוד
באיגוד המשתמשים בהובלה ימית חוששים מירי טילים על נמל אשדוד וקראו בסוף השבוע למשרד האוצר לזרז מתן ערבות מדינה להסדר לביטוח סיכוני ממלחמה.
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, מזהיר כי סירובו של משרד אוצר לממן 50,000 דולר כדי להתחיל הליך הסדר ביטוחי לגיבוי פוליסות הביטוח של חברות הספנות באמצעות מתן בטוחה על ידי ממשלת ישראל, למקרה של פרוץ מעשי איבה באזור, עלולה לעלות למשק הישראלי מיליונים רבים של דולרים.
העניין עלה לסדר היום בעיקבות החרפת המצב הביטחוני בדרום והחשש כי עקב פעול צבאית יפלו טילים גם על נמל אשדוד.
יצוין כי במלחמת לבנון השנייה עבר נמל אשדוד 24 שעות ביממה וקלט מטענים שייועדו לנמל חיפה. אם האיום של ירי הטילים יתממש עשוי להיווצר מצב הפוך בו נמל חיפה יקלוט מטענים המיועדים לאשדוד, זאת בהנחה שלא תיפתח חזית שנייה מצפון.
בזמן מלחמת לבנון השנייה עלו תעריפי ביטוח סיכוני מלחמה על אוניות הפוקדות את ישראל תוך ימים אחדים במאות רבות של אחוזים (והגיעו אף ליותר מאלף אחוז). העלות הכוללת ליבואנים וליצואנים הייתה אז 74 מיליון דולר.
באיגוד המשתמשים בהובלה ימית מציינים כי היעדרו של מנגנון כזה אף צויין כאחד המחדלים במלחמה ע"י ועדת טוניק, שהוקמה לבדיקת לקחי המלחמה בנושאי התחבורה.
לטענת האיגוד, באוצר הגיעו אמנם להסכמה עם ברוקר בינ"ל, חברת AON, אולם כדי להתחיל ביישום ההליך דרשה החברה סכום של 50,000 דולר, ומשרד האוצר מסרב לממן סכום זה, שימנע את נזקי העתק למשק.
"לא ברור לי אם זו חלמאות או אטימות מוחלטת לצרכי המשק" אומר גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית. "בשנתיים וחצי שחלפו מאז מלחמת לבנון אנחנו עדים לאיומי מלחמה תכופים. היום, כאשר טווח הטילים הנורים מעזה עשוי להגיע לאשדוד, הסכנה מיידית וממשית. הקטיושות שנמצאו בגבול הצפוני בסוף השבוע כשהן מכוונות לישראל, עוד מעמיקות את האיום. ברור לנו כי חברות הספנות, הנמצאות במצב כלכלי קשה בגלל המשבר העולמי, רק ממתינות להזדמנות להטיל היטלים גבוהים על בעלי המטענים. את הנזקים העצומים שיגרמו היטלים אלה ישלם המשק כולו, הם יגיעו לכל משק בית ולכל מפעל".
מע"צ פרסה צוותי חירום בדרום;המנכ"ל, אלכס ויז'ניצר:"אנו ערוכים למצב של פגיעה בצירי תנועה"
מהחברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) נמסר כי החברה פרסה היום בשעות אחר הצהריים צוותי חירום בדרום ובצפון למתן מענה מיידי במקרה של פגיעות בצירי תנועה ובמערכות תשתית. 3 צוותי יס"מ (יחידות סיור מרחביות) נפרסו באזור נתיבות ובמקביל הוגברה הכוננות בצפון. 4 צוותים נפרסו במחוז מרכז ו-3 במחוז צפון.
"נכון לעכשיו הכל נראה שקט, אולם אנו ערוכים גם לקראת מצב של פגיעה בצירי תנועה, או במערכות תשתית ולוקחים בחשבון אפשרות למהומות וחסימת צירי תנועה", אומר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים אלכס ויז'ניצר, "החברה הכינה מערך חירום, בכדי לתת למשתמשים בכבישים מענה מהיר, במקרה של מפגעים. הצוותים של החברה ושל קבלני המשנה ערוכים בנקודות מפתח, סמוך לנתיבות ואופקים בכבישים 31 ו-40 ואנו פועלים בתיאום מלא מול המשטרה ופיקוד העורף".
בחברה הלאומית לדרכים מזכירים כי במקרה של מפגע בכביש, ניתן להתקשר ולדווח בכל שעה אל מוקד השירות, בטלפון 2120.