"מיום ראשון לוקח לי כל יום להגיע לעבודה שעתיים ורבע במקום שעה", מספרת עדי, שמתגוררת בכפר ויתקין ועובדת בתל אביב. "במקום הפקק אליו כבר התרגלנו, אנשים ממש עומדים בכביש בלי לזוז. יש ניידות משטרה כל 100 מטרים, אף אחד לא מבין בכלל מה זה הסימון הזה על הכביש אבל אנשים נמנעים מלנסוע בו".
מאחורי הסימון הזה עומדות כוונות טובות של משרד התחבורה והוא שייך לאחד מניסויי התחבורה הגדולים שנערכים כעת בישראל. בעוד פחות משבועיים (4 באוקטובר), תחל הפעלתם של נתיבים ייעודיים למכוניות עם שני נוסעים ויותר בנתיבי איילון ובכביש החוף. במשרד התחבורה מאמינים שזהו פתרון שיפחית את מספר כלי הרכב הפרטיים בשעות העומס ויעזור לצמצום זיהום האוויר.
במסגרת התוכנית יוקצה נתיב אחד בשני הכבישים הללו לתחבורה ציבורית ולמכוניות בהן ייסעו שני נוסעים ומעלה ובכך יצומצם מספר הנתיבים בהם הנסיעה מותרת לכל כלי הרכב.
אומנם האכיפה תחל בפועל רק בסוף השבוע הבא, אך סימון הנתיב כבר החל בכביש החוף (כביש 2) וניידות משטרה נפרסו לכל אורך הכביש. התוצאה – נהגים מבולבלים ופקקי ענק בכניסות לתל אביב מכיוון צפון. טעימה ראשונה ממה שעומד להיות כשהאכיפה תחל להתבצע בפועל.
"הבעיה היא שאני לא מכירה אף אחד בכפר ויתקין שנוסע לאזור שלי", מוסיפה עדי, "מה אני אמורה לעשות? לאסוף אנשים רנדומליים באמצע הרחוב? להפוך להיות מונית שירות? אין לי תחבורה ציבורית, אני לא מבינה מה אני אמורה לעשות עכשיו, להגיע לעבודה כל יום עצבנית בעשר ורבע במקום בתשע בבוקר?".
הבלבול וחוסר ההבנה של המצב החדש ניכרים מאוד בימים האחרונים. "אני ואשתי מתגוררים במושב חירות ועובדים בצפון תל אביב", מספר שי גרנות. "אני לא מבין למי מותר לנסוע בכלל על הנתיב הזה? בפועל נסיעה של שעה ורבע לוקחת לנו שעתיים וחצי. זה לא נורמלי".
גרנות טוען שגם אם הוא ואשתו יכולים עקרונית להשתמש בנתיב, הסיכויים שזה יקרה בפועל לא גבוהים במיוחד. "לכל אחד מאיתנו יש לוח זמנים שונה בעבודה, יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי להתחיל לתאם. מה אני אמור לעשות? לצאת בשש מהבית כדי להגיע לעבודה בשעה נורמלית? אולי הכוונה של משרד התחבורה היא בכלל לעודד אנשים לעבור לגור בתל אביב כי אין סיכוי כרגע לגור במקום אחר. אפילו תחבורה ציבורית אין".
נתניה על הכוונת
התכנית של משרד התחבורה היא להסב נתיב בכביש 2, באורך 22 ק"מ, בין מחלף נתניה לגלילות, בשני הכיוונים. בנתיב יוכלו לנסוע כלי רכב פרטיים שבהם שני נוסעים ומעלה, בנוסף לתחבורה ציבורית. בכביש 20, בקטע שבין מחלף מבוא איילון עד מחלף קיבוץ גלויות לכיוון צפון, קיים נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) שיורחב, ובו יורשו לנסוע רכבים עם שלושה נוסעים לפחות.
מלבד הנהגים שעומדים בפקקים, מי שעוד נפגע מהמיזם החדש הם תושבי העיר נתניה. אפליקציית ווייז שולחת נהגים לקצר את הנסיעה דרך שכונות העיר, והעומס רק הולך וגובר (בוויז בודקים את הנתונים בעקבות פניית mako).
ראש העיר נתניה, מרים פיירברג-איכר, העבירה פנייה בהולה לשר התחבורה, שבו היא מכנה את מה שקורה בעיר כ"קטסטרופה". "במקום להרחיב בדחיפות את כביש החוף ולהשקיע מיליארדים כפי שמשרד התחבורה השקיע באזור חיפה וראשון לציון, מנסים למצוא פתרונות 'יצירתיים' על גבם של תושבי העיר", אומרת פיירברג-איכר ל-mako, "במקום לתת פתרונות אמתיים, עושים עלינו ניסויים שלא מתאימים לנו. במקום להוסיף תוואי לפולג, הופכים אותו לנת"צ ואחר כך לוקחים עוד נתיבים לרכב לשני נהגים".
פיירברג מוסיפה כי משרד התחבורה הפך את נתניה גם מצפון וגם מדרום לצוואר הבקבוק של המדינה ודורשת מהמשרד לבטל מידית את הפיילוט. "רק אחרי הוספת נתיבים, יהיה מקום לשקול עידוד תחבורה ציבורית על ידי הוספת נתיבים מיוחדים".
בהודעה שפורסמה באתר משרד התחבורה צוין כי המהלך מבוצע במסגרת תכנית המשרד לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית ולצמצום מספר כלי הרכב בכבישי הארץ וכי משרד התחבורה מקדם פתרונות נקודתיים ופשוטים יותר, שיעמידו חלופות לניידות בתחבורה הציבורית או בנסיעה השיתופית, כבר בטווח המידי.
באתר פורסם עוד כי משרד התחבורה יעמיד לרשות הנוסעים בכבישים 2 ו-20 לתל אביב וממנה, עשרות קווי אוטובוס ישירים ומהירים, שיסיעו את הנוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית ובנתיב פלוס אולם לא ברור בשלב זה מתי ומאיפה הקווים הללו יחלו לפעול או מה תהיה התדירות שלהם.
בינתיים, בצוואר הבקבוק שנוצר, הכאוס והבלבול חוגגים אבל במשרד התחבורה כבר מתכננים, עם הצלחת המיזם, להרחיב אותו לכבישים נוספים בארץ.
ממשרד התחבורה נמסר: "תכנית 'נתיב פלוס' נועדה לתת העדפה לכלי רכב עם שני נוסעים ומעלה ולתחבורה הציבורית במרכז הארץ. זאת, באמצעות הקצאה של נתיבי תחבורה לכלי רכב רבי תפוסה בכניסות למטרופולין תל אביב, במטרה להגדיל את מספר הנוסעים בכלי רכב פרטיים. בשלב הראשון, שיחל ב-4 באוקטובר, תיושם התכנית בכביש 2 ובכביש 20, אשר נבחרו בשל נפחי התנועה בהם ותנאי הדרך. בשלב הבא יורחב המיזם לכבישים בינעירוניים נוספים בכניסה למטרופולין תל אביב, תוך ביצוע ההתאמות הנדרשות. משרד התחבורה מעמיד לרשות הנוסעים בכבישים אלה עשרות קווי אוטובוס ישירים ומהירים, שיסיעו את הנוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית ובנתיב פלוס. בנוסף, בחודשים הקרובים צפוי המשרד לתגבר קווים קיימים הנוסעים בכביש ולהוסיף קווי אוטובוסים חדשים. יצוין כי המיזם מעניק יתרון משמעותי לתחבורה הציבורית ולנסיעה משותפת, ומקצר את זמן הנסיעה עבור מי שבוחר לא לנסוע לבדו ברכב הפרטי. משרד התחבורה מבין את הקשיים בשינויי ההרגלים הנדרשים, אולם בתום תקופת הסתגלות, הפרויקט יטיב משמעותית עם כל משתמשי הדרך, ויעודד את השימוש בתחבורה הציבורית והשיתופית".