הקשיים בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים נמשכים. ל"גלובס" נודע כי זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, קבוצת סיטי-פס, דחתה בימים האחרונים את הצעת המדינה להעביר לה את המענק בסך 150 מיליון שקל, בתמורה לכך שתזרז על חשבונה את העבודות בשלושה צמתים מרכזיים בעיר.
לפי הערכות, היקף העבודות שסיטי פס הייתה אמורה לקחת על עצמה נאמד בפחות מ-10 מיליון שקל. כמו כן, המדינה הסכימה להכניס לתוך ההסכם מספר נושאים שנדונו בבורות בין הצדדים, בהם המחלוקת לגבי הסטייה הקלה שהגלתה מהתקן האירופאי בהנחת חלקים מהמסילה.
ההצעה שהעבירו משרדי האוצר והתחבורה הייתה אמורה לשים קץ למחלוקת בין סיטי פס לעיריית ירושלים בנוגע לקבלת ההיתרים לעבודות בצמתים המרכזיים בעיר ולזירוז לוחות הזמנים לנוכח העיכובים הנמשים בפרויקט.
כפי שפורסם ב"גלובס", מנכ"ל סיטי פס, אלוף (מיל), יאיר נווה, העריך באחרונה כי החברה לא תעמוד בתאריך שנקבע להשלמת העבודות עד ספטמבר 2010, והעריך כי צפויה דחייה של חודשיים לפחות.
ההצעה החדשה שהעבירה המדינה גובשה בתיאום עם עיריית ירושלים, בראשות ניר ברקת, שמצדה דרשה לקבל התחייבות מפורשת של הזכיין לעמידה בלוחות הזמנים.
לדברי גורמים בממשלה המקורבים לפרויקט, הנהלת סיטי פס כבר הסכימה להצעת הפשרה של המדינה, אולם בעלי המניות בראשות אלסטום הצרפתית ואשטרום הטילו ברגע האחרון וטו על הסיכום.
"לתדהמתנו ברגע האחרון אלסטום ואשטרום הודיעו שהם לא מקבלות את הפשרה, לאחר שעיקרי ההסכם כבר סוכמו. ההתנהלות שלהם יותר מתמוהה. מבחינה עסקית ההסכם היה הם טוב, כנראה שהם לא רוצים להתחייב ללוחות הזמנים וזו בעיה קשה. לא נאפשר לחילוקי דעות פנימיים לעכב הפרויקט", אמרו הגורמים שציינו כי לא מדובר בפעם הראשונה שמופרות ההבנות.
בעלי המניות בסיטי-פס הן אשטרום (27.5%), אלסטום הצרפתית (20%), הראל (20%) פולאר (17.5%), קרן תשתיות ישראל (10%) וואוליה (5%).
בין העירייה לבין סיטי-פס פרצה באחרונה מחלוקת לאחר שהעירייה הודיעה כי תסרב להעמיד לה את ההיתרים הדרושים להתחלת העבודה בצמתים המרכזיים של ירושלים, עד שתציג תוכניות עבודה מסודרות.
העיכוב בקבלת ההיתרים מנע מסיטי-פס לעמוד באבן הדרך הדרושה לה על-מנת לקבל לידיה את הפיצוי מידי המדינה בסך 150 מיליון שקל שהובטח לה במסגרת הסכם הפשרה אשר נחתם לפני כחצי שנה בין המדינה, העירייה וסיטי-פס.
במסגרת ההסכם וויתרה הזכיינית על תביעותיה נגד המדינה בגין איחור של 19 חודשים בפרויקט. במסגרת הסכם זה נקבע כי תאריך השלמת הפרויקט אשר נקבע במקור ל-15 בפברואר 2009 יידחה ל-8 בספטמבר 2010.
בשבוע שעבר תקף נווה בחריפות את התנהלות משרדי האוצר והתחבורה בנושא, "זה לא סוד שראש העיר החדש לא אוהב את הפרויקט, והוא לא מסתיר את זה גם היום, אבל לאור המציאות הוא מבין שצריך לקדם אותו. האיום העיקרי על הפרויקט הוא מצד המדינה שלא מטפלת בנושא הפיננסי. אם הכספים לא יעברו לזכיין יש סכנה ברורה להתארכות הפרויקט", אמר נווה.
ממשרד האוצר טרם התקבלה תגובה. סיטי-פס סרבו להגיב.