עמותת אור ירוק הציגה היום אסטרטגיה חדשה לפיה על שר התחבורה אחריות אישית עליונה לצמצום מספר ההרוגים בכבישים. "המאבק בתאונות הדרכים התמסמס שנים רבות ואין איש ציבור אחד שהציב זאת כאחריותו העליונה. שר התחבורה והבטיחות בדרכים (לפי תוארו הרשמי) הוא האיש עליו הטילה הממשלה את האחריות" אומר אבי נאור, יו"ק העמותה.
על פי אסטרטגיה זו, תתנהל העמותה במסעי פרסום וגיוס אזרחי ישראל, בה יחובר שר התחבורה באחריות אישית למספר 375, שנקבע כרף עליון על ידי הממשלה ל-2009, והציבור ישפוט אותו לפי התוצאה אליה יגיע.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "אנו עדים בשנים האחרונות לרפיון המאבק בתאונות הדרכים בין הרשויות השונות, בהעדר אחריות אישית של גורם מסוים להורדת מספר ההרוגים. היום יש כתובת והיא שר התחבורה, ישראל כץ".
"כאשר יש מחדל בתחום הביטחון, מדינת ישראל מקימה מיד וועדות חקירה ומי שנושא באחריות הוא בראש וראשונה השר האחראי - שר הביטחון. לעומת זאת, לנושא תאונות הדרכים לא נמצא עד היום אחראי. אנו מצפים מהשר להתחייב אישית להורדת מספר ההרוגים ל- 375 איש בשנת 2009, על פי היעדים שקבעה ממשלת ישראל. הציבור ישפוט את שר התחבורה לפי המדד המספרי".
אבואב הוסיף כי השלב הראשון בתוכנית הפעולה הוא ביטול הקיצוץ המתכונן בתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. המאבק בתאונות הדרכים דורש הקצאת משאבים משמעותית.
דו"ח 'עלות תאונות הדרכים למשק הישראלי', אשר הוכן עבור עמותת אור ירוק בחברת א.ב. פלאן בע"מ על ידי מגיסטר איריס צור, בהנחייתו של ד"ר חיים אבירם וייעוצו של ד"ר גדי כפיר, משיב לטענה זו. הוא מוכיח בנתונים ובעובדות את שכולם כבר יודעים: צמצום תאונות הדרכים יחסוך לא רק סבל וחיי אדם, אלא גם הון עתק. מדהים להיווכח כי בעוד אנו נאלצים לצאת להפגנות בשל קיצוץ של 200 מליון שקל, גורמים תאונות הדרכים לנזק הנאמד בעשרות מיליארדי ש"ח. לו הייתה מושקעת מחצית מהעלות השנתית של תאונות הדרכים במאבק בהם תמונת הבטיחות בדרכים בישראל הייתה שונה לגמרי.
הדו"ח מעריך את עלויות תאונות הדרכים למשק הישראלי בשנה בערכים מעודכנים, על פי כל אחד מהפרמטרים המקובלים בעולם בתחום זה.
עיקרי ממצאי הדו"ח: עלות תאונות הדרכים למשק הישראלי היא כ-16 מיליארד שקל בשנה.
בשנים 2005-2007 נחסכו למשק הישראלי 900 מיליון שקל כתוצאה מהירידה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים.
עלות תאונות הדרכים הקטלניות - למעלה משני מיליארד שקל בשנה. עלות תאונות הדרכים הקשות - למעלה מארבעה מיליארד שקל בשנה. עלות תאונות הדרכים הקלות - למעלה משני מיליארד שקל בשנה. הנזק לרכוש כתוצאה מתאונות הדרכים עולה על שלושה מיליארד שקל בשנה. עלות תאונות הדרכים לרשויות המדינה - למעלה מ-2 מיליארד שקל בשנה.
הנזק בשל עיכובי דרך כתוצאה מתאונות - למעלה ממיליארד וחצי שקל בשנה.