חיים רומנו, המנכ"ל היוצא של חברת התעופה אל על, מעריך שהחברה תרשום השנה הכנסות של 100 מיליון דולר ממכירות כרטיסי טיסה באינטרנט, וזאת הודות למאמצים שהשקיעה החברה בשדרוג אתר האינטרנט שלה בניסיון לקדם את ערוצי ההפצה הישירים. רומנו נשא דברים במסגרת הכנס החמישי של אגף שוק ההון במשרד האוצר, שנערך במלון דן פנורמה בת"א.
בתחילת דבריו התבדח רומנו ואמר: "באל על צריך להעביר הרצאה על ניהול החברה בתקופה שאין משבר. לא בטוח שיש בכלל תקופה כזו בתחום התעופה". אולם לאחר מכן הוא סקר את מצבה של החברה בשנים האחרונות: "אל-על הופרטה ב-2005. זו הייתה שנה פנטסטית. השמיים היו סגורים, התחרות עוד לא הגיעה ומחירי הדלק טרם נסקו. יופי של שנה. זו הייתה אחת השנים הרווחיות בתולדות אל-על. ב-2006 מחירי הדלק נסקו, השמיים נפתח ובשיא עונת התיירות - פרצה מלחמת לבנון השנייה. זו הייתה שנה של הפסד ואז כל הסכינים נשלפו. ב-2007 הכלכלה שגשגה, חל גידול בתנועה העסקית - בעיקר למזרח. התנועה התיירותית התחילה לחזור לעצמה וביולי 2007 היה 'בום' של כניסת תיירים לארץ. חזרנו לרווח, יישמנו תוכנית התייעלות ומכאן החלו סכסוכים בין ועד העובדים להנהלה והמשכנו ליישם את 'תוכנית אל-על 2010', אותה השקנו כבר ב-2005".
כחלק מתוכנית ההתייעלות של החברה, רומנו ציין כאמור את ההשקעה באתר האינטרנט של החברה בניסיון לבצע מכירות ישירות ללקוח. "אנו מעריכים שנגיע השנה למכירות של 100 מיליון דולר באינטרנט, לעומת חצי מיליון דולר לפני מספר שנים", אמר רומנו. נזכיר כי את המחצית הראשונה של השנה סגרה אל-על בהפסד של 19.7 מיליון דולר, בהמשך להפסד של 12.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות החברה במחצית הראשונה הסתכמו ב-400 מיליון דולר.
את 2008 מתאר רומנו כשנה עגומה במיוחד, בשל נפילת הדולר, פרוץ המשבר הכלכלי, נסיקת מחירי הדלק והגברת התחרות בשוק התעופה הישראלי. "ביולי 2008 הגיע מחיר חבית נפט ל-147 דולר לחבית", נזכר רומנו. "חברות הייעוץ המליצו לחברות לבצע גידור כי המצב הולך להיות קטסטרופלי ומחיר הנפט יזנק. גידרנו 50% מתצרוכת הנפט שלנו. מה קרה בסוף? המחיר צנח". בהתייחסו לתחרות בישראל אמר רומנו, כי "חברת אל על מתמודדת עם תחרות מול יותר מ-100 חברות תעופה מובילות בעולם".
באשר לשאלה "כיצד חברה במשבר מתמודדת עימו", הסביר רומנו כי לא צריך להיות עסוק ב-100% עם ניתוח המשבר. "זה שמחיר הדלק עולה ויש משבר כלכלי - זה לא צריך לעניין את הלקוח. העובדים שלנו הבינו זאת היטב. לא היה אירוע אחד של טיסה שאיחרה בדקה או מזוודה שלא עלתה למטוס בגלל ויכוח בין ההנהלה לעובדים. צריך לומר זאת לזכותם של עובדי אל-על".
רומנו אמר כי החברה העדיפה לוותר על נתח שוק ולהקטין את היקף הגידור על מחיר הדלק במסגרת ההתמודדות עם המשבר. "צמצמנו הוצאות גם בכוח אדם - הורדנו מאות משרות בלי לשרוף צמיגים, וכל זה בהיקף של עשרות מיליוני דולרים", הוא אמר. "לכל חברות התעופה יש Call Center בהודו; לאל-על היה מרכז כזה במנהטן - הורדנו אותו. זו דוגמה לתהליך התייעלות".
במסגרת תוכנית ההצטיידות של החברה במטוסים חדשים, השקיעה עד כה אל על כחצי מיליארד דולר, ורומנו אמר כי "אנו מתכוונים להגיע לסך השקעה כולל של 1.1 מיליארד דולר. אל-על חייבת להגיע לשנת 2015 עם צי מטוסים חדיש שיאפשר לה להעמיד תחרות הולמת לשאר חברות התעופה הבינלאומיות".
ומה באשר ל-2009? רומנו מפרט את הצעדים בהם נקטה החברה כדי להתמודד עם המשבר: "עברנו למצב שיווק אגרסיבי. אנו עובדים 24 שעות ויוצאים במבצעי שיווק יצירתיים. בקרוב תראו את אל-על משווקת חבילות דינמיות. תוכלו לקנות אצלנו גם את כרטיסי הטיסה וגם חבילות נופש - הכל כלול. נכנסו לצמצום הוצאות אגרסיבי עוד יותר ואנו בדיונים עם העובדים על כך. אנו מרחיבים את הפעילות ליעדים חדשים כי דווקא עכשיו כשמחיר הנפט ירד - זה הזמן להתרחב. אנו מפעילים את הקו לברזיל מזה מספר חודשים בהוצאה של מיליון דולר בשבוע, אך התוצאות טובות מאוד. אנו מפתחים מוצרים חדשים בהתאם לצרכי השוק ומשקיעים בחוויית הטיסה ובשירות ללקוחות".
"אנחנו לא הולכים אחורה אלא ממשיכים להשקיע והתוצאות בהתאם: ב-4 החודשים האחרונים זו הפעם הראשונה שאנו מקבלים יותר מכתבי שבח מאשר מכתבי תלונה. לקוחות אוהבים חברה יעילה, הם לא בזים לה".
את נאומו חתם רומנו במסר חיובי חד וברור: "אל-על מודיעה - תהיה שנה טובה".