למעלה מ-60 אלף כלי רכב נסעו כה בכביש 431 מאז פתיחתו הרשמית לתנועה בסוף השבוע האחרון, כך נמסר היום (א') בסיור שקיימו החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) וזכיינית הכביש, חברת נתיבי היובל שבבעלות דניה סיבוס.
כזכור, הכביש, שאורכו כ-22 ק"מ, נפתח כולו לתנועה ביום שישי לפנות בוקר לאחר שנתיים וחצי של עבודות, ובהשקעה של למעלה מ-2 מיליארד שקל.
הצפי הוא שבימים הקרובים יגדל מספר המשתמשים בכביש שעדיין אינו מוכר לציבור הנהגים. כמו כן, נהגים רבים נמנעו מלנסוע לכביש בגלל שחשבו בטעות כי מדובר בכביש אגרה (בדומה לכביש 6) בעוד שהמדינה היא זו שמשלמת לזכיין עבור נסיעת הרכבים בכביש.
יצוין כי תחזית התנועה לכביש בשנה הראשונה להפעלתו היא לכ-40-50 אלף כלי רכב ביום, כך שבינתיים מדובר בכשליש מנפח התנועה החזוי.
בהתאם להסכם הזיכיון, זכאית נתיבי היובל לתשלום קבוע של 60 מיליון שקל מדי חצי שנה ותשלום משנה ("אגרת צל") של 2 אג' לכל ק"מ נסיעה שתתבצע לאורך הכביש. בנוסף, תקבל דניה סיבוס מהמדינה השלמה של מענק ההקמה שהובטח לה בסך של כ-285 מיליון שקל.
מנכ"ל זכיינית הפרויקט חברת נתיבי היובל, ששי שילה, אמר בתגובה לפניית "גלובס" כי החברה תשקול אפשרות להציב שלטים שיסבירו לנהגים כי לא מדובר בכביש אגרה.
בהתייחסו לטענות הרבות מצד נהגים על טעויות בשילוט, אמר שילה כי "כביש 431 הוא כביש פרברי מהיר המשולב במרקם עירוני צפוף ולכן זה טבעי שיהיו טעויות של נהגים בימים הראשונים. גם בימים הבאים אנו צופים שיהיו טעויות של נהגים. אנחנו מצדנו נפיק את כל הלקחים כדי לשפר את ההבנה של הנהגים בכביש".
שילה הוסיף כי הטענות של נהגים הקשורות לחוסר הנגישות של דרכי הגישה לכביש אינן באחריות החברה, אלא של המדינה, "חברת נתיבי היובל השלימה את כל סלילת הכביש שבאחריותה. האחריות לעיכובים בחלק מדרכי הגישה לכביש שלא נפתחו היא של המדינה".
בסוף השבוע דחה שופט בית המשפט לעניינים מנהלים בירושלים, דוד חשין, על הסף את העתירה נגד פתיחת כביש 431 וחייב את חברת טראפיק-טק שטענה לליקויי בטיחות בכביש בהוצאות בסך של 35 אלף שקל.
החלטת ביהמ"ש אישררה למעשה את ההרשאה שניתנה ביום חמישי האחרון לחברת דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל לפתוח את כביש 431 פתוח לתנועה לכל אורכו - מאיילון דרום (כביש 20) וראשון-לציון ועד לכביש ירושלים-תל-אביב (מס' 1) ומודיעין.