עוקץ המנכ"לים נמצא איתנו כבר כמה שנים. "אנשים מתקשרים לחנויות בין אם זה חנויות מזון או ביגוד, אופנה, תכשיטים, מתחזים לבעלים של החנות או למנהל הסניף, הם לומדים ממש את כל ההתנהלות של החנות מסביב" מסבירה אדוה דדון. "אגב, זה לא מידע סודי. זה מידע שלרוב אפשר למצוא באינטרנט. הם מבקשים או להביא את הפידיון במעטפות לשליח מטעם הבעלים שיגיע לקחת או במקרה של אחת ממעצבות התכשיטים המוכרות בארץ ביקשו ממנה ממש להעביר יהלומים במעטפה והעובדים חושבים שאוקיי, זה בעלים, זה המנהל, ביקשו ממני לעשות משהו והם רוצים לעשות את זה כמה שיותר מהר, וככה מפסידים עשרות אלפי שקלים".
דדון מסבירה שהכל נעשה לאור היום. "נכנס מישהו ולוקח מעטפה, מה שחשוב לדעת שזה קורה כבר הרבה מאוד שנים, כל פעם בדרך אחרת עם תירוצים אחרים, מי שבא לקחת את מעטפות הכסף זה לרוב שליח, זה צד שלישי, או שזה נהג מונית, או שזה מישהו שמבקשים ממנו דרך מישהו אחר, מצלמות האבטחה עוזרות לתפוס את נהג המונית שלרוב לא יודע למי הוא מביא את זה, ויש עוד גורם בדרך עד שזה מועבר. לרוב זה אסירים שכבר יושבים על הונאות דומות בבתי הכלא, שהם מפעילים רשת שלמה בקלות".
עכשיו הצטרפה למעגל המרומים דנה אשכנזי. "אני חייבת לציין שזאת תקלה רצינית", היא אומרת. "זאת אומרת אצלנו במערכת היות ובאמת אני הרבה שנים בתחום למעלה מ-10 שנים, יש לנו 50 עובדים, 10 חנויות, יש לנו נהלים מאוד ברורים של איסוף קופות, במקרה הזה באמת הייתה עבודת שטח מאוד מאוד יסודית, זאת אומרת לצורך העניין התקשרו לחנות מספר פעמים, ביום שישי בתקופה של אחרי קורונה, יש קצת לחץ, אנשים לא קנו בגדים הרבה זמן, מגיעים לחנויות, שתיים בצהריים, החנות הומה באנשים, יש כאן איזשהו תכנון ואיזושהי הבנה מעמיקה שגם הצוות בחנות הספציפית הזאת הוא חדש".
על איזה יום מדברים?
"יום שישי שתיים בצהריים, מתקשר לחנות פעמיים, שלום מה שלומך? מדבר אלי בעלה של דנה, דנה לידי, מה שלומך? איך העבודה? איך הקופות? איך הקולקציה החדשה? הכל בסדר, יש לך אנשים בחנות? אין בעיה אני אדבר איתך עוד עשר דקות, אחרי עשר דקות מתקשר שוב, 'תקשיבי הבן אדם שלי בדיוק נכנס, הוא בא לקחת את המעטפה עם הכסף', עכשיו היא אומרת לו, 'תראה יש פה נהלים, בדרך כלל המנהל רשת אוסף את הכסף בצורה מסודרת', הוא אומר לה, 'לא לא, אין בעיה, אני אתן לך לדבר עם דנה תכף, תני לו את המעטפה, גם של כל השבוע האחרון', בוא לא נשכח שאנחנו בתקופת קורונה, אנחנו אחרי תקופת קורונה, הרעיון הוא באמת, הדריכות היא למכור, להתייחס ללקוחות, להכניס את הקולקציות, יש לנו הרבה, היינו סגורים חודשיים, אז הוא תפס אותנו בתפר שנפלנו בו".
אחרי השיחה השנייה השליח נכנס ואז מה?
"באופן טבעי הסתכלתי גם במצלמות האבטחה, הוא לא נראה לחוץ, הוא לא נכנס עם מסיכה, הוא הוריד את משקפי השמש, רואים התנהלות די טבעית של בן אדם".
הוא מדבר עם המוכרת?
"כן, הוא מדבר איתה בטלפון והשליח נמצא מולו, זה הייתה, זו הייתה הסיטואציה".
העוקץ שמאגפים את המוכרת משני הכיוונים.
"כן ומלחיצים אותה בזמן, 'מהר צריך להעביר את הכסף במזומן לקניון, הקניון דורש את הכסף עכשיו', אתה יודע דברים שהם לא ברמת הנהלים שלנו, עכשיו זאת מנהלת חדשה, היא יום חמישי שלה. לא הספיקה להתקשר למנהל הישיר שלה".
מתי היא מבינה שזה עוקץ?
"היא בעצם לא הבינה שעקצו אותה, בשעה 16:00 אחר הצהריים כשהיא סגרה את החנות היא התקשרה למנהל שלה, באמת לבדוק אם אלי טביב באמת מעורב בעסק אם הוא מגיע הרבה כי הוא דיבר איתה והיא התרגשה מזה שהוא דיבר איתה, הבעלים של, הבעל של הבעלים, אתה יודע, יש היררכיה מאוד ברורה, והתעניין, והחמיא לה על הביצועים שלה, אז היא התקשרה לספר. אז הוא אמר לה 'מה? אלי טביב לא מעורב, הוא לעולם לא, את בטוחה?', ואז ישר הרים לי טלפון, זה היה ממש לפני כניסת שבת, אני שומרת שבת".
מה עבר עליך כששמעת את זה?
"הרגשה לא נעימה, פרצו לך פעם הביתה כשלא היית בבית? אתה נכנס הכל, זה לא נעים".
בכמה עקצו?
"כמה עשרות אלפי שקלים, לא סכום גדול, אבל גם ניסו לעשות את זה בשאר הסניפים שלנו".
ושם תפסו את זה?
"לא המנהלות שלנו הן יותר בקיאות בעניין, קיבלו הדרכה, במקרה הזה נפלנו, אתה יודע, תופס תופס".
אדוה דדון מסבירה שאשכנזי לא לבד. "רמי לוי, רותי ברודו למשל גם נפלה בזה, מיד אסביר מה הסממנים אולי לזהות אבל יש אנקודטה נחמדה של חנות בקניון בערד, שזיהתה את זה, זכרה את השיטה מכתבות עבר שנעשו על זה ואז הם עשו תרגיל לאותו נוכל, והם שמו פשוט גזרי עיתון במעטפה סגורה, נתנו את זה לשליח, זה הגיע עד אליו, פתח את זה, ואז גילה שאין כסף. איך אפשר לזהות? זה ממש לא רק אני, נעשו על זה כתבות רבות בתוכנית חיסכון, מי שראיין אותך הוא אבי סברין, לי אברמוביץ' עשתה תחקיר גדול על זה בעבר, ראיינה גם את רותי ברודו, זה קורה, אבל למה לא מזהים את זה? קודם כל חשוב להבין הם מדברים בשיא הביטחון, הם בקיאים בפרטים, תמיד תהיה שיחת חולין, מה נשמע, איך המכירות, אני עוד עשר דקות אתקשר אלייך כלומר בהתחלה אין לחץ, הכל רגוע, מדברים בביטחון, השיחה השנייה היא כבר שיחה שהרבה יותר מהירה, תמיד ישאירו את העובדת או את מנהלת החנות על הקו כדי לא לתת לה להתקשר בזמן הזה לבעלים ולברר".