וירוס הקורונה ממשיך לטלטל את ענף התעופה - היקף ההזמנות לטיסות בזירה העולמית צנח מתחילת פברואר ב-21% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בהיקף ההזמנות "נטו", כלומר בנתון המשקלל הזמנות חדשות וביטולי הזמנות. כבר בשבוע הראשון של פברואר הירידה בהיקף ההזמנות בעולם הייתה 19%.
בחלוקה לפי אזורים, שוק התעופה באסיה-פסיפיק חווה את הירידה הגדולה ביותר - 34% כבר בשבוע הראשון של פברואר. נכון להיום התגברה הצניחה ל-44% לעומת התקופה המקבילה בשנה קודמת. הסיבה היא שרוב חברות התעופה בעולם כבר ביטלו טיסות ישירות ליעדים רבים בסין ומדינות רבות סגרו את השערים בפני אזרחים מסין.
עם זאת, החשש משפיע גם על שווקים אחרים. באזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה חלה ירידה של 19% בהזמנות לטיסות עתידיות. בצפון אמריקה - שוק התעופה הגדול בעולם - נרשמה ירידה קטנה יחסית של 10% ואף נראה שיש התאוששות לעומת השבוע הראשון של פברואר, אז נרשמה ירידה של 12%. בשוק הטיסות במדינות אמריקה הלטינית נרשמה ירידה של כ-14%.
שנה מאכזבת לתעופה העולמית
ענף התעופה העולמי נקלע למשבר הקורונה ב-2020 בתקופה לא אידיאלית. ב-2019 עמדה תנועת הנוסעים העולמית על 4.5 מיליארד נוסעים, אך ארגון התעופה העולמי יאט"א סיכם את 2019, כשנה מאכזבת לענף התעופה. הסיבה העיקרית להגדרה הזו, חרף העלייה המתונה במספר הנוסעים, נבעה ממלחמת הסחר בין ארה"ב לסין והירידה בהיקפי הטסת המטען (קרגו). אם לא די בכך, שוק התעופה הסיני, שהוגדר כצומח ביותר בעולם, חטף כעת מהלומה קשה שהתפשטה גם לכל אזור אסיה-פסיפיק.
2019 גם תיזכר כשנה קשה לענף התעופה, שחווה שתי תאונות קטלניות שהובילו לקרקוע מטוסי בואינג. בנוסף, בשנה זו קרסו כמה חברות תעופה, בהן תומאס קוק הבריטית, XL איירוויז ו-Aigle Azur, גרמניה איירליינס, WOW Air האיסלנדית וג'ט איירוויז מהודו.
השבוע הודיעה גם חברת הלואו קוסט האיטלקית אייר איטלי על הפסקת פעילותה - יש להניח שזו רק הסנונית הראשונה של 2020.
גם שוק התעופה הישראלי לא חף מהשלכות התחרות האגרסיבית והשחיקה במחירי הטיסות. אל על הודיעה כי השלכות הקורונה עשויות להוביל להפסדים של 30 מיליון דולר במאזנה.
חלק ניכר מהירידה בהיקף הטיסות בעולם משקף את הפעילות במגזר העסקי. חברות רבות מבטלות נסיעות עסקים מתוכננות ובעיקר מבטלות השתתפות של משלחות בכנסים ובאירועים. למשל, לאחר ביטולים של אינטל, סוני, אמזון ו-LG, תערוכת המובייל הגדולה בעולם בסוף פברואר בברצלונה (MWC) בוטלה.
משלחות ביטלו את הגעתן גם לאירועים בארץ. בין היתר, מדובר בעשרות רצים מסין, שהיו אמורים להשתתף במרתון תל-אביב שיתקיים בעוד כשבועיים. גם קבוצות תיירים, שמהוות את החמצן של התיירות הנכנסת, הודיעו על ביטול הגעתן לישראל. מספר השיא של התיירות הנכנסת לישראל, שהסתכם ב-2019 ב-4.55 מיליון תיירים, עשוי לרדת בתום 2020.
תיירים מפחדים גם לבוא לישראל
כפי שהישראלים נמצאים בהיסטריה ורבים מהם מוותרים על טיסות, לא רק ליעדים במזרח, כך גם תיירים שתיכננו לבקר בישראל מבטלים את הגעתם. מנכ"ל לשכת התיירות הנכנסת, יוסי פתאל, מספר על ירידה של 50%-60% בהיקף ההזמנות העתידיות של קבוצות (טיולים מאורגנים) לישראל.
מעבר לכך מזהה פתאל ביטולים של קבוצות שכבר שריינו את הטיול בארץ - ולא מדובר רק על משלחות של תיירים מסין, אלא גם ממדינות אירופה. "זה עדיין בשוליים, מדובר בכ-10% שמבטלים, אבל ברור לנו שמדובר במגמה עולמית, שאמנם לא קשורה אלינו - אבל היא תתגלגל גם לכאן. זה יהיה בהיקף משמעותי מאוד".
לדבריו, "אנחנו עוברים בבת אחת לדיוני חירום, שבמסגרתם נדון איך להתמודד עם האפשרות של ביטולים המוניים. השוק נמצא בהלם. אנחנו מקבלים עשרות פניות של קבוצות מאירופה ומארה"ב. אנחנו מודאגים מהביטולים, וגם דואגים לבריאות הפיננסית של הספקים בארץ לאור הביטולים של שירותים שהשותפים שלנו בחו"ל (סיטונאי התיירות) רכשו עבור הקבוצות. כרגע זה 10% ביטולים אבל ברור שזה יגדל".
מצב ההלם שאליו מתייחס פתאל הוא תיאור הולם למה שמתרחש גם בקרב סוכני הנסיעות בארץ.
"מתקשרים אליי נוסעים שרכשו נופש לוורשה והם מודאגים. השוק בארץ נכנס לפניקה שזרע משרד הבריאות", אומר סוכן נסיעות ותיק ל"גלובס". "למדינות המזרח יש ירידה דרסטית בהזמנות והיא מובנת, אבל אנחנו מרגישים גם עצירה בהיקף ההזמנות בכלל. גם אם מדובר בטיסה לוורנה או לקפריסין לפסח".
סוכן אחר סבור שהמדינות הבאות שיספגו את הביטולים מכיוון הנוסעים הישראלים הן תאילנד ויפן. "עונת פריחת הדובדבן ביפן שתתקיים בחודש הבא, אמורה למשוך אליה אלפי ישראלים גם בחסות הטיסה הישירה שמשיקה אל על בתזמון האומלל הזה.
לאור האזהרות של משרד הבריאות על מדינות שמעבר לסין בהן תאילנד יפן ודרום קוריאה, הציבור כבר בפניקה ולא לוקח סיכון בכל הנוגע למדינות המזרח הרחוק. המוקד שלנו מקבל בעיקר שיחות של אנשים שמבקשים לדעת את תנאי הביטול לחבילה או לטיסה שרכשו. מכיוון שבמקרים רבים מדובר בטיסות שאי אפשר לקבל עליהן החזר, רבים מעדיפים לחכות לרגע האחרון כשהם מודעים לכך שהם עשויים להפסיד את כספם".
וירוס הקורונה היה מוקד השיחה העיקרי בקרב העוסקים בענף התיירות בכנס ה-IMTM שנערך השבוע. הסקפטיות לאור העצירה בקצב ההזמנות דווקא לקראת פסח ועצירת ההזמנות לחופשות הקיץ מדאיגה רבים. בחלק מהחברות אף הוציאו עובדים לחופשה יזומה.
לא בטוח שנעבור לתיירות פנים
האם ענף התיירות המקומי, הוא שייצא נשכר מהחשש של הישראלים לנפוש בחו"ל? תלוי את מי שואלים.
סוכני הנסיעות טוענים שהעצירה כוללת גם חופשה בישראל. "אנשים מחכים לראות לאן תנשוב הרוח - אם המגפה הזו תיעצר הם יוכלו עדיין לרכוש חבילות לחו"ל ואם לא - אז ינפשו בארץ או שיוותרו על חופשה", אומר אחד הסוכנים.
בחברת התיירות גוליבר מזהים עלייה ברורה לנופש בישראל. "התיירות הישראלית ללא ספק מרוויחה פה", אמר מנכ"ל גוליבר זיו רוזן, "יש עלייה ברורה וחד משמעית לחופשת בישראל על חשבון של טיסות. אילת מובילה את טבלת הביקוש. בשבוע האחרון אנו רואים 50% גידול בהזמנות לפסח. יש צרכנים שממירים טיסות שיועדו למזרח הרחוק בחודש הקרוב לחופשות בנות שבוע בארץ".
גם מנכ"ל ישרוטל, ליאור רביב, מזהה גידול בהזמנות. "יש התעוררות טבעית בקרב קבוצות ומטיילים בודדים להזמנות של בתי מלון בארץ, בעיקר באילת ובים המלח, אבל גם בשאר חלקי הארץ. מדובר בעיקר על פברואר-מרץ וגם פסח. אנחנו מקבלים פניות בעיקר במהלך הימים האחרונים. גם קצב הזמנות לפסח מתעורר. במקום יוון הישראלים חושבים על נופש באילת. בפסח הביקוש לאילת הוא תמיד גבוה, השנה הוא יהיה גבוה יותר אבל לא נייקר את המחירים מעבר".
רבים מסוכני הנסיעות מפנים אצבע מאשימה למשרד הבריאות בטענה כי הפאניקה והעצירה בהזמנות - ולא רק לסין - נובעת מאזהרות מחמירות לשורה של מדינות, להבדיל מהנחיות של מדינות אחרות. משרד התיירות של תאילנד אף הוציא הודעה כי "תיירים נכנסים ויוצאים מבנגקוק כרגיל".
גם משרד החוץ טען כי אזהרות משרד הבריאות מביקורים "לא נחוצים" ביפן, בתאילנד, בטאוויאן ובדרום קוריאה עשויות להוביל למשבר מדיני. "אנחנו מבינים את החשש מהתפשטות הקורונה, אבל מדובר בהחלטה שלא מביאה בחשבון שיקולים מדיניים חשובים. אף מדינה בעולם לא נקטה צעד כזה ואנחנו עלולים לשלם עליו מחיר מדיני מול המדינות הללו", אמרו גורמים במשרד החוץ.
חברות הביטוח מחפשות מדיניות
גם חברות הביטוח לא נותרו לעמוד מהצד. מגדל הייתה הראשונה להודיע לסוכני הנסיעות כי לא תאפשר לנוסעים לאסיה לרכוש פוליסות ביטוח נסיעות. את ההחלטה הזו נימקה החברה "בגין אזהרות המסע לסין ומדינות נוספות באסיה".
הבלבול מגיע גם לחברות הביטוח - משרד הבריאות לא מוציא "אזהרות מסע" כי אם הנחיות והמלצות - אין אזהרות מסע רשמיות למדינות הללו (אותן מוציא משרד החוץ). ומגדל לא לבד - הראל הודיעה לסוכניה כי לא תאפשר מכירת פוליסת ביטוח "ביטול נסיעה מכל סיבה", וזאת "עד לבחינה חוזרת של המצב".
הפניקס החליטה לעצור את פוליסות הביטוח ליוצאים לסין, כשהיא לא מאפשרת ליוצאים למדינות אחרות במזרח הרחוק לרכוש פוליסת ביטוח לביטול נסיעות. בחברה אף מציינים כי חל גידול של 60% ברכישה של פוליסות ביטוח ביטול נסיעות בחודש פברואר האחרון, זאת לצד גידול של 25% בכמות התביעות של מבוטחים שמבקשים לבטל נסיעה שרכשו. מחציתם מנמקים את הביטול לאור חשש מווירוס הקורונה.