מחירי הבנזין לרכב יוזלו משמעותית ב-31 במרץ בחצות, בין שלישי לרביעי השבוע. המחיר לליטר (אוקטן 95, שירות עצמי) יהיה 4.89 שקל – ירידה של 1.03 שקלים (17.3%) לעומת המחיר הנוכחי בסך 5.92 שקלים. מדובר במחיר הנמוך ביותר מאז ינואר 2005. עמלת התדלוק (שירות מתדלק) נשארה ללא שינוי – תוספת של 21 אגורות לליטר.

באילת, שם נהנים מפטור ממע"מ, ישלמו הנהגים מתחילת אפריל 4.18 שקל לליטר ועמלת התדלוק שם נותרה ללא שינוי - 18 אגורות לליטר.

במשרד האנרגיה מסבירים את הצניחה במחיר הבנזין בהוזלה של כ-63 אחוזים במחיר הבנזין באגן הים התיכון (רכיב בסיס למחיר הבנזין בישראל) שנגרם מצניחת מחירי חבית הנפט בעולם עקב משבר הקורונה שגרם לצמצום דרמטי בפעילות התעופה וירידה משמעותית בשימוש ברכב פרטי. בנוסף, המאבק בין רוסיה וערב הסעודית בנושא קיצוץ תפוקת הנפט כדי לשמור על מחירו תרם גם הוא תרומה משמעותית לצניחה במחיר.

עלייה של כ-4.5 אחוזים בשער הדולר מנעה הוזלה יותר גדולה, כמו גם המיסוי הגבוה שנותר בעינו – קרוב ל-70 אחוזים. 63 אחוזים מהמחיר הוא מס הבלו (מס שקלי המסתכם ב-3.074 שקלים), ויש גם מע"מ והוצאות שיווק.

 

הוזלה דרמטית כל כך במחירי הבנזין הייתה פותחת את כל מהדורות החדשות בימים כתיקונם. אולם היום יכולים נהגי המכונית רק להיאנח ואולי אף לגחך, כי ההגבלות על התנועה בישראל, עקב מגפת הקורונה, לא ממש מאפשרות להם ולמשפחותיהם ליהנות מהמחיר הזול של הדלק.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מעריך שמחירי הדלק יעלו בתום המשבר. "נראה תיקון של המחירים כלפי מעלה, אבל לא נחזור למחירים שהיו לפני משבר הקורונה". לדבריו, יש לקחת בחשבון שעולם הנפט השתנה בשנים האחרונות, כשארצות הברית הפכה למשמעותית מאוד בתחום ייצור הנפט, שם עושים זאת בעיקר באמצעות פצלי שמן. ב-2019 היא עברה את היקף ייצור הנפט של סעודיה"

"בימים אלה של משבר הקורונה, נסגרו הרבה קידוחים בארה"ב כי לא משתלם להם לייצר, אבל לעומת בארות הענק של נפט שכמעט בלתי אפשרי להשבית אותן, קידוחים של פצלי שמן הם קטנים, ניתן להשבית אותם לתקופה ולחדש אותם, וזה מה שיקרה. הימים של מחירי נפט גבוהים עברו מן העולם, כשבמקביל גם האנרגיה המתחדשת – באמצעות השמש או הרוח, תופסת תאוצה ותקטין עוד יותר את השימוש במוצרי הנפט", טוען זבז'ינסקי.