חברת אל על מסרבת לאפשר לחברת ארקיע להשתמש במכשיר לשיקוף מטענים השייך למדינה ונמצא בשטחי אל על בנמל התעופה בפריז. כך עולה ממידע שהגיע לידי "גלובס".
אל על היא האחראית מטעם המדינה עם הביטחון בתעופה. המכשיר לשיקוף מטענים השייך לרשויות הביטחון הישראליות פועל מזה מספר שנים בנמל התעופה שארל דה גול בפריז.
עד כה עשתה בו שימוש רק חברת אל על, שכן חברת ארקיע הטיסה רק מטענים בקו תל אביב פריז ולא בכיוון ההפוך. באחרונה החליטה ארקיע להיכנס לשוק המטען הבינלאומי גם בקו פריז-תל אביב.
פעילות הטסת המטענים של ארקיע בקו אמורה להתחיל כבר בתחילת אוגוסט, ולצורך כך פנתה החברה לאל על וביקשה להסדיר את נושא הביטחון, ובכללו את נושא שיקוף המטענים, אלא שבאל על סירבו לשתף פעולה והודיעו לארקיע כי לא יאפשרו שיקוף מטענים המיועדים להיות מוטסים באמצעות ארקיע במכשור כל עוד זה ממוקם בתחום השייך לאל על בשדה.
לחילופין, טענו באל על כי אם ייאלצו לאפשר את הבדיקות בניגוד לרצונם ידרשו מארקיע התחייבות לשיפוי במקרה של תביעה נגד אל על במקרה של תקלה או תביעה נגדה כתוצאה מהבדיקה.
נושא השיפוי בין חברות התעופה הישראליות נמצא מזה שנים בסטטוס קוו, שכן אנשי הביטחון של אל על הם שלוחי המדינה לתחום הביטחון האווירי, וכיוון שישנה הסכמה בין חברות התעופה הישראליות שההקפדה על הביטחון אינה נובעת מבעיות ביטחוניות של חברה זו או אחרת אלא מהמצב הבטחוני הכולל של מדינת ישראל אין טעם בשיפוי הדדי בין החברות.
לדברי גורמים בכירים בענף התעופה, כיוון שההקפדה על נושא הביטחון התעופתי היא אינטרס כללי של חברות התעופה הישראליות, הוסכם כבר בעבר שהחברות לא צריכות לשפות זו את זו בנושא זה. אותו גורם טוען כי אל על נוקטת בצעדים אלה מול ארקיע כדי להקשות עליה להיכנס לשוק הטסת המטענים ולמנוע תחרות: "הרי ברור שללא בדיקה ביטחונית ראויה ארקיע לא תוכל להטיס מטענים, ולכן קשה לי להאמין שאל על תוכל להתמיד בסירובה לבדיקה לאורך זמן. לדעתי מישהו מהגורמים הממשלתיים יצטרך לקרוא אותה לסדר ולהסביר לה שכשהיא ממלאת את שליחות המדינה בנושא ביטחון היא לא יכולה לעשות שרירים לחברה ישראלית אחרת גם אם זו מתחרה בה בתחום המטען".
מאל על נמסר שהחברה מנועה מלהתייחס לנושאים ביטחוניים. גורמים בשב"כ אישרו כי הוויכוח לא נסב על עיניני ביטחון אלא על יחסי גומלין בין חברות מסחריות.
מארקיע נמסר בתגובה: "הגיע זמן שישאלו מי ישמור על השומרים. הגיע הזמן שהמדינה תשמור על נכסיה ותבצע את הביטחון ישירות ולא באמצעות מתחרים. לגיטימי שיש תחרות, וארקיע בעד תחרות, אבל לא יכול להיות שנכסי המדינה מופקדים בידי אחד המתחרים ואלה משתמשים בהם, ובכך מגבילים את התחרות בשוק".