חברת התוכנה הגדולה באירופה והרביעית בגודלה בעולם, סאפ (SAP), רוכשת את חברת התוכנה הישראלית גיגיה (Gigya) תמורת 350 מיליון דולר במזומן — כך נודע ל–TheMarker. העסקה נחתמה, ותיסגר סופית בתוך כמה שבועות. שלושת המייסדים של גיגיה — איל מגן (סמנכ"ל אסטרטגיה), רולי אליעזרוב (נשיא) וערן קוטנר (שמנכ"ל טכנולוגיות), שמחזיקים 5% מהחברה — יקבלו כ–17 מיליון דולר כל אחד.
גיגיה מנתחת עבור אתרי תוכן גדולים את העדפות הגולשים שלהם. בין הגופים המושקעים בה ניתן למנות את הקרן הישראלית וינטג', לצד הקרנות הבינלאומיות אינטל קפיטל, בנצ'מרק קפיטל, DAG ונצ'רס, אדובי ונצ'רס, אדוונס פאבליקיישנס, מייפילד פאנד ופירסט ראונד קפיטל.
גיגיה גייסה עד היום 104 מיליון דולר בשבעה סבבי גיוס, כשהאחרון בהם היה בנובמבר 2014. שווי החברה בגיוס האחרון הוערך בכ–300 מיליון דולר. החברה מעסיקה כ–100 עובדים בישראל.
רולי אליעזרוב, ממייסדי החברה, אמר בראיון ל–TheMarker ב–2014 כי "אנחנו יכולים להיות חברה של מיליארד דולר. כשאני מדמיין את גיגיה חמש שנים קדימה, אני רואה בסיס משתמשים של קרוב למיליארד. אנחנו רואים את הטרנד מבחינת החברות שמשתמשות בשירות שלנו. זה התחיל עם חברות המדיה, שהכי מתנסות בדברים חדשים, עבר למסחר מקוון, לתיירות, ועכשיו אפילו לחברות ביטוח. אנחנו לא מודאגים מבחינת גודל השוק".
בהתחשב בעובדה כי עברו שלוש שנים מאז גיוס ההון האחרון, אפשר להניח כי בגיגיה שקלו לצאת לסבב גיוס הון נוסף לפי שווי גבוה יותר מ–350 מיליון דולר. ואלם בדיעבד ניתן לשער כי ההצעה שקיבלה כעת מסאפ קסמה יותר לחברה ולמשקיעים בה.
מנתחת העדפות גולשים ל–700 לקוחות
גיגיה הוקמה על ידי איל מגן, רולי אליעזרוב וערן קוטנר ב–2006. הם ראו אז את לידתן של שתי מגמות שנהפכו לדומיננטיות בשנים הבאות: צמיחת הרשתות החברתיות, עוד לפני השיא של מייספייס וכמה רגעים לפני מהפכת פייסבוק; והתפתחות אקוסיסטם תומך באינטרנט שימנף את כוחן של הרשתות האלה. השלושה רצו לחבר בין אלפי אתרי תוכן לבין הרשתות החברתיות.
בשנים לאחר מכן עליית פייסבוק, טוויטר, לינקדאין ורשתות נוספות הבהירה את הפוטנציאל שמציגים אתרים שמשלבים מידע מרשתות חברתיות לצורך העשרת חוויית המשתמש בהם. בגיגיה הבינו כי ניתן למנף את זהות המשתמשים ברשתות חברתיות — כולל מידע דמוגרפי, תחומי עניין או מידת השפעתם על האנשים במעגל החברתי שלהם — לטובת בעלי אתרים. לאחר ארבע שנים בארה"ב, שבהן הקים שם את מטה החברה, חזר אליעזרוב לישראל, ושלושת מייסדי החברה עובדים כיום ממשרדיה בתל אביב.
המוצר המרכזי של גיגיה הוא מערכת לניהול בסיס משתמשים לאתרים גדולים עם מיליוני משתמשים. על פי אתר החברה, יש לה כ–700 לקוחות — ובהם אסוס, "פורבס", טויוטה, פפסי, רד בול, דל, KLM, טומי הילפיגר ומועדוני ספורט גדולים. מבחינת המשתמשים, הכניסה לאתרים אלה נעשית כרגיל, אך הם למעשה מתחברים למערכת של גיגיה. המוצר משלב בין מידע על המשתמש שמגיע מרשתות חברתיות למידע שנאסף במאגרים של אתר התוכן עצמו על משתמשיו.
גיגיה משתמשת ביכולת שמציעות הרשתות החברתיות הגדולות כדי להתחבר לאתרים באמצעות המשתמש הקיים באותן רשתות. באופן זה, ההתחברות של המשתמש לאתר קלה, והוא לא נדרש לספק מידע ופרטים, למעט אלה שהוא מתיר לשתף מהרשת החברתית. מבחינת אתרי התוכן, הם מקבלים גישה — אם המשתמש מאפשר להם — למידע מעמיק אודות הגולש, מה שמאפשר התאמה גבוהה יותר אליו.
אחד המדדים המעניינים שגיגיה מייצרת על המשתמשים הוא דירוג ההשפעה שלהם, לפי מספר הלייקים והתגובות שפעילויות שלהם מקבלות ברשתות חברתיות. באופן זה, חברות ומותגים יכולים להתאים שירותים שונים למשתמשים, ולתת עדיפות לבעלי השפעה רבה ברשתות החברתיות שעלולים לגרום להן נזק אם לא יהיו מרוצים, או לחילופין לתרום להן.
המודל של גיגיה הוא מכירת תוכנה כשירות ללקוחות (SaaS) — כלומר מכירת מנויים — וגובהה של עסקה ממוצעת הוא כמה מאות אלפי דולרים בשנה. אף שהיא חברת אינטרנט, מערך המכירות של גיגיה מזכיר חברות מסורתיות עם מערך מכירות שמן.
כמו כן, המערכת של גיגיה מאפשרת, בין השאר, להתאים את התוכן באתר להעדפות הגולש, להתאים את אופן הטיפול בלקוח שפונה למוקד לקוחות או להציע למשתמשים מוצרים רלוונטיים יותר. חברת התעופה KLM, למשל, משתמשת בגיגיה כדי לאפשר לנוסעים לבחור מושבים בטיסה ליד אנשים שעובדים בענפים דומים לשלהם. דוגמה נוספת היא מהאתר של ליגת הכדורסל האמריקאית NBA, שיודע את תאריך הלידה של המשתמש ואת הקבוצה שאותה הוא אוהד — וכך ביום הולדתו נשלח לו מייל עם הצעה לרכוש חולצה של הקבוצה בהנחה גדולה. המידע המעמיק על המשתמשים מאפשר להתאים להם את הפרסום ברמת דיוק גבוהה, שבזכותה יכולה גיגיה לגבות עבור שירותיה מחיר גבוה יחסית.
אחד החוזים הגדולים של החברה שנעשו באחרונה היה באולימפיאדה בריו ב–2016. גיגיה זכתה במכרז הוועד האולימפי העולמי לספק שירותי ניהול ורישום משתמשים לכל הפלטפורמות הדיגיטליות בזמן המשחקים. לפי הערכות, מדובר היה בעסקה של מאות אלפי דולרים. האתר הרשמי של המשחקים האולימפיים ריכז בזמן אמת קטעי וידיאו, מידע, חדשות, כתבות ולוחות אירועים למיליוני צופים ומשתתפים. העסקה כללה ניהול מידע ורישום של מיליוני משתמשים מרחבי העולם מול האתר, כשגיגיה התאימה את התכנים שסיפקה האולימפיאדה לפרופיל האישי של המשתמשים.
סאפ משקיעה בישראל
סאפ נחשבת לאחת מחברות התוכנה הגדולות בעולם, והיא מפורסמת בעיקר בשל מוצרי הליבה של החברה — בהן תוכנות ארגוניות לעיבוד נתונים כמו ERP (תכנון משאבי ארגון), ו–CRM (ניהול קשרי לקוחות). הכנסות החברה הסתכמו בכ–22 מיליארד יורו ב–2016. שווי השוק של החברה כיום הוא כ–113 מיליארד דולר.
אחת האינטגרציות למוצר של גיגיה מתאפשרת דרך מערכת SAP Hybris, הנותנת פתרונות עבור עסקים למסחר מקוון. השילוב, כך מתואר באתר של גיגיה, "נותן לאנשי השיווק את הטכנולוגיה שתהפוך את חוויית הקניה לחברתית יותר". כעת הפרסומת היחידה המופיעה באתרה של גיגיה מפנה לכנס של סאפ בברצלונה.
סאפ פועלת בישראל החל מ–1998, ומעסיקה במרכזה ברעננה כ–700 עובדים. מחוייבותה של חברת הענק לישראל ניכרת, בין היתר, בבניין החדש שחנכה החברה לפני כשנה בפארק אתגרים בעיר — בעלות של כ–250 מיליון שקל. בין היתר מפעילה החברה בישראל מעבדות חדשנות.
במהלך שני העשורים האחרונים רכשה סאפ כמה חברות בישראל. הרכישה הגדולה ביותר עד כה היתה ב–2001 — אז רכשה סאפ את טופ טיר של שי אגסי ואביו ראובן אגסי בכ–400 מיליון דולר. שנה לאחר מכן רכשה סאפ את חברת טופ מנג׳ (גם כן של משפחת אגסי) במעט פחות מ–10 מיליון דולר. ב–2004 רכשה בסכום דומה את A2i.
מהחברות לא התקבלה תגובה.
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
פרויקט הפינוי־בינוי הגדול בהיסטוריה
תוכנית הדגל של כחלון להורדת מחירי הדירות במצוקה