חברת התעופה הבריטית BMI לא מציגה את ישראל במפה האלקטרונית המוצגת בכמה ממטוסיה - כך דווח הבוקר בגלי צה"ל. בתרשים המתעד את התקדמות הטיסה מלונדון לתל-אביב, המוצג לנוסעים בזמן הטיסה, לא מופיעה ישראל פרט לכיתוב "Khefa" - שמה הערבי של העיר חיפה, לפני הכרזת העצמאות ב-1948.
עם זאת, על המפה כן מוצג המרחק המדויק והזווית היחסית בין המטוס לבין העיר מכה בערב הסעודית, הקדושה לאיסלאם. יצויין כי החברה הבריטית מפעילה קווים רבים למדינות מוסלמיות, בהן סוריה, לבנון ואיראן, אך בשנים האחרונות מפעילה BMI לא פחות מ-14 טיסות מלונדון לתל אביב. בנוסף, לאחרונה השיקה החברה הסכם לשותפות עם משרד התיירות, לצורך הרחבת הטיסות לישראל.
בחברה מסרו בתגובה כי מדובר בתקלה לא מכוונת, ואולם גורמים בענף התעופה אמרו לגלי צה"ל כי הם מטילים ספק גדול באפשרות הזו. לדברי אותם גורמים, שינוי במפה הכולל הורדה והוספה של ערים הוא דבר פשוט לביצוע, וההחלטה של BMI היא החלטה מסחרית המושפעת משיקולים פוליטיים.
"לא נסכים להסתרת מדינת ישראל"
מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, הודה כי משרדו יבדוק את הנושא. "אנחנו נפנה למנכ"ל BMI בלונדון ונבקש הבהרות", אמר סיטרמן בראיון לגל"צ. "פתחנו את השמיים, לתייר מבריטניה יש הרבה אפשרויות להגיע לישראל, אבל זה לא אומר שמוחקים אותנו מהמפות. כמו שאמר טל ברודי - אנחנו על המפה ואנחנו נשארים על המפה, ואת זה נדרוש".
סיטרמן הוסיף כי אם אכן יתברר שמדובר בהחלטה פוליטית מודעת שאינה נובעת מתקלה טכנית, ישקול משרדו את המשך שיתוף הפעולה עם החברה. "אנחנו לא נסכים למצב שמסתירים את קיומה של ישראל אבל רוצים לעשות איתה עסקים", אמר סיטרמן. "נבחן את שיתוף הפעולה הזה גם עם משרד התיירות".
מחברת BMI נמסר לגלי צה"ל כי המפה הנ"ל מופיעה בשני מטוסים בלבד, ולא בכל מטוסי החברה. לטענת החברה, מטוסים אלה היו מיועדים להגיע ליעדים בארצות ערב בלבד ולכן הותאמה לטיסות אלה מפה מיוחדת, "המציינת בעיקר את המקומות הקדושים לאיסלאם".
לדברי BMI, המפה לא שונתה בטיסות לישראל עקב "כשל לוגיסטי", והיא תוסר משני המטוסים המשמשים את התנועה האווירית לתל-אביב. "אנו עושים כל מאמץ כדי להתחשב ברגשות הנוסעים, באמצעות מדיניות נטולת-פוליטיקה", ציינו בחברה.