במהלך חודש דצמבר ערכה Moovit, ספקית פתרונות ניידות כשירות ומפתחת אפליקציית הניידות העירונית המובילה בעולם, סקר בקרב אלפים מנוסעי התחבורה הציבורית לגבי עמדותיהם והרגלי השימוש שלהם בשנה החולפת. הסקר בדק גם כיצד פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, סלילת נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים ומלחמת חרבות ברזל השפיעו על נוסעי התחבורה הציבורית.
כשאין ברירה: "האפשרות היחידה הזמינה"
ל-70 אחוז מנוסעי התחבורה הציבורית אין מכונית או אופנוע, ורובם (55 אחוז) משתמשים בתחבורה הציבורית באופן יומי. רוב נוסעי התחבורה הציבורית עושים בה שימוש כדי להגיע למקום עבודתם. אמצעי התחבורה הפופולרי ביותר בתחבורה הציבורית הוא האוטובוס (71 אחוז).
בקרב הנוסעים שאינם בעלי רכב פרטי, 82 אחוז מציינים כי הסיבה המרכזית לכך שהם משתמשים בתחבורה הציבורית היא מאחר שאין להם אפשרות אחרת. 9 אחוזים מספרים כי הבחריה היא מטעמים כלכליים (האפשרות הזולה ביותר).
בין אלו שיש בבעלותם כלי רכב פרטי (מכונית/אופנוע), כ-30 אחוז מציינים כי הסיבה המרכזית לשימוש בתחבורה הציבורית היא החלטה כלכלית, וכ-29 אחוז מהם ציינו את הסיבה נוחות (היכולת להשתמש בזמן הנסיעה לדברים אחרים). 21 אחוז טוענים שנסיעה בתחבורה ציבורית מקצרת את זמני ההגעה שלהם. כ-9 אחוזים מציינים כי כלי הרכב הפרטי אינו זמין להם.
מה יגרום לכם להתחיל להשתמש בתחבורה הציבורית?
כ-46 אחוז מרוצים ומרוצים מאוד מהתחבורה הציבורית, ומספר אנשים דומה ענו שאינם מרוצים כ-45 אחוז.
בקרב מי שאינם מרוצים הסיבות המובילות הן: עמידה בלוחות הזמנים (35%), תדירות הקווים (31%) ותנאי הנסיעה - צפיפות, ניקיון וחוויית נסיעה (12%).
כ-51 אחוז מנוסעי התחבורה הציבורית לא הרגישו שינויים משמעותיים ברמת השירות בתחבורה הציבורית השנה ביחס לשנה שעברה. כ-30 אחוז חשים שהיא השתפרה.
בשנים האחרונות נסללו נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים רבים. במענה על השאלה אם הם שיפרו את זמני ההגעה, השיבו באופן חיובי 56 אחוז, ו-35 אחוז טענו שאין הבדל.
לתפיסתם של נוסעי התחבורה הציבורית, הגורם המרכזי שיגרום לאחרים להשתמש בתחבורה הציבורית הוא תדירות קווים גבוהה יותר (28.6%) ולאחר מכן, שירות אמין יותר כולל עמידה בלוחות הזמנים (26.9%).
34 אחוז משתמשים: הרכבת הקלה בגוש דן
ארבעה חודשים חלפו מאז הושקה הרכבת הקלה בגוש דן וכ-34 אחוז מתושבי המרכז עושים בה שימוש. המשתמשים בה העידו שרובם (52%) משתמשים בה לעיתים רחוקות. רק 8 אחוזים אמרו כי הם משתמשים בה כל יום.
מתוך כלל משתמשי הרכבת הקלה, כ-80 אחוז חשים שהיא עמדה בציפיות ואף התעלתה עליהן - עלייה בשביעות הרצון בהשוואה לסקר שנערך כחודש לאחר השקת הדנקל, אז נרשמה שביעות רצון של 73 אחוז. הרכבת הקלה עומדת יפה בלוחות הזמנים, מעיד רוב מוחלט של המשתמשים.
66 אחוז ממשיכים: השימוש במהלך חרבות ברזל
ביום ראשון שלאחר השבת השחורה צנח השימוש בתחבורה הציבורית ב-72 אחוז ביחס ליום ראשון רגיל. עם הכניסה לשגרת חירום זהירה עלה מספר המשתמשים בהדרגה בכל שבוע. רוב עוני הסקר (66%) טענו שהרגלי השימוש שלהם לא השתנו בעקבות המלחמה. עם זאת, כ-12 אחוזים ענו כי השימוש ירד בעקבות חשש מאזעקות בזמן הנסיעה או הרגשת חוסר ביטחון כללית.
כ-45 אחוז מרוצים מתפקודה של התחבורה הציבורית בזמן מלחמת חרבות ברזל, זאת לעומת כ-21 אחוז שאינם מרוצים כלל. אחוז דומה הוא של אנשים שמרגישים בטוחים יחסית בנסיעה בתחבורה הציבורית בזמן מלחמה (כ-45%), לעומת כ-25 אחוז שמרגישים חוסר ביטחון לנסוע בתחבורה ציבורית בזמנים האלו.