החלב, הקפה, הפסטה, השוקולד והחטיפים: בתקופה האחרונה נרשמת התייקרות חדה במוצרי המזון. בין ספקיות המזון והיבואניות שהעלו מחירים: תנובה, אסם, שטראוס, טרה, דיפלומט, ויליפוד וקימברלי-קלארק.
חברת "אחוה", המובילה את שוק הטחינה בישראל, הודיעה כי הורידה את מחירי מוצריה ב-3%. מנכ"ל החברה, יואב מלאך, הסביר הבוקר: "הייתה לנו אפשרות לזה. טחינה מיוצרת משומשום. קנינו שומשום במחיר קצת יותר נמוך ויכולנו להוריד - אז הורדנו. עד סוף השנה אנחנו סגורים עם חומר גלם, ויכולנו להביא את הקנייה הטובה הזאת למחיר טוב לצרכן".
חברות המזון טוענות כי העלייה במחירים נובעת בין היתר מההתייקרויות במחירי החשמל, הארנונה, הדלק והמים, אשר משפיעות על עלויות הייצור: "זה משפיע, ואם זה לא היה קורה היינו יכולים להוריד את המחיר יותר ממה שהורדנו", אמר מלאך, "אנחנו מקווים שבעתיד זה קצת יתמתן ונוכל להוריד עוד יותר".
איך תוודאו שההוזלה תגיע לכיס שלנו ולא לקמעונאים?
"לצערנו, אין לנו שליטה על זה. אנחנו רק יכולים לקוות שהקמעונאים יגלגלו את זה לכיס הצרכנים".
איך נדע שזה לא גימיק ושבעוד חודשיים לא תעלו את המחירים בחזרה?
"החברה שלנו, באופן עקבי, תמיד שמרה על מחירים שפויים, גם לפני ירידת המחיר הזו. אנחנו הכי זולים בשוק, בפער משמעותי. טחינה הוא מוצר תחרותי ואנחנו הסמן הימני של המחיר. אנחנו גאים בזה. במוצרים שלנו, לרוב גם הקמעונאים לא מרוויחים מדי".
כמה עולה לכם לייצר בקבוק טחינה וכמה זה עולה לנו בחנות?
"עולה לנו סביב שישה-שבעה שקלים, כשברווח קמעונאי המחיר מגיע לעשרה שקלים, במרווחים מצומצמים לכל השרשרת. 70% ממחיר הטחינה זה השומשום. אנחנו יודעים להביא שומשום במחיר טוב".
איפה אתם רוכשים את השומשום?
"בעיקר מאתיופיה. זה מוצר בעייתי, אין הרבה אזורי גידול בעולם. לרוב זה לא גידול כלכלי, אז יש פה בעיה. נקווה שלא יהיו חוסרים".
בכמה נתח שוק אתם מחזיקים?
"כמעט 40%. אנחנו מפעל משפחתי: אני, האחים שלי, אבי. אנחנו עושים את העבודה בשקט, מתחת לרדאר. כל לקוח שמדבר איתי, יכול להישבע שהוא יודע להכין את הטחינה הכי טובה. בטח שלא אתווכח איתו. אני הולך על הקלאסי: שום, לימון ומים".