הפעיל החברתי גיא זומר חשף ב-TheMarker כמה כסף משלמים משרדי הממשלה לפייסבוק ולגוגל. הנתונים חסרי תקדים. מתברר כי הרוב המוחלט מהתקציב המוקדש לפרסום דיגיטלי מועבר מדי חודש אך ורק לגוגל ופייסבוק. הדבר אבסורדי במיוחד משום שתקציב המדינה מנותב לחברות שמשלמות לא אחת מס במדינות אחרות בכלל. כלומר גם החברות המקומיות המתחרות לענקיות האינטרנט מפסידות, וגם הציבור הישראלי שמחמיץ כספי מסים לטובת תושבים בחו"ל.
האם הממשלה נוהגת ברכות כלפי הענקים הדיגיטליים כי היא זקוקה להם? לא ברור. מה שכן ידוע הוא שהפוליטיקאים עצמם משתמשים כבדים בצורת הפרסום הזו.
מבדיקה שערכנו עולה כי ההוצאות של חברי הכנסת על פייסבוק הסתכמו ב-2016 בלא פחות מכ-752 אלף שקלים. תקציב למעלה מכפול מזה של 2015 (שעמד על כ-300 אלף שקל בשנה). הסכומים שהוקצו ב-2017 לפייסבוק צפויים להיות גבוהים בהרבה אך יתפרסמו רק בעוד מספר חודשים.
שיאני ההוצאות
את רשימת שיאני השיווק העצמי בפייסבוק הוביל השר יואב גלנט מכולנו עם 47,836 שקלים ואחריו יואל חסון מהמחנה הציוני. חברי מפלגת המחנה הציוני הם שיאנים בהוצאות פייסבוק והם הוציאו מכיסנו רבע מיליון שקלים ב-2016. חשוב להדגיש - אלו לא כלל ההוצאות מכספי הציבור לפייסבוק, אלא רק מתקציב "קשר עם הציבור".
המפלגות עצמן מוציאות עוד סכומי עתק לפרסום הדיגיטלי, אולם תקציבי המפלגות אינם שקופים (והן מסרבות להנגישם). לכן אין לנו מושג כמה שילמנו בנוסף מתקציב זה לפייסבוק וליועצי דיגיטל. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו דרך יועצו יונתן אוריך סירבו למסור לנו נתונים על גודל תקציב הפייסבוק שלהם.
אלא שמהמעט שכן הצלחנו לגלות נראה שרוב השרים מתהדרים ביועץ מיוחד לתחום הפייסבוק – על חשבוננו. השר לביטחון פנים גלעד ארדן למשל השקיע לפחות 366 אלף שקל על ייעוץ פייסבוק בקדנציה הזו, וגם שרים אחרים דוגמת אופיר אקוניס העסיקו יועצים יקרים על חשבוננו.
עד כמה התופעה רחבה? אשתקד אפילו בש"ס התחילו להשתמש בתקציב הציבורי בפייסבוק – ח"כ יואב בן צור פרסם ברשת במימון הציבור לקראת פסח, והשר אריה דרעי הוציא קמפיין לקראת ראש השנה.
בכל מקרה, ח"כים נוספים שהוציאו יותר מ-30 אלף שקלים ב-2016 לשיווק בפייסבוק הם: רועי פולקמן, יעל כהן פארן, איציק שמולי ורויטל סויד.
אגב בלא מעט מהפוסטים הממומנים על ידנו חברי הכנסת מייחצנים בכלל מידע שאין בו עניין לציבור, כמו ברכות לבני משפחה. האם הם היו מעזים לפרסם תוכן שכזה על שלט חוצות במימון הציבור? כנראה שלא. יחד עם הפעיל החברתי עידן בנימין פניתי אשתקד לוועדת האתיקה בבקשה שתבחן מתן הוראה לח"כים להשקיף את מימון הפוסטים מתקציב קשר עם הבוחר, בתקווה כי עצם השקיפות תרתיע אותם מלבזבז כספי ציבור על תוכן אישי. אולם הוועדה מסרבת לדון בכך.
תנו להם לייק
מבדיקה שערכנו עם "הסדנא לידע ציבורי" עולה כי רוב חברי הכנסת מפרסמים פוסטים כל השנה, בין פוסט אחד ועד 134 פוסטים בחודש אחד (ביבי נתניהו בדצמבר 2016). הממוצע הכללי עומד על 18 פוסטים בחודש. שיאן הלייקים "ומלך הפייסבוק" הבלתי מעורער לשנת 2016 הוא נתניהו עם קרוב לרבע מכלל הלייקים שקיבלו כל חברי הכנסת לשנת 2016 (!) – 5.6 מיליון לייקים על 785 פוסטים (ממוצע של 7,163 לייקים לפוסט), אחריו נפתלי בנט עם 1.7 מיליון לייקים על 505 פוסטים (ממוצע של 3,508 לייקים לפוסט). במקום השלישי מירי רגב (1.6 מיליון לייקים), יאיר לפיד (1.3 מיליון לייקים) וזהבה גלאון (858 אלף לייקים).
בדיון בשבוע שעבר בכנסת הממונה על ההגבלים מיכל הלפרין הודתה כי ענקיות הרשת צברו כוח מונופוליסטי, וכי יש לבדוק אם הן מנצלות את כוחן לרעה. אולם הלפרין הדגישה "לא נוביל מאבק עולמי, הבדיקה תהיה ברמה המקומית".
תומר אביטל הוא עיתונאי עצמאי ומוביל מיזם מאה ימים של שקיפות