אופק סבג וחבריו מצאו את עצמם הולכים סמוך לשעה ארבע לפנות בוקר ברגל, בקור, מתל אביב לרמת גן בערב פורים. הסיבה: אף אחד מנהגי המונית שהיו באזור רחוב רוטשילד, שם בילו, לא הסכימו להפעיל מונה, ודרשו מהם מחיר גבוה במיוחד על נסיעה קצרה.
"יצאנו מהמסיבה בסביבות שלוש לפנות בוקר וחיפשנו מונית", מספר סבג. "הפעלנו גט טקסי אבל למרות שהאפליקציה הראתה שהיו הרבה מוניות באזור, אף אחת לא נענתה לקריאה במשך 40 דקות. בסוף ראינו במורד הרחוב טור שלם של מוניות עומד, וזה היה נראה מוזר כי הרבה חוגגים חיפשו דרך לחזור הביתה אבל המוניות פשוט עמדו שם. כשהתקרבנו הבנו למה אף אחת לא נתפסה".
סבג סיפר כי על נסיעה של 8 דקות, מאזור רוטשילד לכיוון אזור יד אליהו, הנהגים דרשו בין 170 ל- 250 שקלים לנסיעה. "כשסירבנו הם פשוט אמרו שאף אחד לא ייקח אותנו במחיר אחר. זה היה נראה כאילו הם תיאמו לפני את רמת המחירים ולא הסכימו לרדת בשקל או להפעיל מונה. זאת גם הסיבה שאף מונית לא פעלה עם גט טקסי. הם ידעו שאם הם ייקחו את הקריאה, הם יאלצו להפעיל מונה והעדיפו לנצל את הקור, את השעה המאוחרת ואת העובדה שרוב החוגגים היו שתויים ולבשו תחפושות קצרות כדי לעשות קופה".
המקרה הזה הוא לא היחיד. נוסעים נוספים התלוננו על אותה תופעה בדיוק: נהגי מוניות שמפקיעים מחירים על נסיעות קצרות, ומנצלים את המצב שבו נמצאים החוגגים. גם במסיבת הפורים אמש בפארק הירקון, בה הופיע דיג'י עופר ניסים, היו מי שהעידו כי נתבקשו לשלם מחירים לא הגיוניים. "כשאלפי אנשים חיפשו מוניות בחזור מפארק הירקון, ונהגים שביקשו מחירים הזויים, שכנעתי את חברים שלי לעלות על אוטובוס כדי להתרחק מהבלאגן ואז לתפוס מונית", כותב הגולש ירין חי יצחק בפוסט בטוויטר. "ירדנו ושילמנו מחיר חברי ופייר במיוחד".
בשולי הדברים, כשאלפי אנשים חיפשו מוניות בחזור מפארק הירקון, ונהגים שביקשו מחירים הזויים, שכנעתי את חברים שלי לעלות על אוטובוס כדי להתרחק מהבלאגן ואז לתפוס מונית. ירדנו ושילמנו מחיר חברי ופייר במיוחד. משהי אמרה לי : ״מי נוסע באוטובוס״? מי שלא רוצה לקפוא בקור ולשלם כפול יא מחושמלת.
— Yarin Hay Itzhak (@YarinHay8) March 19, 2022
חייבים להפעיל מונה על פי חוק
על פי החוק נהג מונית חייב להפעיל מונה בכל נסיעה. בשעות הלילה ובסופי שבוע וחגים נהוג תעריף מיוחד. בנסיעה בינעירונית הנוסע רשאי לבחור בתחילת הנסיעה בין תשלום לפי מונה או לפי התעריף שנקבע בצו פיקוח.
כמו כן נהג מונית לא יכול לסרב להסיע נוסע או את מטענו, וחייב להסיע את הנוסע ואת מטענו לכל יעד שיבקש.
בנוסף, נהג מונית אינו יכול להתנות העלאת נוסע למונית בנסיעה ארוכה או במחיר גבוה, ולא ראשי לאסוף נוסעים נוספים במהלך הנסיעה אלא לפי בקשה של מזמין הנסיעה.
פנינו לאיגוד המוניות, בבקשה לקבל את תגובתם לתיאום המחירים וסירוב המוניות לנהוג כחוק ולהפעיל מונה, אבל שם העבירו את האחראיות למשרד התחבורה. "חובה להפעיל מונה בכל נסיעה וחבל שמשרד התחבורה לא מפקח", מסר יהודה בר אור יו"ר איגוד המוניות הארצי.
פנינו למשרד התחבורה ושאלנו אותם מה החוק אומר במקרה הזה. שם הגיבו כי: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים רואה בחומרה גבייה שאינה כדין עבור נסיעה במונית ופועל למניעת הישנות מקרים אלה בפעולות האכיפה השוטפות. נמליץ לנוסעות והנוסעים לבחון את החשבונית בתום הנסיעה, המפרטת את תוספות המחיר, ובמידת הצורך להגיש תלונה למשרד התחבורה שתטופל במלוא החומרה".