המחאות נגד המהפכה המשפטית שמנסה ליזום הממשלה נכנסות לשבוע ה-14, כשבמצטבר הן הביאו מיליוני אזרחים למוקדים שונים בכל רחבי הארץ. בין אם אתם מפגינים קרוב לביתכם ובין אם אתם נאלצים לנסוע למוקדי ההפגנה המרכזיים בארץ, סביר להניח שנתקלתם בקושי הגדול שכרוך בהגעה לאיזור, ואם אין ברשותכם רכב אז על אחת כמה וכמה.
לא מדובר רק בדלות התחבורה הציבורית בסופי השבוע, נושא שמעסיק רבים כבר שנים ארוכות, אלא גם בקושי של אפליקציות התחבורה הציבורית לחזות במדויק את הגעת האוטובוסים והרכבות לייעדן, שעה שנתיבים מרכזיים בארץ נחסמים לסירוגין. האם מדובר בבאג פתיר, מה כדאי לעשות להבא, ומה הסיבה ל״אוטובוסי רפאים״?
ברוב רובן של הערים בישראל תחבורה ציבורית בשבת כלל לא קיימת. קווי אוטובוס ורכבת תוכלו לתפוס עד כניסת השבת ומצאת השבת ואילך. אם תרצו לנוע במהלך השבת עצמה תיאלצו לתפוס מוניות שירות, קווי שבת או מכונית פרטית. הבעיה במוניות השירות היא שהן יוצאות לייעדן רק כשהרכב מתמלא, וקווי השבת מופעלים באופן עצמאי על ידי הרשויות המקומיות ובתוכן בלבד. כך, שאם תרצו להגיע מחיפה לתל אביב בשבת בערב, תצטרכו להמתין למונית שירות או לתפוס את האוטובוס הראשון שיוצא מהעיר - שמגיע לעיר השנייה אחרי תחילת ההפגנות.
עד כאן - אין חדש, אך הבעיה התחילה עם גדילתן של המחאות, מה שהדביר את תופעת קווי הרפאים, זמני אמת לא מדויקים ואוטובוסים שמסמנים כי הם בתחנה - אך מעולם לא הגיעו.
האפליקציה המובילה לתכנון מסלולי תחבורה ציבורית בישראל היא מוביט. היתרון המשמעותי שלה נעוץ בפונקציית ה״זמן אמת״, שמראה את קרבת האוטובוס לתחנה ברמת הדקות. בימי השגרה מדובר באחת האפשרויות החשובות שמציעה האפליקציה, שמאפשרת הרבה וודאות מול מערך תחבורה ציבורית רעוע כמו שיש בישראל, אך אותה ודאות הצליחה לאכזב לא מעט משתמשים בימי המחאות, עם קווים שהראו זמן אמת שהולך ויורד - אך מעולם לא הגיעו לתחנה.
״מוביט טען שיש אוטובוס שמגיע לתחנה ספציפית, קצת רחוקה ממני, וממש הראה זמן הגעה בלייב״, מספר יונתן אפולט מתל אביב. ״הגעתי לתחנה והיו שם עשרות אנשים שחיכו. לפי המפה של מוביט האוטובוסים פשוט נעלמו באיזו צומת, ויצא שחיכיתי בתחנה קרוב ל-40 דקות. התקשרתי לדן לברר מה קורה, והם אמרו שהתחנה מבוטלת״. משתמשת נוספת, שגרה בחיפה ומגיעה לתל אביב לעיתים תכופות, סיפרה כי המתינה באחד הלילות קרוב לשעה לאוטובוס שמעולם לא הגיע. ״במוצאי שבת הקווים מתחילים מאוחר ומסתיימים מוקדם. רצתי מההפגנה בקפלן לתחנה שהייתה קילומטר וחצי משם כדי להספיק לקו שאמור היה להגיע - אבל הוא לא הגיע מעולם. בסוף לא הצלחתי להגיע לחיפה באותו לילה, בגלל שלא יכולתי לסמוך על מוביט שמראה לי מסלול אמין בחזרה לצפון״.
דברים שאין למוביט שליטה עליהם
מערכות הג׳יפיאס שמדווחות על נתוני ״זמן אמת״ לא שייכות לאפליקציות עצמן, אלא למשרד התחבורה. מדובר באמצעי זיהוי שלא פועל בזמן אמת, אלא באמצעות שידור תמונות מיקום אחת כל 15-30 שניות. התצלום של האוטובוס במרחב מועבר לספק צד שלישי של משרד התחבורה, וממנו מועבר המידע לאפליקציות התחבורה השונות. הגורמים הרבים שלוקחים חלק בתהליך עיבוד המידע לא פוגעים באמינות שלו, אבל חוסרים במידע כמו אוטובוסים עם ג׳יפיאס לא פעיל, מערכות מקולקלות ודיווחים שגויים הם דברים שאין למוביט ולאפליקציות האחרות שליטה עליהם - ולהם חלק משמעותי בנכונות של המידע שמגיע למשתמשים.
כשמדובר על הפגנות, מחאות וחסימות כבישים אנחנו נכנסים לסוגייה אחרת לגמרי ומורכבת ביותר: כביש חסום לא בהכרח אומר שהוא חסום לתחבורה ציבורית, ומוביט עצמה מקבלת את המידע על שינויי המסלולים ממפעילי הקווים, שמקבלים את המידע הידוע מראש ממשטרת ישראל. הבעיה מתחילה בחסימות ספונטניות, שמתחילות ונגמרות באופן שלא ניתן לחזות מראש. במצבים כאלה הנהגים מקבלים החלטות באופן עצמאי בשטח, או אחרי התייעצות עם החברות המפעילות. עקיפות, שינויי מסלולים ואפילו חזרה לתחנות המוצא קרו עשרות פעמים בשבועות המחאה, וזה בדיוק מה שמקשה על דיווחים מהימנים.
״שינויים בתחבורה הציבורית עקב חסימות כבישים מתעדכנים אונליין באפליקציה, בהתאם לדיווחי מפעילות התחבורה הציבורית״, מסביר תומר אשרוף, מנהל מחלקת המידע התחבורתי במוביט. ״במקרים של חסימות ידועות מראש, משתמשי האפליקציה מקבלים התראות מקדימות והמסלולים המוצעים מותאמים לכך בזמן אמת. במהלך הימים האחרונים אירעו חסימות רבות לא מתוכננות, לטווחי זמן שונים, שגרמו לשיבושים בתחבורה הציבורית. בשל חסימות אלה נוצרו בין היתר מצבים בהם קווים שהיו כבר היו בדרך ליעדם שינו את מסלולם באופן פתאומי, דבר שהביא גם לשינוי פתאומי בזמני ההגעה הצפויים של אותם קווים. גם במקרי קיצון כפי שאירעו השבוע, אנו עושים ונמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לספק למשתמשים שלנו את המידע העדכני ביותר״.