הבלגן בדואר ישראל נמשך: לקוחות מתלוננים על עיכובים משמעותיים בקבלת חבילות, קשיים באיתור החבילות בתוך הסניפים, לאחר שכבר קיבלו סמס שמזמין אותם לקבל את החבילה, והזמנה לסניפים מרוחקים מהבית בעקבות טעויות.
בן וייסברג החליט לפני יומיים (א') להגיע פיזית למוקד דואר שליחים בנתניה ומספר: "הזמנתי בגדי ספורט מאמזון. אחרי שבועיים קיבלתי הודעה שהמשלוח הגיע לארץ, ואז קיבלתי 3 סמסים ברצף שמודיעים לי כי השליח לא הצליח לתאם איתי אספקה, על אף שלא קיבלתי שום הודעה קודם לכן.
"פניתי לשירות לקוחות, ורק אחרי יומיים הצלחתי בכלל לתפוס אותם. אמרתי לנציגת השירות שקיבלתי סמס שהשליח ניסה לספק את המשלוח ולא הצליח, והיא הודיעה לי שהחבילה נמצאת בסניף והיא לא יודעת מתי יספקו לי אותה - 'זה יכול לקחת בין יומיים לשבועיים' היא אמרה. שאלתי אם אני יכול לקחת בעצמי והיא אמרה שכן. אז קפצתי לשם והייתי בשוק - הכל זרוק, חבילות מעורבבות אחת עם השנייה. כמוני היו שם בערך 15 איש שצעקו. הם לא מצאו את הידיים ואת הרגליים ולקח להם יותר מחצי שעה לאתר את החבילה שלי. היה מדהים לראות איך זה באמת עובד, הייתי בטוח שחבילות ממוינות בצורה יותר מסודרת".
תלונה נוספת היא לגבי חבילות שמגיעות לכתובות הלא נכונות. כך למשל ר', שהזמין חבילה מאמזון, הופתע לגלות שהמוצר שרכש נשלח לאותה הכתובת - רק בעיר אחרת. "השליח התעקש שהוא נמצא בכתובת הנכונה, אך לאחר שיחה קצרה התברר שהוא הגיע לפתח תקוה במקום לתל אביב", אמר.
ר' פנה לשירות הלקוחות של הדואר, שם הבטיחו שיטפלו בנושא, אולם אמרו גם כי הם מוצפים בחבילות מנובמבר, וזה "יקח זמן". לאחר שפנה שוב, כעבור שבועיים מאז הגיע המשלוח לארץ, נמסר לו מהסניף כי "עדיף שיגיע לפתח תקוה - כי אין לדעת מתי יקבל את החבילה".
דביר כהן מנכ"ל EZ-COMMERCE, חברה לליווי וייעוץ עסקים למסחר מקוון, מסביר: "את הבלגן אני רואה. דואר ישראל מנסה להתמודד עם הכאוס שנוצר לו עקב ריבוי ההזמנות - הם לא עומדים במסות, בין אם ביכולת אחסון מקומית או בעיות ועיכובים בהפצה ללקוח הקצה. עם זאת, אני יודע שהם מחפשים פתרונות אלטרנטיביים לשחרר סחורה דרך קבלני משנה".
לפי נתוני הדואר שפורסמו בשבוע שעבר, בתוך עשור זינק מספר החבילות שמגיעות מחו"ל בשנה ב-370% - לכ-68 מיליון חבילות ב-2019. השנה צפויות להגיע לישראל 14.5 מיליון חבילות בנובמבר־דצמבר בלבד.
את העומסים הכבדים יצרה חגיגת הקניות של סוף השנה (יום הרווקים, בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי), בנוסף למבצע השילוח בחינם של אמזון לישראל. בדואר מנסים להתמודד עם העלייה החדה בפעילות, בין היתר באמצעות הפניית משאבים רבים יותר לטיפול בחבילות. בענף מעריכים שהדבר נעשה על חשבון שירותים "רגילים" - כמו חלוקת הדואר והחבילות בתוך ישראל, שירות משלוח החבילות לחו"ל ועוד.
רבים מעידים כי העומס גרם לכך שבדואר שוררת בימים אלה אנדרלמוסיה כללית, המבצע וההייפ סביבו תרמו לגידול חריג ובמקביל התרבו התלונות על חבילות שאינן נסרקות, עיכובים בקבלת חבילות וקשיים באיתורן, ועל זמני המתנה ארוכים ואף היעדר מענה סביר בשירות הלקוחות של הדואר.
מדואר ישראל נמסר בתגובה: "התמונה צולמה במוקד תפעולי של דואר שליחים, ממנו יוצאות מדי יום אלפי חבילות לבתי הלקוחות, וכן מתבצע איסוף עצמי. בשל חגי הקניות קיים עומס במקום, בדומה למוקדי חברות שליחויות אחרות בתקופה זו".
על רקע הכאוס הכללי, גם האתר האמריקאי iHerb, המתמחה במכירת מוצרי טבע, ויטמינים ותוספי תזונה, הודיע כי הוא משבית את שירות המשלוחים של דואר ארה"ב שעובד מול דואר ישראל, ללא הגבלת זמן, מאחר ש"אינו עומד בסטנדרטים של iHerb".
מדובר בצעד משמעותי ביותר, שכן מדובר באחד מששת האתרים הפופולריים ביותר בקרב ישראלים, מכיוון שהוא מציע את המוצרים במחירים אטרקטיביים ונמוכים מהמחירים בישראל - חלקם בעשרות אחוזים ואף יותר.