ערכו של הפאונד מתרסק ב-15 אחוזים בהשוואה לדולר, מכוניות אנגליות יציפו את כבישי הארץ והלירטה האיטלקית תרים את ראשה מחדש ותחליף את היורו. אלה הם רק חלק מהתרחישים שמנסים לחזות מה יקרה ביום שאחרי משאל העם בבריטניה, ה-Brexit, שיקבע ביום חמישי הקרוב האם המדינה תעזוב את האיחוד האירופי. אחרי חודשים של קמפיינים נמרצים בעד ונגד העזיבה, יש למתנגדי תכנית ההתנתקות הבריטית רוב דחוק בסקרים.
השאלה הגדולה היא מה יקרה אם בריטניה אכן תתנתק מהאיחוד האירופי? כיצד זה ישפיע על הכלכלה שלה? כיצד זה ישפיע על הכלכלות האחרות באירופה? האם יהיו למהלך זה גם השפעות עלינו, הישראלים, שמאד אוהבים לבקר בלונדון, רבים גרים בלונדון ורבים קונים מוצרים המיובאים מאנגליה?
עוד ב-mako כסף:
- האיש שעשה מיליונים ממכירת שטויות
- כמה אפשר להרוויח ועדיין לקבל קצבת נכות
- באיזה מקום עבודה תקבלו את הצ'ק הכי גבוה לחתונה?
מאחורי הרצון של רבים מהאנגלים לעזוב את האיחוד עומדות כמה סיבות מרכזיות: התמודדות עם בעיית ההגירה, שמטרידה את כל אירופה. התחושה הבריטית שהממלכה לא מהווה חלק אמיתי מאירופה – האיחוד מציע לבריטניה הסכמי סחר משופרים, אבל לא הרבה יותר. בפועל, לצד צרפת וגרמניה, הבריטים מממנים את המדינות החלשות באיחוד, ומזועזעים לגלות שהם כפופים למוסדות המשפטיים האירופיים.
אם אכן יתממש הסיוט הכי גדול של ראש הממשלה הבריטי דיוויד קמרון ובריטניה תפרוש מהאיחוד, אחת ההשפעות המידיות תהיה על הדרכונים. ישראלים שהוציאו דרכון אירופי שמקנה להם זכויות של תושב מדינה באיחוד, עלולים לגלות שההטבות האלה לא תקפות יותר בבריטניה. עובדים וסטודנטים שהסתמכו על הדרכון האירופי במדינה, ימצאו את עצמם מול בעיה לא פשוטה.
צלילה חופשית
מתנגדי ההתנקות, בתמיכתם של רוב הכלכלנים בישראל ובעולם, חוזים שברקסיט יחליש באופן משמעותי את המטבע הבריטי, הפאונד, לפחות בשנתיים הראשונות שלאחר עזיבת האיחוד. כבר עכשיו רושם הפאונד ירידות גדולות רק על רקע ההתקרבות ליום משאל העם. משקיעים חיצוניים רבים מושכים השקעות גדולות במטבע הבריטי והוא צולל.
עבורנו מדובר בבשורה טובה - הטיסות ללונדון יוזלו, ודאי בחברות הבריטיות, ומפאת התחרות גם בחברות התעופה האחרות. גם השהות בבריטניה תוזל, כי היחלשות המטבע האנגלי תביא לכך, שנקבל יותר פאונדים בהמרת השקל או מטבע אחר לפאונד.
המכוניות האנגליות פחות פופולאריות בישראל, אף שמדובר במכוניות היותר איכותיות בעולם בהן יגואר, אוסטין, רובר, לנד רובר, MG ועוד. גם כאן הצפי הוא שהיחלשות הפאונד תביא לירידה במחירי המכוניות האנגליות המיובאות לישראל – ההשפעה תהיה ניכרת יותר במכוניות היוקרתיות והיקרות יותר.
ובינתיים, בסין
עזיבה של בריטניה את האיחוד האירופי, תשפיע על כל המרקם העדין של האיחוד האירופי. לכך יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת על ה"אירו". מצד אחד אנחנו נהנים כבר היום מ"אירו" חלש יחסית לעבר, אך חברות ישראליות שמייצאות לאירופה יפסידו מהיחלשות המטבע באירופה ויעלו את המחירים של מוצריהן בארץ כדי לאזן את ההפסדים. ברור שחברות ישראליות שנהנות היום מהטבות בהסכמי הסחר עם האיחוד האירופי, יפסידו מכך שבריטניה כבר לא תהיה שם. להתפוררות של האיחוד, כפי שכבר חוזים אותו כמה שנים, יהיו השלכות משמעותיות על הכלכלה העולמית בכלל למשך כמה שנים.
ההשפעה יכולה להגיע גם למזרח הרחוק – כיום נהנית סין מהטבות מפליגות בהסכמי הסחר שלה עם אירופה, שתקפים גם בבריטניה. התנתקות שלה האחרונה מהאיחוד תביא לכך שייצוא לבריטניה כמעט ולא ישתלם לה.
אם בכל זאת נתעקש להיכנס לפרופורציות, התנתקות מהאיחוד האירופי לא תקרה בבת אחת, ובריטניה עדיין יכולה להתנתק תוך כדי שתחתום על הסכמים מאוד נדיבים עם האיחוד האירופי. ובכל זאת, האם באמת שווה לכם לפרק את האיחוד רק בשביל חולצה זולה יותר ב-NEXT?