שווי המותג הלאומי של ישראל קפץ ב-19% בשנה החולפת, וגבוה מאלו של מדינות כמו פורטוגל, ניו זילנד, יוון וקטאר, לפי דירוג שווי המותגים הלאומיים העולמי לשנת 2017 של חברת הייעוץ ברנד פייננס.
שווי המותג של ישראל זינק ל-224 מיליארד דולר לעומת 189 מיליארד דולר בדירוג השנתי הקודם, ודירוג חוזק המותג הלאומי שמעניקה ברנד פייננס לישראל עלה לרמה של AA פלוס לעומת דרגה של AA בשנת 2016.
ישראל התקדמה מקום אחד בדירוג העולמי לעומת השנה הקודמת, למקום ה-41, לפי הדו"ח של ברנד פייננס.
החברה, המתמחה בשירותי ייעוץ למותגים, מפרסמת מדי שנה את דירוג 100 המותגים הלאומיים המובילים בעולם, ומבססת את הערכת השווי שלהם על מתודולוגיה דומה לזו שבה החברה משתמשת כדי לדרג את המותגים המסחריים הגלובליים המובילים.
"משחקי הכס" הזניקו את איסלנד
המותג הלאומי שרשם את הזינוק החד ביותר בשוויו בשנה החולפת היה איסלנד, שקפצה למקום ה-88 מהמקום ה-101 הודות לזינוק של 83% בשווי המותג, ל-24 מיליארד דולר.
מחברי הדו"ח של ברנד פייננס יחסו את הזינוק בשווי המותג הלאומי של איסלנד להצלחתה של סדרת הטלוויזיה "משחקי הכס" שחלקה מצולם במדינת אי הצפונית. "הודות לסדרת הטלוויזיה הפופולרית, שמרבית סצנות החורף שלה מצולמות באיסלנד, המדינה רשמה מספר שיא של 1.8 מיליון מבקרים זרים בשנת 2016, זינוק של 40% לעומת 2015", נכתב בדו"ח של ברנד פייננס.
הודות לכך נרשם גידול בנתח של מגזר התיירות בכלכלת איסלנד, שנפגעה קשות בעקבות המשבר הפיננסי בשנת 2008.
מדינות נוספות שבלטו לטובה במונחי צמיחה בשווי המותג הלאומי היו קפריסין (זינוק של 57%), ספרד (46%), סין (44%), וייטנאם (43%), דרום קוריאה (43%), יוון (41%), אסטוניה (39%), הפיליפינים (38%) ותאילנד (קפיצה של 37% בשווי המותג הלאומי).
טראמפ מסכן את דומיננטיות ארה"ב
בראש דירוג שווי המותגים הלאומיים המשיכה לעמוד ארה"ב, עם שווי מותג לאומי כפול מסין המדורגת במקום השני, אולם נשיאות טראמפ עלולה לערער לאורך זמן את מעמדה הדומיננטי של הכלכלה הגדולה בעולם, הזהיר הדו"ח.
"עם שווי מותג של 21.1 טריליון דולר, ארה"ב ממשיכה להיות המותג הלאומי בעל השווי הגבוה ביותר בעולם אבל עם גידול זעום של 2% לעומת השנה הקודמת, אשר עלול להעמיד בסכנה את הבכורה שלה בטווח הרחוק", נכתב בדו"ח.
"ניתן לייחס את הקיפאון בשווי המותג הלאומי של ארה"ב לאתגרים מקרו-כלכליים, כמו ירידה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה כתוצאה מיציאה המונית לגמלאות של בני דור 'בייבי בום', אשר בסופו של דבר תרם להאטה בצמיחת התוצר המקומי הגולמי (GDP) ביחס לתקופות צמיחה כלכלית קודמות", הסבירה ברנד פייננס.
"עם זאת, האופן שבו נשיאותו של דונלד טראמפ נתפסת גם היא לא בדיוק מסייעת למותג אמריקה", הוסיף בדו"ח, שכותביו ציינו כי ממשל טראמפ הופך ליותר ויותר בלתי צפוי ופוגע בכך באמון המשקיעים.
"התדמית של אמריקה אף היא דועכת. צחצוח חרבות במזרח התיכון ובאסיה, סגירת גבולות למהגרים ופליטים, והפרת התחייבויות גלובליות ביחס לשינויים אקלימיים, כולם החלישו את מעמדה העולמי המוביל של ארה"ב. שיקום השפעתה בעתיד עלול להיות קרוב לבלתי אפשרי".
סין מצמצמת פערים
סין שמרה על מקומה השני בדירוג שווי המותגים העולמי עם שווי מותג של 10.2 טריליון דולר, אך צמצמה את הפער בינה לבין ארה"ב הודות לזינוק של 44% בשווי המותג הלאומי שלה בשנה החולפת.
גם ארבעת המקומות הבאים בדירוג נותרו ללא שינוי: גרמניה עם שווי מותג של כ-4 טריליון דולר (גידול של 4%), יפן עם שווי של 3.4 טריליון דולר (גידול של 15%), בריטניה (3.1 טריליון דולר, גידול של 6%) וצרפת, ששווי המותג שלה זינק ב-27% והתקרב לשלושה טריליון דולר.
קנדה טיפסה למקום השביעי והחליפה מקומות עם הודו שנסוגה למקום השמיני כתוצאה מירידה של 1% בשווי המותג הלאומי שלה. איטליה דורגה במקום התשיעי, ודרום קוריאה תפסה את מקומה של אוסטרליה במקום האחרון בעשיריה הפותחת.
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
"כאן" מסיים את כל פעילות מיקור החוץ בתחום האקטואליה
תושבי החוץ ממשיכים לנטוש את ירושלים